2022-04-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Nej. Du får tapetsera eller måla om väggarna hemma också, om du vill. Men om det anses vara så klantigt gjort, att standarden sänks, åker du iallafall på att återställa när du flyttar ut.

Du får ha husdjur också. Men om dina katter pinkar på parketten så det stinker kattpiss i lägenheten när du flyttar ut, anses det också som onormalt och du blir ersättningsskyldig för golvslipning.

Det är inte aktiviteten som sådan som räknas, det är omfattningen på slitaget.

Du menar, på fullt allvar, att rätten skulle döma på en bedömning som bygger på känslomässig konsekvens? Utan att den andra parten är införstådd från början? Nu är det så att utan att det regleras med kontraktet, i detalj, vad som är normalt eller inte kan inget utdömas. Detta är ett obestridligt faktum. Så står det inte uttryckligen i kontrakten att rökning är förbjudet så är det tillåtet. Så är lagen.
Citera
2022-04-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Rökning inomhus är väl en av de allra främsta orsakerna till att bostäder överhuvudtaget måste renoveras så ofta. Skötsamma ickerökande hyresgäster kan lämna bostaden och nästa flyttar in direkt utan några klagomål.

Men en rökare som flyttar ut = omfattande renovering och sanering.

Jag tycker att detta ska bekostas av rökaren och inte av alla andra hyresgäster eller skattebetalare.

Men det är bostadsföretagen som skriver kontraktet och där stipuleras regelverken i samråd med hyresgästers representanter.. Och har de missat så ligger bollen hos dem. Så vad DU tycker är egalt.
Citera
2022-04-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Men det är bostadsföretagen som skriver kontraktet och där stipuleras regelverken i samråd med hyresgästers representanter.. Och har de missat så ligger bollen hos dem. Så vad DU tycker är egalt.

Jag vet inte hur kontraktet ser ut mellan de två som tråden handlar om, men rimligtvis så vinner bostadsföretaget eftersom lägenheten är såpass sliten och i så stort behov av sanering.

Möjligtvis kan hyresgästen komma undan lite genom att påvisa att det rör sig om 20 (?) års boende, varvid alla förstår att det i sig innebär slitage och behov av renovering.

Jämfört med att kanske åstadkommit behovet av sanering och renovering efter typ 2 års boende.
Citera
2022-04-08, 11:32
Medlem
När man läser alla inlägg inser man hur illa det står till men insikten om lagar och regler. Alla gapar tills den dag man själv drabbar av dåligt skrivna avtal och känslomässiga argument.. Är det inte reglerat i avtal finns det inte.
Citera
2022-04-08, 11:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Det är nu inte själva rökningen som är problemet, det är skadegörelsen. Man får inte slita på lägenheten på ett sätt som kan anses onormalt. Oavsett hur skadorna tillkommit.

Normal slitage är OK, men är det överdrivet så åker hyresgästen på att ersätta skadorna.

Det stämmer alltså inte. Det finns inget lagstöd för att förbjuda rökning och ingen har dömts till ersättning för skador som enligt hyresvärden orsakats från rökning i lägenheten. Vad du sedan tycker är fullkomligt ointressant för sakfrågan.
Citera
2022-04-08, 11:37
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det stämmer alltså inte. Det finns inget lagstöd för att förbjuda rökning och ingen har dömts till ersättning för skador som enligt hyresvärden orsakats från rökning i lägenheten. Vad du sedan tycker är fullkomligt ointressant för sakfrågan.

Men det finns en lag mot att förstöra lägenheten, eller hur?
Citera
2022-04-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag vet inte hur kontraktet ser ut mellan de två som tråden handlar om, men rimligtvis så vinner bostadsföretaget eftersom lägenheten är såpass sliten och i så stort behov av sanering.

Möjligtvis kan hyresgästen komma undan lite genom att påvisa att det rör sig om 20 (?) års boende, varvid alla förstår att det i sig innebär slitage och behov av renovering.

Jämfört med att kanske åstadkommit behovet av sanering och renovering efter typ 2 års boende.

Om Tingsrätten inte är korrupt(vilket de flesta är då det är politiker som dömer)så finns det inte en chans i helvete att han kan bli dömd. Men nu är det som sagt det kommunala skitbolaget som drar en hyresgäst inför skranket och de har sina polare på insidan. Jag hoppas att han drar det vidare om han skulle förlora. För i så fall måste korruptionen visas. För han kan inte förlora på något annat sätt än korruption om regelverket inte stipulerar rökförbud.
Citera
2022-04-08, 11:38
Medlem
Stones avatar
Citat:
När man läser alla inlägg inser man hur illa det står till men insikten om lagar och regler. Alla gapar tills den dag man själv drabbar av dåligt skrivna avtal och känslomässiga argument.. Är det inte reglerat i avtal finns det inte.

Så det är som kvinnan som skulle torka sin hund i mikrovågsungnen. "Det stod inte i beskrivningen".
Citera
2022-04-08, 11:46
Medlem
Citat:
Om Tingsrätten inte är korrupt(vilket de flesta är då det är politiker som dömer)så finns det inte en chans i helvete att han kan bli dömd. Men nu är det som sagt det kommunala skitbolaget som drar en hyresgäst inför skranket och de har sina polare på insidan. Jag hoppas att han drar det vidare om han skulle förlora. För i så fall måste korruptionen visas. För han kan inte förlora på något annat sätt än korruption om regelverket inte stipulerar rökförbud.

Ja, jag tror att ifall bostadsföretaget förlorar så kommer konsekvensen bli att det står i alla kontrakten framöver att rökning inomhus är förbjudet och ifall man bryter mot det så får man själv bekosta saneringen.

Det är väl så det ska stå i kontrakten också tycker jag.

Håller med om att det ska inte komma som en överraskning att saneringen kostar mycket pengar och att man själv får bekosta detta.
Citera
2022-04-08, 11:51
Medlem
Citat:
Du menar, på fullt allvar, att rätten skulle döma på en bedömning som bygger på känslomässig konsekvens? Utan att den andra parten är införstådd från början? Nu är det så att utan att det regleras med kontraktet, i detalj, vad som är normalt eller inte kan inget utdömas. Detta är ett obestridligt faktum. Så står det inte uttryckligen i kontrakten att rökning är förbjudet så är det tillåtet. Så är lagen.

Du jobbar inte i branschen, hör jag.

Det är inget känslomässigt alls. Tvärtom, det spelar ingen roll vad som ligger bakom skadan. Den som hyr en lägenhet har en plikt att vårda lägenheten under hyrestiden. Detta innebär bland annat att hyresgästen ska ta hand om lägenheten och undvika att det uppkommer skador. Om slitaget är onormalt, åker hyresgästen på att återställa. Om denne inte gör det, och bostaden återlämnas efter en uthyrningsperiod i sämre skick än den var vid inflytt, med undantag för normalt slitage, så kan hyresgästen bli ersättningsskyldig. Hyresgästen svarar alltså för skador som uppkommit på grund av att denne varit vårdslös eller försumlig.

Så här lyder den exakta lagtexten i Jordabalken:

[K12]24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.
Citera
2022-04-08, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Nej, men man sparar ändå en jäkla massa problem genom att följa en så enkel punkt i kontraktet och slippa få betalningskrav och kanske kronofogden och stämningar på sig, när det dras till domstol. Så jäkla kul att få höra att domstolen underkänner hyresvärdens klausul att det är värt att låta det dras dit är det knappast.

Men tycker du inte det är lite märkligt att alla rökare trots allt inte går ut på balkongen och röker? Eller åtminstone röker under köksfläkten? Alla rökare jag känner som bor i hyresrätt gör på det viset, jag känner ingen som bolmar öppet inne i lägenheten.
Jo visst är det så. Ville bara berätta vad som gäller rättsligt.

Jag kan fatta varför folk röker inomhus. Det är trots allt betydligt bekvämare, och om man inte störs av lukten så är det ju inte så konstigt. Själv tycker jag det är oerhört ofräscht, men min åsikt är inte allmän lag.

Sen har inte alla lägenheter köksfläkt heller. Och om man röker två paket om dagen så är det fullt förståeligt att man inte vill gå ut på balkongen varje gång. I synnerhet inte på vintern.
Citera
2022-04-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Som sagt, du får röka hur mycket du vill. Det är ingen som förbjuder rökning i hemmet. Men du får inte skada lägenhetens skick, oavsett om du gör det med husdjur eller rökning eller fula amatörrenoveringar. Här är lagtexten:

[K12]24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.
Senast redigerad av Max111 2022-04-08 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in