2022-04-08, 16:38
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Tror du 20 procent ränta är bra för investeringsviljan hos rySSka företag? Dessutom tvingas bolag växla in till rubel istället för Euro/Dollar mm.

Ja, rySSen satsar på att hålla kursen på rubeln uppe men till ett högt pris.

Exakt.

Jag köpte lite grankottar till mig själv idag för 100:- styck.

Jag har flera grankottar här på tomten som jag tänkte sälja till er andra för samma pris.

Vem är intresserad?
Citera
2022-04-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
På vilket sätt?
Rubeln är numera länkad mot guld.
Rubeln används som betalningsmedel istället för dollar och euro när det kommer till naturresurser från Ryssland.
Kan du inte berätta mer om hur Ryssland drabbas av dessa sanktioner?
Vadå? Att dom är utlåsta från SWIFT? ett uråldrigt system som ändå ska bytas för att vara kompatibelt med ISO 2002.
Inflationen drabbar alla löntagare men inflationen är inte pga Rysslands krig i Ukraina.

Ja alltså rubeln må se stark ut idag men den kommer falla som en fura inom en snar framtid, likaså den ryska börsen. Time will tell!
Citera
2022-04-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kan inte det bero på att ryska staten öppnat sin guldkista och stödköpt nån biljon rubel?

Klart sanktionerna biter i längden. Men de behöver såklart bli hårdare.

Säg en gång sanktioner har stoppat ett krig.
Citera
2022-04-08, 16:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Vad jag hört är att det saknas vapen överlag. Manskap har det så det räcker och blir över. De behöver tiotusentals gevär, granater och tillbehör. Ammunition i volymer som enbart kan produceras i krigstider. Några miljoner patroner räcker inte långt.

Så kan det nog vara, men det mesta borde ändå finnas tillgängligt inom Nato-alliansen? I annat fall står ju Nato med byxorna nere om Ryssland skulle utvidga kriget till ex vis Baltikum.

Kraftfulla axel-burna vapen har Ukraina fått kontinuerligt, men på östfronten kommer det att behövas mer av tunga vapen. Försörjningsleden kommer inte att vara tillgängliga/åtkomliga där på samma sätt, att slå mot.
Citera
2022-04-08, 16:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det där får nog betraktas som en form av hedersbetygelse till journalisterna på NEXTA. Lilla Pulitzer-priset.

Läste lilla Puttler-priset först

Men så är det. Ska vi förfasas över något som Vitryssland kommer fram till? Knappast
Citera
2022-04-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns ingen logisk förklaring till varför Ryssland skulle attackera Ukraina heller, and yet they did.

Fantastiskt hur du kan resonera dig förbi alla bildbevis och vittnesmål som finns kring rysslands krigsbrott.
"If it doesn't meet my logic, it can't be true".

Hade du varit domare i en domstol så hade alla pedofiler blivit friade eftersom det inte finns någon logisk anledning till varför de skulle vilja förstöra sina liv för all framtid genom att begå övergrepp mot barn.
Massa bilder på kroppar (döda eller ser döda ut) är inget bevis på vem som ligger bakom. Det är därför som jag tar motivbilden till hjälp för att försöka få lite mer klarhet.

Vad gäller pedofilen så finns det en helt uppenbar logik i att han har sex med barn - han tänder ju på barn.
Citera
2022-04-08, 16:42
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Kan nån på ett seriöst sätt förklara logiken i att Ryssland skulle begå terrordåd mot civilbefolkningen i Donbass då Ukraina har allt att vinna och Ryssland allt att förlora på det.

- För varje terrordåd så ökar vreden i väst mot Ryssland eftersom de per automatik får skulden oavsett omständigheterna.
- Detta leder i sin tur till att vapenleveranserna till Ukraina ökar, vilket Zelensky bönar och ber om hela tiden.
- Alla dessa vapen till Ukraina är ett mycket stort hot mot Ryssland och många fler ryska soldater dör. Rysslan kanske till och med tvingas dra sig tillbaka vilket
vore en katastrof, inte för minst den politiska ledningen.
- Med tanke på att invånarna i Donbass alltid har röstat på ryssvänliga politiker så är det även på den punkten Ryssland som förlorar och Kiev-Ukraina som vinner.

Så hur kan man tro att Ryssland ligger bakom en terrorhandling(Äkta eller fejk - jag vet inte) i Kramatorsk? Varför skulle de hjälpa Ukraina?

Först och främst har Ryssland föga kontroll över sin militär. Soppatorsk, höga dödstal, och allmänt dålig organisation är en del av antalet döda civila. Att Putin hyr in legosoldater från te.x. Syrien gör inte saken bättre.

För det andra har Putin målat in sig i ett hörn. Bomba civila områden och skrämma befolkningen eller låta ännu fler ryssar dö och förlora kriget är Puttlers val lagom till segerparaden i maj. Puttlers damage Control i detta moment 22 är att cencurera och sprida desinformation om kriget för att skapa förvirring och tvivel om vad som försiggår i Ukraina. Puttler själv vet att det är ett krig och att offren är verkliga och inte inhyrda skådespelare. Men han bryr sig inte. Hans vilja är viktigare än sanningen.

Det är inte första gången Ryssland använder sådana här metoder. Det gäller för övrigt inte bara Ukraina. Vad tror du händer i Irak när USA invaderade? Civila dog. Vad hände när de lämnade? Talibanerna återfick makten. Nu ägnade sig förvisso USA inte sig åt folkmord och plundring, men Ryssland är och har aldrig varit främmande för det. Hela det ryska systemet är brutalt, ociviliserat, och långt ifrån logiskt.
Citera
2022-04-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Har deras kärnvapen också kanske rostat eller varit åsidosatt?

Dom kanske bara har 100 dugliga kärnvapen?

Det kärnvapnet vi ska oroa oss för är Sarmat. Det är det mest kraftfulla av alla. Nackdelen med den är att när det gäller hastigheten så är den utklassad av missiler som Minuteman III, ARRW och Trident II
Citera
2022-04-08, 16:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ukraina måste nu lida stor brist på tunga vapen, främst tanks, långskjutande artilleri och flyg. Ryssland som hade långt fler av samtliga redan från början har även kunnat fylla på efter hand. Det har inte Ukraina kunnat göra!

Det är nu eller aldrig som Nato och Väst måste få tummen ur, omgående. Om enbart några dagar kan det vara försent.

Tror det kommer, UK ska skicka mastiff och USA börjar lätta på bromsen, snart är det fullt ös med vapen, det börjar jag bli allt mer säker på.

De polska mig29orna skulle ju sitta fint, att försvara sitt luftrum är ju en defensiv action egentligen så jag ser inget problem för att skicka dem till Ukraina.
Senast redigerad av Reimer 2022-04-08 kl. 16:58.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Säg en gång sanktioner har stoppat ett krig.

Alla krig slutar för att de kostat för mycket för nån sida och då har denna sida blivit tvingad att förhandla.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Massa bilder på kroppar (döda eller ser döda ut) är inget bevis på vem som ligger bakom.
Och ändå så använder du samma material som underlag för din tes om att Ukraina bombar sin egna befolkning..

Det är ju en ganska massiv logisk vurpa. Vad är den logiska anledningen till varför du frivilligt vill göra dig till åtlöje i tråden?
Citat:
Det är därför som jag tar motivbilden till hjälp för att försöka få lite mer klarhet.
Spekulativa insinuationer är inte synonymt med klarhet.

Din inställning borde därmed logiskt sett vara: "Jag vet inte vad som hänt förrän fullständiga undersökningar har gjorts och kommer därför inte att spekulera om skuldfrågan förrän jag fått den informationen.".
Citat:
Vad gäller pedofilen så finns det en helt uppenbar logik i att han har sex med barn - han tänder ju på barn.
Många ryssar tänder på mord och tortyr. Alltså är de skyldiga?
Citera
2022-04-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Dmitry Medvedev berättar nu om Putins verkliga mål med invasionen av Ukraina. Det handlar om att på sikt skapa ett imperium som sträcker sig från Vladivostok till Lissabon, alltså hela dagens Ryssland plus resten av Europa.

https://www.express.co.uk/news/world/1591869/russia-war-dmitry-medvedev-vladimir-putin-empire-west-lisbon

Vilken idiot Rör han en millimeter av NATOs mark så skickas Ryssland till stenåldern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in