Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Jag tycker framförallt att det är av godo. Detta gör att bymentaliteten som förr i tiden fick folk att sköta sig återkommer om än i nationell skala.
Folk gnäller över ökad kriminalitet men genom återkomst av social kontroll kan man få bukt på den.
Det är inget positivt med ett samhälle där brott inte får några sociala konsekvenser och så är det nästan i storstäderna där folk i stor utsträckning lever anonymt.
Jag håller med dig där, det här är den moderna varianten av social kontroll. Jag hoppas också det verkar förebyggande av den anledningen att den här typen av påföljder förhoppningsvis avskräcker åtminstone några från att försöka med grooming, då den som sagt vida överskrider påföljden av en lång och många gånger tandlös rättsprocess.
Dessutom tror jag att den här typen av aktivism kan verka progressivt genom att debatten aktualiseras och rättssamhället tvingas skärpa lagstiftning för att hänga med och möta allmänna önskemål just för att motverka att folk tar lagen i egna händer. Jämför hur #MeeTo ledde till ökad debatt och inte långt därefter uppstod exempelvis samtyckeslagen.
Däremot ser jag inte bara positiva konsekvenser. Risken för missbruk är väldigt stor, då mindre nogräknade individer kan utnyttja det här för att sätta dit människor och det i efterhand är väldigt svårt att korrigera en eventuell felaktig uthängning av den här typen. Jag tror också att ju mer ”sensationslysten” publiken blir, vilket Dumpens spridning tyder på, ju fler gäddor efterfrågas; det kittlar att se den här typen av uthängningar, och den ackuratess som krävs för att göra det här kan bli lidande då det finns en efterfrågan och det styrs av människor som har svårt att styra sina känslor. Dessutom skadar det oskyldiga, jag lider verkligen med familjen till den här senaste mannen som på ett dygn fått hela sin sociala tillvaro raserad.