2022-04-08, 10:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Det finns väl inget som tyder på att nytt dokument skulle ändra något i det här fallet, nya utlåtanden kommer inte gälla retroaktivt. Finns nog ingen läkare som kan ge en diagnos som gällde vid tiden för kontraktet...

Intressant frågeställning faktiskt.

Tvärtom kan nog de flesta relevanta läkarna göra det.
Ty, är Esbjörn inte dement idag var han det heller inte då. Alltså, diagnos: På sin höjd samma inbillningsglömska som han "lidit" av de senaste 10+ åren 😉
2022-04-08, 11:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men grundpremissen för att kunna ångra sig är att man först vill.
Så han ville sälja. Sedan ångrade han sig - det är säkert inte jätteovanligt, MEN jordabalken medger inte ångervecka, öppet köp eller bytesrätt.
Hela palavret bygger på att Esbjörns ombud inte kände till detta då de saknade juridisk skolning…
Visst. Jag har aldrig ifrågasatt Ebba här ur juridiskt perspektiv. Min kritik är etiskt - vanligt folkvett helt enkelt. Ångrar sig gubben, då häver man affären. Konstigare än så är det inte.

Kan för övrigt meddela att jag själv köpte hus förra året. Inga som helst problem att hitta en säljare som ville sälja.
2022-04-08, 11:31
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Visst. Jag har aldrig ifrågasatt Ebba här ur juridiskt perspektiv. Min kritik är etiskt - vanligt folkvett helt enkelt. Ångrar sig gubben, då häver man affären. Konstigare än så är det inte.

Kan för övrigt meddela att jag själv köpte hus förra året. Inga som helst problem att hitta en säljare som ville sälja.
Och tilläggas kan att Ebba själv gick ut med att om Esbjörn inte vill sälja så ska hon inte genomföra affären. Trotts detta så blev det en långbänk i domstolen.
2022-04-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Och tilläggas kan att Ebba själv gick ut med att om Esbjörn inte vill sälja så ska hon inte genomföra affären. Trotts detta så blev det en långbänk i domstolen.

För Esbjörn inte ville förhandla i början
2022-04-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han har sålt huset. Kontrakt, avtal och köpebrev vederbörligen underskrivna inför vittnen. Det verkar kluddigt att påstå att han inte ville sälja något som jan bevisligen sålt.
2022-04-08, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
För Esbjörn inte ville förhandla i början

Lägg ner era lögner!

Allt tillrättalagt för att passa in i Sektdrottningens moraliska förfall i denna affär.

Hela jävla Sverige visste att Esbjörn ångrat sej, att han inte kände sej bekväm med hur allt gått till.
Men de enda som missat det bland 10 miljoner människor är Sektdrottningen själv och ett antal fans till henne här på Flashback!
2022-04-08, 11:46
Medlem
Citat:

Både köpare och säljare förväntas ha folkvett. Att sälja ett hus och ta emot betalningen för att sedan ångra sig är inte super-etiskt faktiskt.
2022-04-08, 11:52
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Lägg ner era lögner!

Allt tillrättalagt för att passa in i Sektdrottningens moraliska förfall i denna affär.

Hela jävla Sverige visste att Esbjörn ångrat sej, att han inte kände sej bekväm med hur allt gått till.
Men de enda som missat det bland 10 miljoner människor är Sektdrottningen själv och ett antal fans till henne här på Flashback!
Ja just det hur gör man när man häver en fastighetsaffär!
Man går ut i pressen och säger "jag behöver inte säga ett ord till henne"
Eller tror du Expressen skulle medla mellan dom??

Nä han ville sälja satte själv priset men sen ångrade han sig men ville inte stå för sitt bryt utan gick i gryt, ända tills han blev stämd efter mer än 2 månader!! samt att han satt på pengarna han fått 390 000:-
Senast redigerad av braattha 2022-04-08 kl. 11:57.
2022-04-08, 11:53
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Om vi pratar etik, spelar det någon roll varför Esbjörn ångrar sig efter påskrift? För mig är det stor skillnad på att han inte alls ville sälja, inte ville sälja till just Ebba eller att han hittat en annan köpare till fastigheten som betalar bättre.

Om vi pratar etik, bör inte den som ångrar sig, bjuda till lite extra? Typ vilja föra en diskussion om hur backningen ska gå till rent praktiskt och vem som ska stå för vad, rent ekonomiskt?

Det där det fastigheter är en kedjereaktion. Att tillåta någon backa, kan komplicera ens egen situation rätt mycket. Ju närmare tillträdesdagen man kommer, desto troligare är det att köparen hamnar på bar backe om denne backar. För kommer den köparen att backa osv?

Skulle du backa villkorslöst om det innebar att du och dina barn hamnade utan bostad? Om du gick back hundratusentals kronor? Om du riskerade både jobb och karriär genom att backa?

Vad gäller utbudet av fastigheter i Ebbas önskade område, så var det i allra högsta grad svårt att hitta något att köpa på Hemnet eller via mäklare. Tror även du får problem att hitta något där.

Sedan kan en villig säljare, precis som Esbjörn, ångra sig tio dagar efter påskrift.
2022-04-08, 12:21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han har sålt huset. Kontrakt, avtal och köpebrev vederbörligen underskrivna inför vittnen. Det verkar kluddigt att påstå att han inte ville sälja något som jan bevisligen sålt.
Det är Esbjörns egna ord. Det vet du om du hade varit mer uppmärksam.
2022-04-08, 12:47
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Lägg ner era lögner!

Vilka lögner?
Esbjörn har haft många olika idéer om varför han vill ha tillbaks huset. Han valde att esbjörna och då gäller skyll dig själv.
2022-04-08, 12:47
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Nu var ju inte problemet att Esbjörn inte ville sälja, han ville, var glad över att få sälja och få rätt pris.
Det som då inträffar flera veckor efteråt är detta ”ångerbrev”.

Då köparen dagen innan resterande köpeskilling ska betalas kontaktar säljaren om brevet, säger säljaren att han inte skrivit eller skickat brevet bara fått underteckna han själv ångrar sig inte.
Det görs upp om att dagen efter träffad vid kullen och därifrån samköra till banken.
Vanligt folkvett saknas då hos säljaren, som inte dyker upp och i två veckor inte går att nå.

Ångrar sig gubben säger han det till köparen och i samråd är han den hävande parten.
Vanligt folkvett saknas då hos säljaren som vägrar detta och även behåller handpenningen.
Den som saknar vanligt folkvett är säljaren i detta fall och följdriktigt blev han stämd.
Man kan inte både sälja och behålla pengarna för det man sålt, vanligt folkvett saknas då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in