2022-04-08, 15:02
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Är det rätt att grisa ner en lägenhet så totalt att ingen annan vill flytta in där?
Citera
2022-04-08, 15:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Trådskaparens frågeställning är Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden? så det är det jag och andra kommenterar.

Ärenden som detta har varit uppe i Högsta domstolen och Hovrätterna tidigare, med olika resultat.Du är självfallet välkommen att tycka orsaken är ointressant. Jag gissar att nämndemännen inte håller med dig.

Då får du hänvisa till dessa fall i HD och Hovrätten där det prövats rörande skador från egen rökning i bostaden.
Citera
2022-04-08, 15:18
Medlem
Ja, det är nog inte mycket man kan säga om det. Han måste stå för skadan. Sen vet jag inte om kostnaden är rimlig, men jag antar att värden har visat upp fakturor till domstolen.
Citera
2022-04-08, 15:23
Medlem
Tycker det är rätt att han måste återställa lägenheten. Jag tycker det är fel att det kan kosta så mycket som 400 tkr att måla om och byta dörrar.

Jag kan ej reglerna kring hyresgäster, men kan inte en kompromiss vara att han gör arbetet själv?
Citera
2022-04-08, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Nja, fast om hyresvärden kan bevisa att rökningen har orsakat onormalt slitage på lägenheten (alltså inte lite röklukt i tapeter osv), vilket de i detta fallet verkar ha gjort. Så kan de visst kräva hyresgästen på ersättning för sanering.

Kräva kan de alltid, men att få till en dom är något annat.

Citat:
Och att få upp en faktura för hantverkare som renoverar en hel lägenhet, till 400 k tror jag inte är något bekymmer. Bestrid inga fakturor, godkänn alla inköp och all övertid, restid osv så är du snart där.

Rätten kommer givetvis att göra en egen bedömning.
Citera
2022-04-08, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Är det rätt att grisa ner en lägenhet så totalt att ingen annan vill flytta in där?

I den hyra som betalas under årens lopp ingår underhållskostnad. Om inte hyresvärden gjort underhåll på 20 år ska det givetvis inte ligga hyresgästen till last. Att de anger att de måste ånga bort många lager gamla tapeter indikerar att de brustit i underhållet tidigare.
Citera
2022-04-08, 15:54
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kräva kan de alltid, men att få till en dom är något annat.

Rätten kommer givetvis att göra en egen bedömning.

Ja absolut. Och garanterat skala ner summan en hel del. Men hyresvärden måste ju börja någonstans och jag tror som sagt inte att det är svårt att skrapa ihop ett debiterat underlag för den typen av renovering på 400 k.

Rätten kommer säkert göra avdrag för schablonkostnader för normalt slitage och vissa saker på fakturorna. Men i övrigt får nog gubben hosta(!) upp.
Citera
2022-04-08, 16:03
Medlem
Undermålig ventilation, Peter borde stämma hyresvärden på skadestånd.
Citera
2022-04-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
När man läser alla inlägg inser man hur illa det står till men insikten om lagar och regler. Alla gapar tills den dag man själv drabbar av dåligt skrivna avtal och känslomässiga argument.. Är det inte reglerat i avtal finns det inte.

Men det är ju reglerat i avtal. Onormalt slitage. Att vara så låst på att det skulle behöva stå i kontraktet på vilket sätt man inte får förstöra lägenheten är nog tecken på någon slags bokstavsdiagnos.

Peter har ju uppenbarligen gjort en del felaktiga livsval. Bo i hyresrätt, vilka gör det? Socialfall och annat skräpfolk. Röka två paket cigaretter om dagen, vem gör det? Någon helt utan självkontroll och respekt för sin egen hälsa. Om man kan röka så mycket så tillbringas nog nästan all vaken tid i lägenheten. Har Peter inte haft något jobb? Hur har man råd att slänga ut stora mängder pengar på rökning om man inte jobbar?

Nej, hade Peter köpt en bostadsrätt för 20 år sedan och åkt med på värdeökningståget hade han lätt betalat för att renovera inför försäljning och dessutom fått en stor vinst utöver det.

Helt rätt att han skall stå för kostnaden att återställa lägenheten till beboeligt skick. WT-folk... "kunde de inte sagt till mig att jag inte specifikt fick förstöra lägenheten genom just rökning?". Man tar sig för pannan.
Citera
2022-04-08, 16:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Ja absolut. Och garanterat skala ner summan en hel del. Men hyresvärden måste ju börja någonstans och jag tror som sagt inte att det är svårt att skrapa ihop ett debiterat underlag för den typen av renovering på 400 k.

Rätten kommer säkert göra avdrag för schablonkostnader för normalt slitage och vissa saker på fakturorna. Men i övrigt får nog gubben hosta(!) upp.

Det återstår att se hur de dömer i frågan.
Citera
2022-04-08, 16:14
Medlem
Giant Squids avatar
Säkert tagits upp tidigare i tråden. Men det är nog inte helt ovanligt med sjukt saltade räkningar, gällande saneringar. Det är saneringsfirman kontra någon tafatt tjänstekvinna som inte har någon koll som gör detta till kassakor.

Den dyraste lägenheten som röksanerades hos Trelleborgshem låg på 30 000. I övrigt under 10 000.

Burlöfsbostäders saneringar kostar 28 kr kvm.
Kommunala LKF tar 100 kr kvm minst.
Varför denna massiva skillnad?

En halv mille känns helt uppåt väggarna, och det kan finnas korrumptionsmisstankar i sådana fall. Man får ju lämna ut offerter till ett par olika sanerare och se vad som framkommer.

https://www.hemhyra.se/nyheter/blossandet-inomhus-kan-sta-dig-dyrt/
Citera
2022-04-08, 17:26
Medlem
Skogswalds avatar
Rätt eller fel låter jag vara osagt, tycker ändå synd om gubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in