Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-07, 19:24
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Tack men hmm, det är inte solklart att vi ser en rebound nu, räntorna har börjat röra på sig, men bankernas lån ut ligger med låga räntor. De hamnar då i en situation med ökade kapitaliseringskostnader och krympande marginaler. Tar tid för detta att ordna till sig. Jag måste fundera..

Jag tror inte bankerna kommer vara sena att föra över kostnaderna på låntagarna. Bolånet är dessutom det sista man slutar betala, med möjligt undantag för mat. SHB och Swedbank är störst på bolån i Sverige och SHB har nog den bästa kreditkvalitén av alla banker. Intäkterna kommer sannolikt inte öka men jag tror inte vi kommer se en jättepress på marginalerna trots allt. Jag kan ha fel men jag har satsat en slant på att SHB kommer stiga lite den närmsta månaden.
Citera
2022-04-07, 19:29
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag tror inte bankerna kommer vara sena att föra över kostnaderna på låntagarna. Bolånet är dessutom det sista man slutar betala, med möjligt undantag för mat. SHB och Swedbank är störst på bolån i Sverige och SHB har nog den bästa kreditkvalitén av alla banker. Intäkterna kommer sannolikt inte öka men jag tror inte vi kommer se en jättepress på marginalerna trots allt. Jag kan ha fel men jag har satsat en slant på att SHB kommer stiga lite den närmsta månaden.

Ja, nu står den på 86,78 så du ligger redan plus (i en börs som blöder). Håller med ändå, några kronor till lär den ju kunna öka på. Fan jag skulle också gått in på 84, missade den igen. Får se om jag köper en liten post imorgon.
Citera
2022-04-07, 21:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Snart är räntan i USA 5% och från maj så kommer FED inte längre att köpa bonds utan sälja bonds för 60 miljarder USD per månad. Läge att sälja USA och eller Sverige? Ja enligt mig.

"They proposed shrinking the Fed’s balance sheet at a maximum monthly pace of $60 billion in Treasuries and $35 billion in mortgage-backed securities -- in line with market expectations and nearly double the peak rate of $50 billion a month the last time the Fed trimmed its balance sheet from 2017 to 2019."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-06/fed-officials-weigh-shrinking-balance-sheet-by-95-billion-month

Observera hur de smyger till "in line with market expectations". Det är enligt mig högst diskutabelt. De som köper dippen i Nasdaq nu förstår jag inte. Vi snackar alltså nästan dubbelt så stor tapering sedan sist. Gissar att folk tror FED bluffar, de har aldrig sett/upplevt/tänkt tanken av ett riktigt hawkish FED och en marknad utan stimulanser.
Citera
2022-04-07, 21:53
Medlem
Jag har tagit stora positioner i Nasdaq 100 under kvällen och jag tror inte alls att marknaden tror att FED bluffar. Det är snarare obligationsmarknaden som indikerar att det är dags att gå in igen i risktillgångar.

Citat:
"They proposed shrinking the Fed’s balance sheet at a maximum monthly pace of $60 billion in Treasuries and $35 billion in mortgage-backed securities -- in line with market expectations and nearly double the peak rate of $50 billion a month the last time the Fed trimmed its balance sheet from 2017 to 2019."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-06/fed-officials-weigh-shrinking-balance-sheet-by-95-billion-month

Observera hur de smyger till "in line with market expectations". Det är enligt mig högst diskutabelt. De som köper dippen i Nasdaq nu förstår jag inte. Vi snackar alltså nästan dubbelt så stor tapering sedan sist. Gissar att folk tror FED bluffar, de har aldrig sett/upplevt/tänkt tanken av ett riktigt hawkish FED och en marknad utan stimulanser.
Citera
2022-04-08, 01:06
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Snart är räntan i USA 5% och från maj så kommer FED inte längre att köpa bonds utan sälja bonds för 60 miljarder USD per månad. Läge att sälja USA och eller Sverige? Ja enligt mig.

Det blir ingen krasch. Rädslan är borta. ”Fear & Greed Index” är på 48 (Neutral). Jag tog rygg på dig och växlade BEAR mot BULL vid 1900 på OMXS30. Nu är vi på 2108. Men jag tror som du att vi kan få en liten svacka med start i juni, så ”Sell in May and go away” blir nog bra.
Citera
2022-04-08, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Det blir ingen krasch. Rädslan är borta. ”Fear & Greed Index” är på 48 (Neutral). Jag tog rygg på dig och växlade BEAR mot BULL vid 1900 på OMXS30. Nu är vi på 2108. Men jag tror som du att vi kan få en liten svacka med start i juni, så ”Sell in May and go away” blir nog bra.
Rädslan är borta för nu kanske men F&G indexet kan röra sig från extreme greed till extreme fear på en vecka, eller vice versa.
Citera
2022-04-08, 08:54
Medlem
Snart sticker guldet. Tick tock
Citera
2022-04-08, 12:27
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Jag föreslår att du uppdaterar dig lite grann på vad som händer i Turkiet, Sri Lanka, Kina, problem som kommer att sprida sig även till Väst men senare eftersom vi är rikare. Istället för att gå på ett index som räknas ut i efterhand.
Citera
2022-04-08, 12:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:

Detta är en ofattbart stor nyhet som diskuteras på t.ex youtube men som ingen verkar ta höjd för? FED ska sälja papper för 60-90 miljarder USD varje månad från maj, de har annars köpt skulder oavbrutet i åratal. Det finns inte ens en tänkbar källa till att köpa FEDs papper, den totala storleken på kapital som kan köpa är ca 50 miljarder USD enligt denna film nedan. Så efter en månad finns ingen som kan köpa mer och ingen vet vad som då händer, t.ex en auktion när man kan bjuda vad man vill för FEDs papper. FED har en total balansräkning på 2.5 trillion USD och det är ett ofattbart belopp ens för hela världen att suga upp.
https://www.youtube.com/watch?v=4F2e92wAoE4
Citera
2022-04-08, 12:53
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det finns inget ska och du behöver inte gilla verkligheten om du inte vill. Jag har heller inte påstått att börsen ska falla när räntorna faller, där har du felet.
Problemet är att verkligheten just nu är en Bubbla. Det ser verkligt ut, men vips så försvann hela verkligheten och du fattade inte vad som hände.
Citera
2022-04-08, 12:56
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Vad ska man köpa istället? Några har sagt tillväxtmarknader, andra guld och olja.
Inget. Du ska inte äga någonting när en bubbla spricker. Om Sverige-börsen t.ex sjunker 30% så har du fått 30% bättre avkastning på att göra ingenting än den som hade aktier, om du köper efteråt.
Citera
2022-04-08, 14:25
Medlem
Citat:
Problemet är att verkligheten just nu är en Bubbla. Det ser verkligt ut, men vips så försvann hela verkligheten och du fattade inte vad som hände.

Det är bara din uppfattning som inte har visat sig stämma än. Börsen har ju stigit sedan dagen innan kriget t.o.m. Men inget hindrar dig från att hopas förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in