2022-04-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Det är precis därför jag är skeptisk till det här.

Varför tog det så lång tid innan dom erkände att Irak inte hade massförstörelsevapen (som var anledningen till att usa gick in i krig) men här är dom helt plötsligt världsmästare på att hitta "bevis"

Därför att USA kontrollerade media och det sk narrativet. USA spelar på media som på ett piano.

Ryssarna i Ukraina funkar på ett helt annat sätt.
De strösslar bevis runt sig, bevakas av drönare, låter vittnen leva osv.

Svårt iofs att jämföra.
Två helt olika krig och scenarion, olika epoker.
Citera
2022-04-08, 08:08
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Det är iallafall känslan man får när man lyssnar på honom och ser allt ryssarna gör just nu, plus att han står väl redan med ena foten i graven med sin cancer eller vad det var... så han kan ju bara släppa tyglarna helt totalt nu så att säga.
Just det, han inser att det nu 69-åriga livet börjar närma sig slutet vilket får honom att på 1900-tals manér mörda /kriga sig in i historieböckerna för att undgå framstå som den lilla hämdgiriga parentes han är.
Före detta KGB-officer: Början på slutet för Putin
Kriget i Ukraina är början på slutet för Vladimir Putins tid vid makten. Det säger den tidigare dumaledamoten och KGB-officeren Gennadij Gudkov till SR Ekot. Dessförinnan står världen inför ett hot som aldrig förr, menar han.

– Hitler eller Stalin hade inga atombomber men nu har vi en ledare, besatt av att behålla sin makt, med stora mängder kärnvapen.

Gudkov, som talar med Ekot från Bulgarien, tjänstgjorde inom underrättelsetjänsten KGB på 80-talet och är i dag är uttalad kritiker av den ryske presidenten.
https://omni.se/

Gennadij Gudkov löper överhängande risk att smetas in med Novitjok
Senast redigerad av Taggad 2022-04-08 kl. 08:46.
Citera
2022-04-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de är bara primitiva, de tycker inte de gör fel så de försöker inte, och kan inte, dölja sina brott. Onda men dumma. Putin har ju odlat sin Bondskurk-image med sitt långa bord, förvirrande tal om världsherravälde och möten med skräckslagna minnions. Men han är inte den typiskt överintellektuelle Bondskurken utan en korkad skurk.

Ja detta krig är skadligt för Putins image.
Jag uppfattar honom som gravt överskattad.
Det är ju nu han ska briljera, vara vid fronten och visa att han är Rysslands befälhavare.
Istället är han osynlig. Och misslyckad.
Jag tror hans narcissism är en stor belastning.
Inte ovanligt att narcissister kraschar hårt.
De kraschar grand style......
Citera
2022-04-08, 08:34
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
När dom gick in i Irak va WAP det hetaste på mobiltelefonen.

Exakt. Det här kommer att vara det mest väldokumenterade kriget hittills i historien.
Citera
2022-04-08, 08:37
Medlem
Verkar som Ryska krigsbrottet i Ukraina fortsätter att öka i skrämmande takt ju mer trängda dom ryska trupperna blir. Folkmord och utrensningar som inte står nazisternas härjningar under WW2 i landet efter är ju readn igång och lär öka. Så den ryska halva svastikan man ser på militära fordon borde vid det här laget var fullt utslagen. Varför hymlar ryssen med det.

Slut som president representerande Ryssland i internationella sammanhang är ju Lille putin redan nu men var går gränsen nationellt när hans mördarturné fortsätter och utrensningarna ökar i delar av Ukraina där rysslössen finns. För alla i maktens korridorer i Kreml kan väl ändå inte var lika ruttna och så genuint usla företrädare för Ryssland som Lille psykopaten putin ju är.

T.om diktaturen i Kina har ju förstått och insett värdet av att inte reta upp väst mer än till en viss politiskt gräns.

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är ju jättelänge sedan Putin visade sig. Har han blivit mördad - eller blivit skadad av ett attentatsförsök?
Det är ju omöjligt för Ryssland att släppa en sådan nyhet, eftersom det var han som på egen hand bestämde om invasionen.

Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Givet det uttalande som peskov klämde ur sig så verkar det vara något på G. Palatskupp - check?

Finns Putin överhuvud taget mer?
Citera
2022-04-08, 08:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Mariupol har fallit och den nazistiska Azovbataljonen är förintad. Äntligen kan befolkningen i Mariupol andas ut.

Som de gjorde i Bucha och andra platser där orcherna dödade civila och våldtog deras barn?
Citera
2022-04-08, 08:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja detta krig är skadligt för Putins image. Jag uppfattar honom som gravt överskattad. Det är ju nu han ska briljera, vara vid fronten och visa att han är Rysslands befälhavare. Istället är han osynlig. Och misslyckad. Jag tror hans narcissism är en stor belastning.
Inte ovanligt att narcissister kraschar hårt. De kraschar grand style......

Diktatorer skall vara starka och oövervinnerliga. När de är svaga och förlorare så tappar de respekt. Som Saddam efter första Gulfkriget. En spillra av sitt tidigare jag.
Citera
2022-04-08, 08:45
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Mariupol har fallit och den nazistiska Azovbataljonen är förintad. Äntligen kan befolkningen i Mariupol andas ut.

Varje vecka samma meddelande. Hur många gånger har Mariupol fallit och Azovbataljonen förintats nu?
Citera
2022-04-08, 08:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja intressant, det bekräftar min tro att nazister är bara "sovjetiska" för fiender till ett ryskdominerat Sovjet.

Det kan vara så att man hoppas få stöd av väst genom att hänvisa till nazister men jag tror faktiskt inte det, utan det är nog till 90 % det första du beskriver. Det tror jag för att Putin förtog ju det argumentet direkt när han i samma veva talar om att regeringen är knarkare och skall avsättas. Alla vet ju att Zelenskyy är jude så nazistargumentet faller ju direkt. De hänvisar också till Bandera (?) som ingen i väst känner till. Det känns inte riktat till en västerländsk publik.

Jag är inte särskilt intresserad av nazism och hoppas väl lite av nazism-hysterin lugnar sig i väst efter ett krig där båda sidor kallar varandra nazister och rasister. Uttrycket blir än mer uttjatat. Men den nazistiska symboliken är väl egentligen bara något militärer tilltalas av? Har inte också militärer i USA dödskallar etc.? Krigiska personer på båda sidor i kriget och i många andra länder tilltalas av den nazistiska symboliken för att den är krigisk.
Nä, jag håller med — retoriken är riktad till ryssar i Ryssland. Företrädesvis äldre ryssar. Tror inte direkt att man hoppats på något större "stöd" för Ryssland i ex. Europa, men kanske någon sorts acceptans i och med att kortslutning lätt uppstår med tanke på vårt bruk av "nazist" som skällsord. "Stödjer ni nazister?" Nej, för det är inga nazister ryssarna slåss emot. Så det där faller omgående på eget grepp när folk i väst börjar kalla ryssarna fascister, etc. En absurd situation. Jag håller med dig till 100 procent om nazi-/Hitler-kortet.

Kan det vara ryssar som underblåser våra politiska strider där alla kallar varann "nazister"? Haha.
Citera
2022-04-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Många civila har redan andats ut för sista gången pga Putin.

Ska hela Ukraina "befrias" på detta sätt, kommer miljoner civila att dö.

I Mariupol har ryssarna dödat fler civila än soldater, det är jag övertygad om.

Halva stan är borta och infrastrukturen är kaputski.
Hundratals människor lär ligga begravda under kollapsade hus.

Det är en humanitär katastrof.
Citera
2022-04-08, 08:47
Moderator
Siegfrids avatar
Akt II börjar nu, i Donetsk.

Citat:
@EuromaidanPR
Numerous reports say combat clashes begin in Donetsk region. "Stalingrad 2" is coming.
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1512299756860682244
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in