Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Det är du som gör dig löjlig. Ett lands styrelseskick är alltså per automatik "svagt" för att ..vadå? det befinner sig i tredje världen? Vilken briljant logik Uven.
Indien är en demokrati, och indierna instiftande den helt själva, just för att britterna var väck.
Du läser som vanligt tvärtom - i Väst har det istället varit så att man betraktat t ex Indien med andra mått än de vi använt om våra egna länder. Vi hade inte betraktat Indien som varandes i samma demokratiliga som vår, om landet befunnit sig i Europa.
Britterna delade upp Brittiska Indien så att huvuddelen av muslimerna hamnade utanför själva Indien, vilket klart underlättade både Indiens överlevnad och etablerandet av ett tämligen brittiskinspirerat protodemokratiskt system.
Det tror jag inte, men det är inte en majoritetsomröstning. Man behöver inte vara så många, om man har rätt.
Citat:
Säkert, men låt mig gissa att om jag började lyssna på den, så skulle jag strax upptäcka att den inte alls säger det du vill att den ska säga.
Tja, om Du lyssnar lika illa som Du läser så finns väl risken. Men, ta den risken och försök lära Dig något av en av Sveriges mest framstående nationalekonomer.
Citat:
Vilket ska åtgärdas med vadå Uven? Att man återupptar att trycka ner och/ eller förbjuda flickor?
Det skall åtgärdas med att skolsystemet återgår till en äldre kunskapssyn och äldre, förmedlad undervisning som bevisats fungera över tid - den konservativa testmetoden.
Citat:
möjligt det är, men det gör det inte mindre sant för det.
Allt från Bommersvik är på ett elelr annat sätt osant.
Citat:
Vi lever fortsatt i ett kunskapssamhälle och inte ett "muskel" dito.
Det är bara delvis sant. Du skulle inte klara Dig länga utan de som utför muskelarbetena, vilket till sin huvuddel är män. Minns också att alla de maskiner som underlättar vår tids arbeten, hemma och borta, är till sin huvuddel uppfunna och utvecklade av män.
Citat:
Nä flickor och kvinnor blir nu inte så mycket våldtagna om de isoleras helt från samhället och män.
Är det verkligen en lösning tycker du? Och OM du nu tycker detta skulle vara en lösning, vad med att vi denna gång istället låser in och isolerar pojkar och män istället? är ju trots allt de som tillhör könet som ställer till det. vi kan skapa ett "allmänt" samhälle, som är till för kivnnor och barn och så massa "undantag" som är till för män. Låter det bra?
Om man könsseparerar flickor och pojkar i skolorna, så får vi samtidigt båda effekterna, med ett betydande mått att nödvändighet.
Citat:
För din kunskap, flickor och kvinnor blev och blir! betydligt mer våldtagna i din typ av idealsamhälle än vad det blir i min. Din typ av samhälle bygger ju helt på att kvinnor ska tvingas in i beroendeställningar till män.
Medan mitt bygger på att de ska ha frihet och möjlighet att ta sig ur oönskade situationer som ex. beroendeställning till män som gillar att utnyttja läget.
Vissa skulle sträcka sig så långt som att hävda att din typ av idealsamhälle är en "våldtäktskultur".
Har Du något underlag som visar på att flickor blev mera våldtagna i skolan på 1880-talet, 1920-talet, 1950-talet eller 1970-talet?