2022-04-07, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Dina föräldrar har rätt - men rökrutorna fanns redan på 70-talet, och att man stod på skolgården och rökte i mellanstadiet var det ingen som sa så mycket om mer än att om föräldrarna inte visste så berättade läraren att man rökte.
Här är en till ignorant fråga. Var rökte man när man befann sig inne på vårdcentralen eller sjukhus där människor känsliga för rök kanske vistas?
Fanns det rökrum eller stod man utanför entrén?
Det kanske låter som korkade frågor men jag är genuint nyfiken på sverige vid 70talet + 80talet
tack på förhand
Citera
2022-04-07, 20:08
Medlem
Kompisenduvillhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Du måste se till att gå en språkkurs eller något om du ska fortsätta citera mig. Du skriver ju som tolvåring. Svårt att förstå. 😌

Frågan är om det är rimligt att han ska betala för allt det här, men det kommer tingsrätten ta tag i nu.

Bu hu. Bara idioter som försöker köra med härskarteknik. Se så, gå hem med tvätten till mamma nu ditt socialfall. Ansvar är något du och din inavlade familj aldrig kommer förstå. Alltid andra som ska betala vänsterns idioti.
Citera
2022-04-07, 20:09
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Med facit i hand, så borde nog Peter rollat väggar o tak själv med någon billig vitfärg varannat år, och
målat dörrar, eftersom värden inte verka brytt sig om renoveringen som skrivs i artikeln, och
på så sätt förmodligen klarat sig undan en fet faktura på 415 000 kr, men har man själv
förorsakat rökskadorna, så får nog Peter nog bara gilla läget ...
Taket o väggarna i lägenheten måste ha varit typ gulsvart

Kommer ni ihåg den mögliga lägenheten i Malmö där det nästan växte en pälsmatta i taket av mögel, och man "aldrig hade sett något liknande".. Han behövde inte betala en korvöre....och det räckte med att han flyttade genast. Då kan man tycka det är dumt att Peter ska betala för gul-beige-bruna väggar. Men det är etnisk betingat, hade Peter kommit ifrån ett annat land så hade det räckt med att han också flyttade genast. Men nu ska man mjölka ut han på hans pengar...
Senast redigerad av Queenofqueens 2022-04-07 kl. 20:13.
Citera
2022-04-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Finns mycket märkligt i det där... Rivning av golf för 30k för att han rökt?

Och sen, slår man ihop beloppen som finns listade hamnar det under 150k. Vad har resten gått till?

Han hade säkert brännmärken på parketten. Rökare brukar ju lägga ifrån sig ciggarna överallt.

Rättegångskostnader springer ju iväg direkt. Och om han förlorade målet åker han på att ersätta motpartens rättegångskostnader också.
Citera
2022-04-07, 20:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Här är en till ignorant fråga. Var rökte man när man befann sig inne på vårdcentralen eller sjukhus där människor känsliga för rök kanske vistas?
Fanns det rökrum eller stod man utanför entrén?
Det kanske låter som korkade frågor men jag är genuint nyfiken på sverige vid 70talet + 80talet
tack på förhand
Utanför entrén om det handlade om mottagningar ... Inne på avdelningarna fanns det rökrum man kunde gå till.

Till och med BB hade förr rökrum. Jag tyckte det luktade äckligt i rökrummet och tog aldrig med mig barnet in där, men många andra satt med anhöriga i rökrummet och fikade när de visade upp sina nyfödda (som var med i rökrummet) .. Det var i början på åttiotalet.
När jag fick mitt andra barn så fick man inte ta med sig bebisarna in i rökrummet .. Det är ca 4 år mellan de barnen ...
Citera
2022-04-07, 20:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Kommer ni ihåg den mögliga lägenheten i Malmö där det nästan växte en pälsmatta i taket av mögel, och man "aldrig hade sett något liknande".. Han behövde inte betala en korvöre....och det räckte med att han flyttade genast. Då kan man tycka det är dumt att Peter ska betala för gul-beige-bruna väggar. Men det är etnisk betingat, hade Peter kommit ifrån ett annat land så hade det räckt med att han också flyttade genast. Men nu ska man mjölka ut han på hans pengar...
Det handlade väl rätt mycket om undermålig ventilation -- och den är hyresvärdens ansvar.
Citera
2022-04-07, 20:15
Medlem
SlagenSvensks avatar
Jag måste fråga: tror ni att hyresgästen har sk nikotinfingrar?

Det var länge sen ja såg såna.

/SS
Citera
2022-04-07, 20:15
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Han hade säkert brännmärken på parketten. Rökare brukar ju lägga ifrån sig ciggarna överallt.

Rättegångskostnader springer ju iväg direkt. Och om han förlorade målet åker han på att ersätta motpartens rättegångskostnader också.

Mögliga håriga päls lägenheten i Malmö då? Inte ett korv öre behövde betalas...
Citera
2022-04-07, 20:17
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det handlade väl rätt mycket om undermålig ventilation -- och den är hyresvärdens ansvar.

Har du sett hur den såg ut???!!!! Undermålig ventilation??!!
Den var svart pälsig av mögel....dessutom märker hyresgästen att det uppstår mögel fläckar i lägenheten så ska man väll rapportera det till hyresvärden? Här har man inte rapporterar alls utan låtit det växa till mossa nästan...
Citera
2022-04-07, 20:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Har du sett hur den såg ut???!!!! Undermålig ventilation??!!
Den var svart pälsig av mögel....dessutom märker hyresgästen att det uppstår mögel fläckar i lägenheten så ska man väll rapportera det till hyresvärden? Här har man inte rapporterar alls utan låtit det växa till mossa nästan...
Hyresgästen var ju inte hemma ... och ja, bristande ventilation -- hur skulle möglet annars kunna springa iväg på det sättet menar du..
Citera
2022-04-07, 20:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
När blev det ett socialt stigma med rökning på svenska arbetsplatser?
Dvs när började kollegorna kolla konstigt på de som tog en kaffe och cigg in på rökrummet på eftermiddagsfikat?

Jag skulle tippa på början av 2000 talet när det blev glesare och glesare mellan rökare där inne på rökrummet(som blev ett rökbås mot slutet?)

Frågade mina föräldrar som sa att man förväntades röka redan i tonåren på -80talet. Och att någon införde rökrutor på alla svenska skolor som en slags gest där de som inte rökte cigg fick stå (eller tvärtom)
Nja nog tidigare än så? På mitt jobb satt de och rökte i fikarummet som låg i källaren. Det var inte så trevligt, litet rum också.
Så det ar nog i mitten av 80 som vi icke rökare började klaga och de fick gå och röka i ett annat rum. Lite sura miner blev det till en början.
Men i fika/matrummet för anställda på nattklubb, var det definitivt legitimt att röka fram tills det blev rökstopp på alla krogar.
Citera
2022-04-07, 20:27
Medlem
Ollonbos avatar
Han har genererat vinst i 20år och som många skriver så var rökning inget ovanligt förr.
Ett hyresbolag borde slå ut väntat slitage på hyran.
Säkert behöver de inte renovera vid minst 70% av bytena av hyresgäst.
Om de som orsakat skada får betala borde de som inte gjort det få pengar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in