• 4
  • 5
2022-04-08, 16:46
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Var det den bilen jag dregglade på när den stod på Tekniska museet i Stockholm på 70-talet och sedan på motormuseet i Vadstena 1999?
Japp, bilen står på motormuséet i Motala.

Idag kom domen. 80 dagsböter a 50:-

Det har han råd med.
Citera
2022-04-08, 17:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum

Det har han råd med.

Det var ingen dyr landningsavgift!
Citera
2022-04-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum

Det har han råd med.

Det är nog en jävla tur att det inte finns för många Arnold Sundqvist i världen, det hade den nog inte mäktat med.
Men det är nog en jävla tur att världen har åtminstone en, jag tror att den behöver en Arnold Sundqvist.
Citera
2022-04-09, 07:49
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

Det är nog en jävla tur att det inte finns för många Arnold Sundqvist i världen, det hade den nog inte mäktat med.
Men det är nog en jävla tur att världen har åtminstone en, jag tror att den behöver en Arnold Sundqvist.
Ja, jag tycker också det. Han gör lite som han vill med det mesta. Att han åkte dit för tilltaget med helikoptern beror nog mer på inavlade grannar.
Citera
2022-10-16, 02:13
Medlem
Han gör vad han vill uppenbarligen.
Nu har han tagit bladet från munnen och bjuder på en intervju där följande avhandlas.

https://swebbtv.se/w/7cYGHpBsCEhfLhLAR5ZMri

Arnold Sundquist som har många spännande historier att berätta. Han har bl.a. arbetat som inspektör på amerikanska exportkontrollmyndigheten. Det var i denna roll som Arnold upptäckte graverande bevis för vapensmuggling av boforstillverkade Robot-70 som Olof Palme var direkt inblandad i.

Under en tid var Arnold stationerad i Thailand på amerikanska ambassaden då hans chef bad honom att granska ett rykte kommande från Teheran. Ryktet sade att Robot-70 vapen anlände till Iran via Malaysia. Eftersom Robot-70 innehåller komponenter från USA var detta enligt USA ett problem. Frågan var då hur denna vapentransport gick till.

Arnold Sundquist åkte till Bofors i Sverige och erhöll serienummer för de Robot-70 som skickats till Malaysia, vilka överensstämde med de anlända till Iran. Arnold begärde även ut uppgifter om vart fakturan för de till Malaysia skickades. Det visade sig vara et Malaysiskt företag med namnet Securitas Security Services Sdu som sägs ä gas av Malaysias rikspolischef. Genom amerikanska ambassaden i Malaysia kan konstateras att Robot-70 inte används av militären i Malaysia. Dessutom kom uppgifter fram om ägarskapet av det malaysiska bolaget. Det ägdes förutom av den malaysiska rikspolischefen till 41% av ett svenskt bolag: Swedish-Asian Security Export AB. Detta svenska bolag ägdes av den svenska rikspolischefen Carl G. Persson och den svenska SÄPO-chefen Olof Frånstedt och Mellansvenska Löntagarfonden genom Lennart Låftman.

Amerikanska myndigheter som granskade ägarskapet av de svenska bolaget kom fram till att alla ägare var socialdemokrater och dessutom tillsatta av Olof Palme. Den amerikanska ambassaden i Stockholm valde att kalla Olof Palme enskilt för ett samtal. Motiveringen att Palme skulle vara ensam var att amerikanerna sade att de gillade Sverige och var bereda att dra ett streck över hela historien om Palme fogade sig i USA:s instruktioner och då vore det opassande om det hade varit andra personer där som hade kunnat börja läcka.

När bevis i form av identitetsnummer på robotarna framlades för Palme slingrade han sig och påstod att han uttryckligen sagt åt polischeferna att robotarna inte fick sändas till Malaysia. Amerikanerna lade fram ett ultimatum för Palme bestående av att denna export omedelbart skulle avbrytas. Sedan skulle Palme omedelbart avsluta det bankkonto i Schweiz dit överskottet på vapenförsäljningen gick. Pengar från detta konto sade amerikanerna sig veta gick till Nicaragua, Guatemala och andra länder i Mellanamerika. - ”Vi gillar inte att man startar små revolutioner på vår bakgård herr Palme”. Dessutom blev Palme tillsagd att kalla hem det tjugotal svenska marinofficerare stationerade i Libyen i färd med att hjälpa Khadaffi med att bygga en ubåtshamn. Amerikanerna avslutade med att understryka att om inte Palme utförde dessa åtgärder så var den sista volvobilen såld i USA, Viggen skulle inte komma i luften igen och den framtida JAS Gripen kommer inte att bli till. Olof Palme gick med på allt.

Efter detta fick Arnold Sundquist av sin chef i uppdrag att lämna Sverige och flytta tillbaka till USA. Innan han kunde göra detta skulle han först städa ur huset och sälja det. Vid ett tillfälle då endast hans fru och son var hemma kom SÄPO till hans hus. De ville träffa Arnold och meddelade att han var efterlyst och att han omedelbart skulle kontakta dem när han kom hem. Av en källa inom polisen fick Arnold reda på att han var efterlyst och anhållen i sin frånvaro för industrispionage mot Bofors. SÄPO gjorde ytterligare försök att gripa honom då de maskerade och med automatvapen trängde sig in. Han lyckades med att transportera sig och sin familj ut från Sverige till Danmark via ett fraktfartyg. Vidare tog de sig till Holland för att sedan flyga till USA. Väl hos sin chef berättade han vad han varit med om. Det verkade som att Olof Palme inte helt förstått instruktionerna han fått från USA.

Återigen arrangerar amerikanerna ett samtal med Palme. Denna gång med högtalartelefon och med medhörning av höga chefer i Washington. Palme blir tillsagd att två regeringsmedlemmar skall närvara under hela samtalet. Palme blev åthutad för att han via SÄPO angripit en inspektör för amerikanska exportkontrollmyndigheten. Och avkrävd en skriftlig ursäkt via fax som skulle anlända senast två timmar senare. I annat fall skulle Sverige komma att svartlistas så som Iran och Libyen. Detta skall ha varit i januari 1986, någon månad innan Olof Palme mördades."
Citera
2022-10-16, 08:49
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
*rnold *undquist?

"Och så dyker det plötsligt upp en SVENSK som byggt en jetbil!!! Arnold Sundqvist blev den nye idolen, han körde sin SILVER STREAK på motorbanor och drag strips runt om i Europa, kraschade i 550 km/h och överlevde. Två gånger!"
Helikoptern var grymt cool med specialbyggd ramp för depåmoppen, en Yamaha R1 -09!!! Man kör in på ena sidan och ut på andra!

Eftersom han arbetade en gång för länge sedan med min far (FN) i Thailand där han utförde transporter med sin HUI helikopter, så kom han helt plötsligt att landa hemma på gräsmattan hos far en sommar. Det blev stor uppståndelse i den lilla byn i Orsa, blev en artikel i Mora tidning. På min fars begravning kom han med en Us Airforce regad Ford pickis direkt från en US militärbas i Tyskland, där han jobbade. Han trollband oss släktingar med de äventyr han och far hade i Thailand och Burma. En mycket intressant person.

Kommer väl ihåg Arnold då jag är uppväxt inte långt från den legendariska firman Partille hårdkrom som han drev i många år.

Minns inte bara hans radiostyrda Corvette som sedermera löpte amok och förstörde några bilar inför åsynen av en förvånad journalist utan också uppstarten av raketmotorn som väckte hela Partille på den tiden.

Det var inte i Vallgraven i Göteborg han störtade med helikopter utan i Säveån som rinner längs den tidigare nämnda firman och fortfarande finns ett sår att beskåda på Partille kommunhus fasad efter ett skenande rotorblad…. Finns många ”sägner” om helikopterturerna mellan värdshuset i Jonsered och firmans på taket placerade helikopterplatta men vad som är sant kan endast Arnold själv svara på..

Kan tillägga att när man sanerade den förorenade jorden där firman legat innehöll den så mycket koppar som gick att på nytt återvinna att även om inte ”affären” gick break-even så var det inte långt borta iaf..

Jag var klasskamrat i realskolan med Arnold och han var rätt speciell
som person. Gymnastiklektionerna kunde han stå ensam och boxas mot en plastmatta som användes vid hopp över bock och liknande.
En gång kom han med sin bag skramlande av motordelar från sin MC,
en AJS som var helkromad. Han hade försökt att få upp den i 100 på ettan med motorhaveri som följd. Sedermera träffade han en tjej från
Hisingen som han for till USA och gifte sig med. Hon var från samma kompisgäng som jag. Tror inte det slutade lyckligt.
En dag flera år senare kom en vit Corvette blinkande mot mig när jag
skulle passera över Avenyn i Gbg och guess who? Yes, direkt från
staterna kom han och jag fick en åktur. Inuti satt en panel där små
lampor tändes för varje tändstift i V-8:an och i bakfönstret hade han
monterat en strålkastare riktad bakåt (från landningsställ på flygplan)
och belåtet skrockande, förklarade han att om nån besvärlig typ dök
upp bakom bilen fick han stirra på glödtrådar resten av dagen.
Han hade tagit flygcert och hade massor av saker på gång.
Nåja, jag hade mer än gärna träffat honom igen för en glad stund
om han skulle bli synlig. Man borde skriva hans memoarer, denne
mycket osannolike svensk!

Tusen tack för att du delar med dej av denna fantastiska historia med en fantastisk person.
Får bjuda tillbaka med en annan minst sagt makalös historia.
https://swebbtv.se/w/7cYGHpBsCEhfLhLAR5ZMri

USA stoppade sossetopparnas vapensmuggling – Arnold Sundqvist i Fjärde Statsmakten 146
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in