Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Någon måste naturligtvis kontrollera området. Annars hade omröstningen skett före "annekteringen" under ukrainsk kontroll. (Och Kiev hade aldrig godkänt att ha omröstning)
Hade Kiev accepterat omröstningen eller ordnat ny med internationell övervakning hade kriget inte inträffat.
Jag struntar personligen i var området hör så länge man respekterar valen där.
Mariupol, Donbas, Krim. Samma sak.
Men nu har politikerna manipulerat gränserna, ordnat krig, vi svenskar blivit lurade att skicka vapen och nu får vi betala igen. Vi slirar allt mer utför.
Jag hoppas du läst på lite om det som hände i Donbass innan du började den här tråden.
Efter påtryckningar från Prorysska individer genomförde man en ganska genomgripande opinioonsundersökning i området tidigt 2014 där 2/3 röstade för att vara kvar i ukraina.
Efter det upstod kravaller mellan rena huligangäng som slutade med att Ryssland skickade in sin militär för att annektera Krim och delar av Donbass.
Efter det så genomförde man omröstningar som ingen (Inte ens Ryssland) har godkänt i de områden som anekterats av Ryssk militär. De är dessa som du hänvisar till.
Att Stora delar av östra Ukrina föredrog en Ryssvänlig President före dessa händelser är helt klart.
Men till att få till det till att det ville tillhöra Ryssland är ett falsarium.
Problemet med dig är att du inte klarar av det där med källkritik och att du är för lättledd av en stark propagandaapparat.
Självklart är det här med etnesitet/Landstillhörhighet och politik inte lätt.
Samtidigt som jag har besvarat din trådstart i mitt första inlägg, att Mariupol slåss mot Ryssland trots att de stödde en Ryssvänlig president innan 2014 har flera sidor.
Men uppenbarligen är det nåt du inte kan ta till dig utan länkar Propaganda som till och med Ryssland avfärdat.