Citat:
Någonting är fundamentalt fel eller fattas med lagstiftningen.Den senaste uthängningen har fått en egen tråd pga tidningsartiklarna. I den tråden finns det här inlägget: Min största oro när jag läste detta var döttrarna.
Tråd: (FB) Lärare i Vetlanda stängs av från skola – fångades av pedofilfiskare (2022-04-07)
Tråd: (FB) Lärare i Vetlanda stängs av från skola – fångades av pedofilfiskare (2022-04-07)
Man kan argumentera för att det ska vara brottsligt att ha uppsåt att ha sex med ett fiktivt barn men i så fall måste man samtidigt tycka - det hamnar i förlängning där - att det också ska vara brottsligt att försöka köpa fiktiv narkotika eller planeringsstadiet till någonting som inte kan ske; t.ex. mord på person som inte finns osv. Därför kan sådan lagändring sannolikt uteslutas.
Återstår gör att fråga sig hur någonting som inte är ett brott kan få sådana följder och om det är rimligt att inte ha lagstiftning som skyddar mot godtycklighet. Sjöberg filmar och agerar journalist och gör i sig inget fel. Det är inte nödvändigtvis förbjudet.
Det kan vara olagligt men JK har hittills inte ansett tillräckligt olagligt för åtal, troligen för att materialet trots allt innehåller någon slags sanning och/eller nyhetsvärde.
Lagstiftning mot godtycklighet fattas. Man skall i ett rättssamhälle inte kunna fara illa utan att ha begått brott. Man kan dock inte gärna förbjuda yttrandefrihet inom vissa ramar men man skulle kunna lagstifta mot resultatet av outande journalistik så att det hade varit förbjudet av skolan att avskeda honom, förbjudet att vidta åtgärder på icke juridiska grunder.
Ett samhälle där vem som helst kan smutskasta andra är inte ett samhälle ens Sjöberg egentligen vill ha. Jag skulle bli förvånad om han vill öppna dörren för lagstiftning för fiktiva brott som i verkligheten inte kan hända såsom t.ex. mord på Sveriges president som inte finns, bankrån mot banker som inte existerar, flygkapning mot flygplan som inte är byggda/eller är skrotade osv.
Sverige behöver införa stränga lagar mot pöbelmentalitet och godtycklighet.