Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Visst. Jag har aldrig ifrågasatt Ebba här ur juridiskt perspektiv. Min kritik är etiskt - vanligt folkvett helt enkelt. Ångrar sig gubben, då häver man affären. Konstigare än så är det inte.
Kan för övrigt meddela att jag själv köpte hus förra året. Inga som helst problem att hitta en säljare som ville sälja.
Om vi pratar etik, spelar det någon roll varför Esbjörn ångrar sig efter påskrift? För mig är det stor skillnad på att han inte alls ville sälja, inte ville sälja till just Ebba eller att han hittat en annan köpare till fastigheten som betalar bättre.
Om vi pratar etik, bör inte den som ångrar sig, bjuda till lite extra? Typ vilja föra en diskussion om hur backningen ska gå till rent praktiskt och vem som ska stå för vad, rent ekonomiskt?
Det där det fastigheter är en kedjereaktion. Att tillåta någon backa, kan komplicera ens egen situation rätt mycket. Ju närmare tillträdesdagen man kommer, desto troligare är det att köparen hamnar på bar backe om denne backar. För kommer den köparen att backa osv?
Skulle du backa villkorslöst om det innebar att du och dina barn hamnade utan bostad? Om du gick back hundratusentals kronor? Om du riskerade både jobb och karriär genom att backa?
Vad gäller utbudet av fastigheter i Ebbas önskade område, så var det i allra högsta grad svårt att hitta något att köpa på Hemnet eller via mäklare. Tror även du får problem att hitta något där.
Sedan kan en villig säljare, precis som Esbjörn, ångra sig tio dagar efter påskrift.