2022-04-07, 19:18
Medlem
apanola IIs avatar
fy faen alltså, Peter om du läser det här: Sluta röka!
Han har bolmat på utav bara helvete och nu får han sota för det. Bra att han får betala, stackars grannar, och vänner, Peter den saten måste stinka gammal rök. Nu får han slanta upp, bar backe och fattigstugan nästa?
Citera
2022-04-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
Han har väl hjälp från någon försäkring. Men vad har grannarna sagt och gjort, man måste i princip ha en cigg i munnen konstant för att kunna röka 40 cigg om dagen
...och helt glömma bort att masa sig iväg till jobbet
Citera
2022-04-07, 19:24
Medlem
Framgår ju inte riktigt hur länge han bott i lägenheten. Har han bott där i 20 år och att det varit tillåtet att röka i lägenheten känns det inte så rättvist att han ska stå för hela kostnaden.

Efter 20 år är det ändå stor tid att renovera. Det skulle nog flertalet av oss som äger vårt boende göra även om vi inte röker inomhus.

Gällande det juridiska har jag förstått det som att hyresvärden enligt tidigare prejudikat inte kan förbjuda befintliga hyresgäster från exempelvis balkongrökning. Osäker på om det även gäller inomhus men faktum är att det inte ens var särskilt vanligt för 20 år sedan att man rökte inomhus. Åtminstone inte i jämförelse med 60-80-talet.

Så rent moraliskt tycker jag Peter kan stå för merkostnaden som uppkommit och som inte skulle behöva åtgärdas vid en totalrenovering. Exempelvis bekosta spärrfärg och arbetstiden för att applicera detta.
Citera
2022-04-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Men hyresvärden gjorde väl en totalsanering i de "nerpundade" / "inrökta" lägenheterna du flyttade in i?

Så det drabbade ju inte dig... Den forna hyresgästen betalade...
Nej, det finns gott om hyresvärdar som skiter i vilket eller tar betalt för en skada som de sedan inte åtgärdar. Det är ett kapitel för sig.
Citera
2022-04-07, 19:34
Medlem
Kompisenduvillhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Haha jag är konservativ och sysslar med investment. Du är bara en loser som behöver någon att sparka på.

En sak har alltid två sidor och det är något som inte stämmer i det här fallet, men det fattar ju inte du. Känslostyrda nolla.

Känslostyrd är väl vad du är med din retorik, din sopa. Du gråter över någon som sabbat en lägenhet och tycker synd om honom för livet är orättvist mot losers. Klipp dig och skaffa ett jobb.

Du är vänster så det skriker om det. De investeringar du möjligheten skulle kunna göra, är att panta ölburkar du hittar i papperskorgar.

Han har sabbat lägenheter. Det krävs ingen universitet utbildning för att fatta att rökning förstör lägenheten.
Citera
2022-04-07, 19:42
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Han har väl hjälp från någon försäkring. Men vad har grannarna sagt och gjort, man måste i princip ha en cigg i munnen konstant för att kunna röka 40 cigg om dagen

40 cigg om dagen i 20 år är väl inget unikt. Har flera i släkten som gjort så, vänners föräldrar, dessutom i sin lägenhet. Att röka framför TV-n var kutym under 80-talet tror inte alla lägenheter blev direkt rökskadade i 2 miljoners klassen...

Låter lite som de utnyttjar snubben faktiskt.
Citera
2022-04-07, 19:46
Medlem
Citat:
Samtidigt rätt åt honom, jag har jämt problem med rökande grannar som skiter fullständigt i omgivningen. Borde inte vara lagligt att röka hemma inomhus om det påverkar grannarna i bostadsrätt eller hyresrätt.

Nej det är inte rätt åt honom, man försöker lura honom på pengar.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2022-04-07 kl. 19:56.
Citera
2022-04-07, 19:55
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Chockerande att folk röker med allt vi vet om hur farligt det är. När jag var liten (90-talet) skulle det nötas in i oss redan i förskolan hur farligt det var. Cigarettpaketen är fulla av bilder på döda organ och tandlösa käftar.
Citera
2022-04-07, 19:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompisenduvillha
Sluta sitt på nätet och spela cool. Se så gå nu och leta efter socialpengarna din sossepack.

Är gubben efterbliven och röker inne får han fan betala. Pack som dig tycker att alla andra ska stå får er bristande konsekvenstänkande. Väx upp och ta ansvar sopa. Ja du borde fan inte ha röst rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kompisenduvillha
Känslostyrd är väl vad du är med din retorik, din sopa. Du gråter över någon som sabbat en lägenhet och tycker synd om honom för livet är orättvist mot losers. Klipp dig och skaffa ett jobb.

Du är vänster så det skriker om det. De investeringar du möjligheten skulle kunna göra, är att panta ölburkar du hittar i papperskorgar.

Han har sabbat lägenheter. Det krävs ingen universitet utbildning för att fatta att rökning förstör lägenheten.

Du måste se till att gå en språkkurs eller något om du ska fortsätta citera mig. Du skriver ju som tolvåring. Svårt att förstå. 😌

Frågan är om det är rimligt att han ska betala för allt det här, men det kommer tingsrätten ta tag i nu.
Citera
2022-04-07, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, då började det sprida sig - men rökte inne gjorde många in på 2000-talet. Tex var rökrum på arbetsplatser och sjukhus kvar en bit in på 2000-talet.
När blev det ett socialt stigma med rökning på svenska arbetsplatser?
Dvs när började kollegorna kolla konstigt på de som tog en kaffe och cigg in på rökrummet på eftermiddagsfikat?

Jag skulle tippa på början av 2000 talet när det blev glesare och glesare mellan rökare där inne på rökrummet(som blev ett rökbås mot slutet?)

Frågade mina föräldrar som sa att man förväntades röka redan i tonåren på -80talet. Och att någon införde rökrutor på alla svenska skolor som en slags gest där de som inte rökte cigg fick stå (eller tvärtom)
Citera
2022-04-07, 20:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
När blev det ett socialt stigma med rökning på svenska arbetsplatser?
Dvs när började kollegorna kolla konstigt på de som tog en kaffe och cigg in på rökrummet på eftermiddagsfikat?

Jag skulle tippa på början av 2000 talet när det blev glesare och glesare mellan rökare där inne på rökrummet(som blev ett rökbås mot slutet?)

Frågade mina föräldrar som sa att man förväntades röka redan i tonåren på -80talet. Och att någon införde rökrutor på alla svenska skolor som en slags gest där de som inte rökte cigg fick stå (eller tvärtom)
2005 förbjöds rökning inomhus på krogen -- och det spred sig ganska snabbt till arbetsplatser osv...
Fram tills dess fanns endera rökrum på arbetsplatserna eller också rökte folk på sin kontor, vid maskiner osv...

Så det är inte så länge sedan det var normalt att röka överallt.

Dina föräldrar har rätt - men rökrutorna fanns redan på 70-talet, och att man stod på skolgården och rökte i mellanstadiet var det ingen som sa så mycket om mer än att om föräldrarna inte visste så berättade läraren att man rökte.
Citera
2022-04-07, 20:05
Medlem
Queenofqueenss avatar
2 paket om dagen i 20 år??????Hur är det möjligt?
1 paket cigaretter innehåller 20 st, om han röker 2 paket så är det 40 st om dagen

Dygnet har 24 timmar om man räknar med att han är vaken 16 timmar om dygnet så har han rökt, 2,5 cigaretter varje timma. Han har vart en rykande skorsten med andra ord...
2,5 cigarett per timma lät mindre än 2 paket per dag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in