Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Vår tankevärld är främmande från den ryska. De menar inte bokstavligen nazister som vi gör. Nazister, fascister och nationalister är först och främst helt synonyma ord på ryska. De har ingen koppling till ett totalitärt, militaristiskt samhälle eller diktatur; för Sovjet som var allt det talade alltid om dessa nazister, fascister och nationalister. Dessa ord betyder helt enkelt bara fiender till Ryssland. En miljöpartist är nazist om han är motståndare till Ryssland. Det har inget med ideologi att göra. En ryss som heilar och hyllar Hitler men är en sann rysk patriot (Patriot är ett positivt laddat ord till skillnad mot nationalist på ryska) är inte nazist. Det är därför Putin kan ha en nära bekant som är nazist och har en nazistisk militär organisation (Wagner) samtidigt som han påstår sig jaga nazister.
Så när Putin vill avnazifiera Ukraina så vill han bara angripa Rysslands fiender. Det är inte djupare än så.
En sak som fick mig att svänga lite i min syn på invasionens övergripande mål var ett filmklipp från rysk TV 1991 (!) som ingick i en Twitter-tråd någon här länkade till (Sonnenwende?). Egentligen handlade tråden om Navalnyj och hans storryska ideal, men det där samtalet i rysk TV för över 30 år sedan var drabbande i det att man sitter och säger rakt ut att Ukraina inte bör existera som självständig stat eftersom det är en stadsbildning som leds av ultranationalister och konservativa kommunister. Förklaringen var att det är så man brukar beskriva självständighetsivrare i delar av det sönderfallande Sovjetunionen. Detta alltså 1991. 31 år sedan.
Innan jag såg klippet fokuserade jag mycket själv på de delmål som ryssarna själva angav och ansåg väl att jag förstod det mesta, eller snarast vad jag tänkte att det gick ut på. Sedan insåg jag att det är den ukrainska nationalismen som är problemet.
Jag tror dock mer specifikt att syftet med ordval som "nazism"/"nazist" är dubbelt: dels handlar det givetvis om att tala ett språk som f.d. medborgare i Sovjetunionen förstår och relaterar till — alla väster om Vilnius och Weichsel är minst kryptofascister, och nu har deras ideologi Kiev i sitt våld. Och dels, lite mer långsökt, om att man kan ha trott att en upprensningsaktion riktad mot nazister kunde accepteras i någon mening av länder västerut, där nazismen fyller en politisk funktion som det oberörbara.
Vi kan lämna Azov o.dyl. därhän den här gången. Deras lojalitet är svår att få grepp om — det är i första hand fråga om ultranationalister med en ibland olycklig förkärlek till vissa symboler. Kalla dem fejknazister, den som vill.