2022-04-08, 13:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Bevisbördan ligger givetvis hos hyresvärden, vad trodde du?

Jag trodde ingenting. Jag vet att det är så, men frågan var ställd till den som tycktes tro att detta var en ren expeditionsaffär att kräva mannen på 415'.

Citat:
Du kan dessutom inte ha några beloppsangivelser eftersom det är en jävla skillnad på en trasig dörr i en enrummare och en omfattande vattenskada i en 5-rummare. Eller som i det här fallet, en rökskada.

Vilket är precis det jag vill få fram.

Citat:
Beloppet är väl baserat på kostnaden för material, hantverkare, tidsåtgång, hantering av ärende och tid då bostaden står outhyrd pga av saneringen?

Beloppet är helt orimligt och det finns ingen som blivit ersättningsskyldig för rökskador från egen rökning.
Citera
2022-04-08, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Nej. Orsaken till skadan är inte tvistig. Man är eniga om att han varit storrökare i hemmet och att skicket är därefter. Det finns således inget att bevisa. Det är ansvaret man tvistar om, och hyreslagen beskriver den punkten. Sedan är det rimligheten i beloppet som skall bedömas, beroende på antalet boendeår och lägenhetens övriga underhållsbehov.

Men sluta låtsas vara duktig. Det är helt ointressant att diskutera orsaken. Du visar bara att du är ute och cyklar och sedan försöker föra tillbaka frågan till det jag redan sagt att det handlar om, nämligen ersättningskravet.

Citat:
Det finns massor av liknande fall om vanvård. Detta är inget unikt på något vis. Det är som sagt inte rökningen det hänger på, utan skicket vid avflyttning.

Rökning skrev jag, rökning. Har du svårt att läsa?

Citat:
Du kan jämföra med hemmahörande barn: Ingenting i kontraktet förbjuder folk att ha barn, men gissa om hyresvärden kommer att kräva ersättning vid avflytt ifall hyresgästen låtit ungarna klottra på väggarna.

Helt vriden jämförelse som inte har någon bäring på detta. Du verkar riktigt okunnig, men du är ju i »branschen« och jag vet vilka pappskallar som är i den.
Citera
2022-04-08, 13:25
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jordabalken 12 kap. Hyra 24 §, anger generellt att lägenheten ska vårdas väl och att hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom dennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse. Allt som anförs måste dock bevisas och rimlighetsbedömas. Direkt skadegörelse när någon genom ovarsamhet eller uppsåt förstör något brukar oftast leda till ersättningskrav, men långt ifrån alltid på de nivåer som hyresvärden hävdar.

Var finns bevisbördan och var finns beloppsangivelser i Jordabalken? Läs ovan.

Många människor tror att lagen är självdömande. Du verkar tro det.

Det är konstigt att man skiljer på ett oventilerat kök efter 30 års matlagning med fuktskador och mögel som följd och en rökare med nikotin gulnade väggar och tak.
Citera
2022-04-08, 13:30
Medlem
Citat:
Beloppet är helt orimligt och det finns ingen som blivit ersättningsskyldig för rökskador från egen rökning.

Beloppet är ju bara ett nummer som hyresvärden slängt ur sig, det går ju att motbevisa med egen inhämtad offert på samma typ av återställning. Hyresgästen har ju även möjlighet att själv städa, skrubba och måla lägenheten innan avflyttning, för att slippa den här typen av efterkrav.

Just de här rökskade-kraven dyker upp i pressen då och då.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wpKPW/morfar-dog--nu-tvingas-hon-betala
Citera
2022-04-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det är konstigt att man skiljer på ett oventilerat kök efter 30 års matlagning med fuktskador och mögel som följd och en rökare med nikotin gulnade väggar och tak.

Det är det väl inte. Dålig ventilation är fastighetsägarens problem. Det kan inte hyresgästen belastas för.
Citera
2022-04-08, 13:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Beloppet är ju bara ett nummer som hyresvärden slängt ur sig, det går ju att motbevisa med egen inhämtad offert på samma typ av återställning. Hyresgästen har ju även möjlighet att själv städa, skrubba och måla lägenheten innan avflyttning, för att slippa den här typen av efterkrav.

Just de här rökskade-kraven dyker upp i pressen då och då.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wpKPW/morfar-dog--nu-tvingas-hon-betala

Det är hittills ingen som dömts till att betala för egen rökning. Beloppet är knappast bara ett »nummer« för den det ställs mot. Det är många pantade dårar i fastighetsbranschen, 415'
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-04-08 kl. 13:42.
Citera
2022-04-08, 13:47
Medlem
Citat:
Det är helt ointressant att diskutera orsaken.

Trådskaparens frågeställning är Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden? så det är det jag och andra kommenterar.

Ärenden som detta har varit uppe i Högsta domstolen och Hovrätterna tidigare, med olika resultat.Du är självfallet välkommen att tycka orsaken är ointressant. Jag gissar att nämndemännen inte håller med dig.
Citera
2022-04-08, 13:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Jag trodde ingenting. Jag vet att det är så, men frågan var ställd till den som tycktes tro att detta var en ren expeditionsaffär att kräva mannen på 415'.

Vilket är precis det jag vill få fram.

Nja, fast om hyresvärden kan bevisa att rökningen har orsakat onormalt slitage på lägenheten (alltså inte lite röklukt i tapeter osv), vilket de i detta fallet verkar ha gjort. Så kan de visst kräva hyresgästen på ersättning för sanering.

Och att få upp en faktura för hantverkare som renoverar en hel lägenhet, till 400 k tror jag inte är något bekymmer. Bestrid inga fakturor, godkänn alla inköp och all övertid, restid osv så är du snart där.
Citera
2022-04-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Med facit i hand, så borde nog Peter rollat väggar o tak själv med någon billig vitfärg varannat år, och
målat dörrar, eftersom värden inte verka brytt sig om renoveringen som skrivs i artikeln, och
på så sätt förmodligen klarat sig undan en fet faktura på 415 000 kr, men har man själv
förorsakat rökskadorna, så får nog Peter nog bara gilla läget ...
Taket o väggarna i lägenheten måste ha varit typ gulsvart

Det räcker inte. Nikotinet går igenom färgen. Jag antar i de 415 tkr ingår nya garderober och köksskåp. Samt ev byte av gipsskivor alt nedtagning av samtliga tapeter och gammal färg, samt nya lister och foder. Så en totalrenovering.

Jag hade efter rivning gjort en ozonsanering i 60 dagar innan jag hade monterat nya gipsskivor och snickerier.

Så priset på 415 tkr låter inte helt fel.
Citera
2022-04-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Det räcker inte. Nikotinet går igenom färgen. Jag antar i de 415 tkr ingår nya garderober och köksskåp. Samt ev byte av gipsskivor alt nedtagning av samtliga tapeter och gammal färg, samt nya lister och foder. Så en totalrenovering.

Jag hade efter rivning gjort en ozonsanering i 60 dagar innan jag hade monterat nya gipsskivor och snickerier.

Så priset på 415 tkr låter inte helt fel.

Man skulle vilja så några bilder från lyan där han satt och eldade på, måste
ha varit gulsvart, sjukt. /tack för info,,
Citera
2022-04-08, 14:51
Medlem
arakas avatar
Peter var vek och dum.
Klart att Peter ska betala.
Citera
2022-04-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Kostar det verkligen 415k att måla om och byta dörrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in