2022-04-08, 09:03
Medlem
sk33s avatar
Det hela faller på att kostnaden är orimlig.

Eller kan hyresvärden visa på att denna typ av halvmiljonsrenovering alltid görs när gamla tanter eller farbröder trillar av pinn i sina inrökta hyresrätter? Även om dödsboet är pank? Att det här handlar om en storrökare, visst, men det är han inte ensam om. Måste hända rätt ofta trots allt att många äldre inte ens orkar gå ut på balkongen för att röka ihjäl sig.

Vad har gjorts i lägenheten medan Peter bodde där? Nya tapeter i alla rum? Nya golvmattor/parkett? Nya köksluckor? Nya vitvaror? Eluttag, lampkontakter? Sådant är ändå att betrakta som skrot efter 20 år i en hyresrätt, även i ghettot jag bott i brukade man räkna med 12 år på väggar, då fick man omtapetserat gratis även om man dragit hammaren i väggen när man satt upp tavlor på fyllan (inte min lägenhet, men i samma hus).

Om inget har gjorts har hyresvärden antagligen sett Peter som en mönsterboende, som gett bolaget mycket klirr i kassan.
Citera
2022-04-08, 09:05
Medlem
Anledningen till att de inte har gjort något underhåll på lägenheten kan vara att personen röker så pass mycket så att de nytapetserade väggarna snart är gula och förstörda igen och då är det bortkastade pengar.

Hos den person vi var hos som rökte enormt mycket så vägrade värden att byta ut den äldre spisen då de visste att den kommer snart bli nikotinindränkt. Alla andra i området fick nya spisar men inte denna personen.

Hur det har gått sen vet jag inte och om de har rätt att neka hyresgästen en ny spis på grund av detta men jag förstår att de inte vill göra underhåll i en storrökares lägenhet. Bättre att låta rökaren få stå för samtliga kostnader när denne flyttar.

Har man råd att bränna upp mängder med pengar så har man också råd att fixa till det man har förstört.

Han får väl sluta röka så har han snart sparat ihop dessa pengar.
Citera
2022-04-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lägenheten har utsatts för passiv rökning. Om den ska ha betalt för det så borde alla andra som utsatts för passiv rökning över tiden kunna anföra det samma.

Tror att han har goda chanser att inte behöva betala, åtminstone inte på den nivån som krävs.

Om lägenheten är i så dåligt skick som hyresvärden vill få det till skulle man kunna tro att den varit utsatt för aktiv rökning.
Citera
2022-04-08, 09:10
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Malmö kommun har nog inga problem att hitta andra hål att fylla vinsten med.

Nej, troligtvis inte, men tycker Malmö stad känns alltmer korrupt på olika sätt.
Citera
2022-04-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Ingen hemförsäkring?

Har väldigt svårt att någon hemförsäkring skulle täcka sånt här. Är inte direkt en plötslig och oväntad händelse.
Citera
2022-04-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej, troligtvis inte, men tycker Malmö stad känns alltmer korrupt på olika sätt.

För några år sedan gav de gängkriminella lyxlägenheter för 70 miljoner kr, herren ger och herren tar.
Citera
2022-04-08, 09:16
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
Fy fan vad löjligt, klart gubben ska betala. Slutdiskuterat -tycker jag.

Det är ju han som förstört lägenheten, ingen annan.
Citera
2022-04-08, 09:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Märklig jämförelse. Om du kan påvisa att du lider skada av någon annans räkning så go for it

Mycket exakt jämförelse, men det går inte att göra i Sverige. Enda möjligheten hade varit om man varit anställd på ett företag som tillät rökning på arbetsplatsen mot gällande arbetsmiljöbestämmelse. Går vi tillbaka till början på 80-talet och före det så var rökning ett vanligt inslag på arbetsplatserna. Kunder och bankanställda kunde röka samtidigt som de pratade lån. På 70-talet stod folk och rökte i kön till kassan på Systembolaget.
Citera
2022-04-08, 09:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Om lägenheten är i så dåligt skick som hyresvärden vill få det till skulle man kunna tro att den varit utsatt för aktiv rökning.

Aktiv rökning utför rökaren, men aktiva rökelser kanske?
Citera
2022-04-08, 09:39
Medlem
Jag bodde i en MKB-lägenhet 6 månader när jag var student. En riktig skitlägenhet som aldrig underhållits, med hål i väggarna och trasiga tapeter.

När jag flyttade ut försökte de hävda att jag orsakat skadorna. Jag bestred och bad dem dra åt helvete och de backade.

Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om lägenheten var rökskadad sen tidigare och MKB försöker skylla på hyresgästen.
Citera
2022-04-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag menar att det är normalt slitage för en rökare som bott i lägenheten i 20 år. Att röka i en lägenhet måste kunnas ses som ett normalt och acceptabelt beteende. En hyfsat stor del av befolkningen ägnar sig åt detta och hyresvärden verkar inte ha några regler kring detta.

Jag tror inte att värden kommer vinna i en domstolstvist.

(Nej, jag röker inte själv)
En stor del av befolkningen grillar, det betyder inte att det är lämpligt att grilla inomhus i 20 år.

Han har alltså balkong men valde ändå att förstöra lägenheten genom att röka inomhus.
Citera
2022-04-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Jag bodde i en MKB-lägenhet 6 månader när jag var student. En riktig skitlägenhet som aldrig underhållits, med hål i väggarna och trasiga tapeter.

När jag flyttade ut försökte de hävda att jag orsakat skadorna. Jag bestred och bad dem dra åt helvete och de backade.

Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om lägenheten var rökskadad sen tidigare och MKB försöker skylla på hyresgästen.

Därför man dokumenterar allt tillsammans med hyresvärden innan inflytt så har man svart på vitt när man flyttar ut sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in