2022-04-07, 23:37
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför komplicera det med flytspackel? Det borde vara enklare att kolla om vatten är platt eller kurvigt eftersom det finns gott om stora ytor av vatten. Man skulle ju t.ex kunna kolla om vattnet i öresund är platt eller inte.

Frågan är väl snarast vad du hade tänkt använda för mätinstrument. I dess enklaste form kan man ju tänka sig att man sätter någon slags mätsticka i t.ex Malmö och så mäter man på den danska sidan hur mycket av mätstickan man kan mäta upp. Vad sägs om det?

En annan variant är att du använder dig av samma utrustning som lantmätare använder sig av. Med hjälp av en vanlig GPS (smartphone) kan du mäta höjden relativt en referens och genom att mäta på några olika punkter i sundet kan man mäta om vattnet är platt eller inte.

Men visst, vill du hellre köra med flytspackel så är väl det helt ok. Glöm bara inte att publicera dina rön.

Enklaste svaret på detta problem är att man tar aldrig kurva i beaktning vid byggprojekt. Exempelvis när man bygger tågrälser. De har frågat arkitekter och ingenjörer som arbetat på långa broar och tågrälser. De lägger aldrig till några meter räls för att kompensera för jordens kurva (eftersom det finns ingen kurva).
Citera
2022-04-07, 23:44
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Vilt vatten e så böljande å håller på.
Väder å vind måste bort då.

Jag är mest intresserad av på vilket avstånd man kan börja se en krökning, 5 mm räcker.

Flytspackel är bra eftersom det lägger sig plant och stelnar. Gör ju is å men flytspackel är mer precist.

Kan köra med en laser. Men detta kräver ju en massa spackel och mark. Så, kontakta mig om nån har ställe att göra detta på. Kan ju göra en liten fåra så behövs det inte så mycket spackel.

De körde laser en bit över Lake Baikal under en vinter när sjön hade frusit. Över 40 km om jag minns rätt. De hittade ingen kurva (lasern borde varit typ 100m under horisonten om jorden hade varit sfärisk). Kan länka videon sedan (sitter på telefonen). Men går nog att hitta på youtube annars.
Citera
2022-04-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ok. Jag vet inte. Har sett filmer som visar motsatsen på längre avstånd. Och ett ställe där man kan se ett berg väldigt långt bort 2 dagar om året pga av nån effekt genom atmosfären. Folk brukar samlas där och kolla på det dom dagarna eftersom det är såpass långt bort det blir ett jippo av det.

Skulle inte dra några slutsatser om jordens form pga ett okänt videoklipp.
Videoklippet passade inte ditt narrativ därför förkastar du det? Du funderar inte ens hur det kommer sig utan bara meh? Jävla mupp.
Citera
2022-04-07, 23:46
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men om vi tar verkligheten till hjälp gällande vattnet. Här försvinner succesivt ett högt torn bakom vattnet ju längre bort observatören kommer. Min förklaring är att jorden är rund, hur förklarar du detta fenomen?
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk

Ögats perspektiv. Ta fram en kamera med optisk zoom så får du fram hela tornet igen. Hur förklarar du det om tornet faktiskt befinner sig bakom en fysisk horisont?
Citera
2022-04-07, 23:55
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Videoklippet passade inte ditt narrativ därför förkastar du det? Du funderar inte ens hur det kommer sig utan bara meh? Jävla mupp.

https://m.youtube.com/watch?v=3DRRyZBL4OQ
Citera
2022-04-07, 23:58
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:

Hehe. Jag lägger ingen vikt vid videoklipp jag inte filmat själv.
Ja det tar fokus från det jag tycker är viktigt i det här.

Du vart inte intresserad av det jag beskrev för det går mot ditt narrativ? Ser du problemet med den här typen av bevis?

Det finns jättemånga klipp som visar det motsatta men ni kommer med just turning torso klippet hela tiden. Är det det enda klippet som passar erat narrativ?

Det är för grumligt rent vetenskapligt.
Citera
2022-04-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
https://m.youtube.com/watch?v=3DRRyZBL4OQ
Du har bevisat kurvaturen, grattis!
Citera
2022-04-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ögats perspektiv. Ta fram en kamera med optisk zoom så får du fram hela tornet igen. Hur förklarar du det om tornet faktiskt befinner sig bakom en fysisk horisont?
Att jorden är en sfär. Hur förklarar du det? Nej, tornet kommer inte tillbaka, det visas av zoomen i filmen ditt pucko. Ser du så illa?
Citera
2022-04-08, 02:03
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Eller kommer du med bevis på den platta jorden. Jag har kommit med bevis på den runda jorden, du är korkad nog att inte förstå ďet, det är ditt problem.

Är det verkligen mitt problem?
Det verkar som det mest irriterar dig.

Det verkar som din video talar för en rund jord ja.
Men, det finns ju videor som visar motsatsen, att du kan se väldigt långt, Alltså väldigt långt.
Så då skulle jag bli övertygad direkt om att jorden är platt, enligt dina beviskrav?

Du nöjer dig där, det gör inte jag.
Jag vet inte om den är platt eller rund, eller nåt av det.

Är förbryllad över varför du tycker det är korkat att inte köpa allt direkt. Eller varför det är viktigt att ställa sig på nån sida.

Vet att det pågår en självhjälpstrend där man använder flat earthers som en mental slagpåse för att känna sig mindre dum själv, vet inte om det är det du håller på med. Men misstänker det.
Citera
2022-04-08, 02:20
Medlem
Citat:
Är det verkligen mitt problem?
Det verkar som det mest irriterar dig.

Det verkar som din video talar för en rund jord ja.
Men, det finns ju videor som visar motsatsen, att du kan se väldigt långt, Alltså väldigt långt.
Så då skulle jag bli övertygad direkt om att jorden är platt, enligt dina beviskrav?

Du nöjer dig där, det gör inte jag.
Jag vet inte om den är platt eller rund, eller nåt av det.

Är förbryllad över varför du tycker det är korkat att inte köpa allt direkt. Eller varför det är viktigt att ställa sig på nån sida.

Vet att det pågår en självhjälpstrend där man använder flat earthers som en mental slagpåse för att känna sig mindre dum själv, vet inte om det är det du håller på med. Men misstänker det.
Då har du en video som motbevisar den runa jorden?
Citera
2022-04-08, 03:18
Medlem
Flusens avatar
Ingen riktig flat-earth person stödjer flath-earth society,

flat earth society är skapat av personer som vill förlöjliga flat-earth teorin.
hela flat earth society består av löjliga teorier som gör att alla nyfikna människor som
vill lära sig om flat earth snabbt skrotar teorin.

Flat earth är på riktigt, men flat earth society är fake och bullshit.
Citera
2022-04-08, 07:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Då antar jag att du redan sett någon av alla de tusentals videos när folk använder en Nikon P900/P1000 och ”hämtar tillbaka” båtar och andra objekt som sedan längre ”försvunnit bakom jordens kurva”? I sådana fall, hur förklarar du det fenomenet?

Ja, jag har själv bevittnat detta via en väns P1000.

Åtskilliga har länkats i denna tråd - ingen har visat det fenomenet du påstår finns.

Men återigen, vad är det - enligt dig - som skymmer fartyg innan de ’hämtas tillbaka’?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in