2022-04-08, 00:00
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det sägs att de sitter och trycker på sin sida av gränsen. De väntas bli betydligt aktivare när den förväntade offensiven kör igång vid öst.

För då är det "allt eller inget" för Putin.

Men vänta nu, ska de ”ta” öst utan luftherravälde? Bara rulla rostig pansarkolonn igen?

Jag fattar f-n inte vad denna spezial-militärische-operazion ska syfta till? Kyiv är intakt, dess styre starkare än någonsin (deras president har redan utsetts till Europas mäktigaste person), Finland blir NATO-land liksom vi och det vidsträckta landet i öst - vars namn vi inte längre nämner - kommer förpassas ekonomiskt och socialt till 1970/1980-tal...
Senast redigerad av JymdKjam 2022-04-08 kl. 00:05.
Citera
2022-04-08, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det som görs nu tycker jag att det är bra. När Putin har försvunnit bör väst närma sig Ryssland i syfte att västifiera landet. Ett västifierad Ryssland är bra både för ryssar och européer och västifieringen bör således vara prioritet nummer ett.

Ja jag håller med dig där, det hade varit fint. Både för oss och Ukraina. Ryssland skulle fortfarande kunna vara en stor spelare i det hela, utan korruption, med fin livskvalitet för sina medborgare. Det är ett rikt land. Är du inte orolig för kärnvapenkrig?
Citera
2022-04-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Det ända jag sa och säger är att jag är en av de som skulle stirra Barkie i ögonen när han tjatade om vad han gör...men om han nu kanske kommer med lite tanke och förklaring till varför osv...så lyssnar jag hellre än bryter hans ben.Bara för att jag inte gillar snubben,betyder inte att jag har hört ALLT han har att säga....min ilska förblindar precis som alla andras.

Och då säger jag att du får lyssna lite mer noggrant. Och fortsätta stirra. Bryta ben och ilska får du stå för?
Inte gillar killen och inte lyssnar på allt förstår jag inte?

Men det är lugnt.
Citera
2022-04-08, 00:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men vänta nu, ska de ”ta” öst utan luftherravälde? Bara rulla rostig pansarkolonn igen?

Jag fattar f-n inte vad denna spezial-militärische-operazion ska syfta till? Kniv är intakt, dess styre starkare än någonsin (deras president har redan utsetts till Europas mäktigaste person), Finland blir NATO-land liksom vi och det vidsträckta landet i öst - vars namn vi inte längre nämner - kommer förpassas ekonomiskt och socialt till 1970/1980-tal...

Jag antar att ryssarna känner sig säkrare längre österut (donbass). Kortare väg i luften till området man skall operera i, närmare till sina egna baser, egna trupper etc..
Citera
2022-04-08, 00:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vår tankevärld är främmande från den ryska. De menar inte bokstavligen nazister som vi gör. Nazister, fascister och nationalister är först och främst helt synonyma ord på ryska. De har ingen koppling till ett totalitärt, militaristiskt samhälle eller diktatur; för Sovjet som var allt det talade alltid om dessa nazister, fascister och nationalister. Dessa ord betyder helt enkelt bara fiender till Ryssland. En miljöpartist är nazist om han är motståndare till Ryssland. Det har inget med ideologi att göra. En ryss som heilar och hyllar Hitler men är en sann rysk patriot (Patriot är ett positivt laddat ord till skillnad mot nationalist på ryska) är inte nazist. Det är därför Putin kan ha en nära bekant som är nazist och har en nazistisk militär organisation (Wagner) samtidigt som han påstår sig jaga nazister.

Så när Putin vill avnazifiera Ukraina så vill han bara angripa Rysslands fiender. Det är inte djupare än så.
En sak som fick mig att svänga lite i min syn på invasionens övergripande mål var ett filmklipp från rysk TV 1991 (!) som ingick i en Twitter-tråd någon här länkade till (Sonnenwende?). Egentligen handlade tråden om Navalnyj och hans storryska ideal, men det där samtalet i rysk TV för över 30 år sedan var drabbande i det att man sitter och säger rakt ut att Ukraina inte bör existera som självständig stat eftersom det är en stadsbildning som leds av ultranationalister och konservativa kommunister. Förklaringen var att det är så man brukar beskriva självständighetsivrare i delar av det sönderfallande Sovjetunionen. Detta alltså 1991. 31 år sedan.

Innan jag såg klippet fokuserade jag mycket själv på de delmål som ryssarna själva angav och ansåg väl att jag förstod det mesta, eller snarast vad jag tänkte att det gick ut på. Sedan insåg jag att det är den ukrainska nationalismen som är problemet.

Jag tror dock mer specifikt att syftet med ordval som "nazism"/"nazist" är dubbelt: dels handlar det givetvis om att tala ett språk som f.d. medborgare i Sovjetunionen förstår och relaterar till — alla väster om Vilnius och Weichsel är minst kryptofascister, och nu har deras ideologi Kiev i sitt våld. Och dels, lite mer långsökt, om att man kan ha trott att en upprensningsaktion riktad mot nazister kunde accepteras i någon mening av länder västerut, där nazismen fyller en politisk funktion som det oberörbara.

Vi kan lämna Azov o.dyl. därhän den här gången. Deras lojalitet är svår att få grepp om — det är i första hand fråga om ultranationalister med en ibland olycklig förkärlek till vissa symboler. Kalla dem fejknazister, den som vill.
Citera
Medlem
Subterraneans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Men du kan väl ändå särskilja på folk och folk?
Visst existerar nazister även i Ryssland, precis som många andra europeiska länder.
Men när Putin åsyftar på "avnazifiering" så handlar det självklart om Rysslands militära mål att slå ut Azov bataljonen, som utgör största delen av UA:s armé.

Att du sen jämför Wagner med Azov, är ologiskt.
Wagner har ingen maktinflytande såsom Azov, utan styrs och leds av en oligark som står Putin nära.
Azov å andra sidan, är en maktelit som styr UA och inte minst, den nuvarande presidenten Zelensky och presidenterna innan honom.

Azov har befläckat landet och dem som står ansvariga för all skit som uppdagas i denna konflikt.
De måste bort, vare sej Ryssland vinner konflikten eller ej.

Repetera lögner tills de blir sanna…
Det låter bekant!

Ryska armén våldtar och mördar kvinnor och barn. Även djur. Vad har det med Azov att göra?

Innan du svarar. Fråga dig själv om det finns en normal själ på hela planeten som tror på det du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Det ända jag sa och säger är att jag är en av de som skulle stirra Barkie i ögonen när han tjatade om vad han gör...men om han nu kanske kommer med lite tanke och förklaring till varför osv...så lyssnar jag hellre än bryter hans ben.Bara för att jag inte gillar snubben,betyder inte att jag har hört ALLT han har att säga....min ilska förblindar precis som alla andras.

Du är romantisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
"Vi".

Det är iallafall gött att du har hittat en grupp att identifiera dig med och hänger kvar för glatta livet.
Det finns som tur är fler användare här som är kapabla till att hålla en diskussion oavsett fakta som presenteras.

Visste heller inte att "Ni" inte gett mig tillåtelse, herre.

Folk får gärna reagera, det har jag inte sagt något om. Du ska dock inte tala för mig i mitt ställe då jag inte tror att du skulle uppskatta om jag talade i ditt.

Kul att du inte förstår ens uppenbar ironi. Har aldrig talat i ditt ställe, jag har gett min tolkning av dig. Att du inte gillar det är lugnt.
Hålla en diskussion oavsett fakta som presenteras?
Citera
2022-04-08, 00:07
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag håller med dig där, det hade varit fint. Både för oss och Ukraina. Ryssland skulle fortfarande kunna vara en stor spelare i det hela, utan korruption, med fin livskvalitet för sina medborgare. Det är ett rikt land. Är du inte orolig för kärnvapenkrig?
Inte nu längre. Jag tror inte att Putin vågar sig på att använda kärnvapen nu när han har sett att väst är emot honom. Om att anfalla Ukraina innebär sanktioner mot Ryssland, vad innebär isåfall kärnvapen användning? Det skulle bli slutet för Ryssland som land.
Citera
2022-04-08, 00:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF prickar nåt fordon från Röda Armén med Stugna-P. Fast avstånden är så långa så det går inte att se vad de träffar tyvärr. Riktigt bra precision i det vapnet alltså,. Förstår varför Putin blev brun i byxan och kände sig tvungen att invadera för att avväpna Ukraina haha.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1512180253485109249
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
81 på riktigt? OM det stämmer så är du i så fall en av de mest moderna personer jag "känner" i den åldersgruppen. Känner ingen under 60 år som hänger på flashback, om du är 81 så kan du klassa dig till de mest tekniska och moderna åldringar som finns där ute. Bra gjort i så fall
Han är inte ensammen om att vara över 60....som du sade....är det en magisk ålder för när vi "tappar" uppfattningen om "moderna saker" ? .....Sorry,men jag var bara tvungen att bemöta detta med lite blah blah blah.Nästa gång svarar jag mer akronymt för att passa in som en av de som trodde livet handlade om 12 ord i en följd....twitter me tweet oh lil blackbirds....Hondas best bike ever by the way
(off topic ja,men emellanåt kan det behövas för att försvara sin ålderdigna tankegång....oavsett tråd )
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Men du kan väl ändå särskilja på folk och folk?
Visst existerar nazister även i Ryssland, precis som många andra europeiska länder.
Men när Putin åsyftar på "avnazifiering" så handlar det självklart om Rysslands militära mål att slå ut Azov bataljonen, som utgör största delen av UA:s armé.

Att du sen jämför Wagner med Azov, är ologiskt.
Wagner har ingen maktinflytande såsom Azov, utan styrs och leds av en oligark som står Putin nära.
Azov å andra sidan, är en maktelit som styr UA och inte minst, den nuvarande presidenten Zelensky och presidenterna innan honom.

Azov har befläckat landet och dem som står ansvariga för all skit som uppdagas i denna konflikt.
De måste bort, vare sej Ryssland vinner konflikten eller ej.

Azov är en pytteliten del av Ukrainas Armé. Att de lät dem hållas var en ynnest. De finns knappt mer annat än i folksjälen.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Nya krigsbrott, massgravar etc i Chernihiv visas nu på CNN.

Jösses, vad orcherna ställt till med. Inte bara för Ukraina utan även för sig själva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in