2022-04-07, 15:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Behöver den? Inte när den kommer från Ryssland, det har vi sett de senaste veckorna.

"Ryssland har inte för avsikt att angripa Ukraina, detta är bara en övning."
"NATO hotar Ryssland."
"Vi attackerar inte civila."
"Ryska soldater har inte mördat civila."
"Detta går enligt plan."

Har svårt att se detta som något som haft någon som helst verklighetsförankring hittills.
Att andra också bedriver propaganda gör inte just din propaganda mer trovärdig.
Citera
2022-04-07, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vafalls kamrat? Röstade "bara" 97% "för rysk tillhörighet" (i "valet" som "övervakades" av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär)? I det demokratiska föredömet nord korea brukar ju kim den fete få 99.9% av "rösterna". putain har mycket att lära...

https://sv.wikipedia.org/wiki/FN:s_g...olution_68/262
https://www.rferl.org/a/ukraine-un-p.../25312158.html
Annars hade Ukraina övervakat valet. Det måste övervakas internationellt.

Intressant hur krigshetsarna arbetar. De sprider olika rykten för att skapa konflikter. Vinner ryss-sidan ett val har de alltid fuskat eller betalt någon. Ingen vet säkert.

Då tillgrips sanktioner och konflikt omedelbart istället för att ordna övervakade val.

Sedan spelar ryssarna med i spelet och attackerar utan att de heller kräver val.

Sedan lurar man Magdalena Andersson att stöda nazisterna med vapen.

Till sist kommer vi svenska vapenlangare att få betala allt.

Vi hade bara otur igen. Vi kommer att få betala allt. Öppna era hjärtan ... och plånböcker.

Vi såg det inte komma när vi skickade vapen till krigförande länder.
Senast redigerad av wwr 2022-04-07 kl. 15:19.
Citera
2022-04-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det avskyvärda är att Zelensky avböjde fredsavtalet. Där ligger ansvaret.

Det skulle ha hållits val med internationell övervakning. Ukraina svek och skapade kriget tillsammans med stormakterna.

Det var inget fredsavtal, det var en kravlista.

Om jag skickar dig en lista med saker du ska göra, annars slår jag in skallen på dig med ett basebollträ. Du säger nej, har du då avböjt att inte slåss med mig... Fattar du nu då?

Ryssland har av någon anledning fått för sig att de har rätt att bestämma över andra länder. Där har du grundproblemet. Det är ditt tänk som är fel.
Citera
2022-04-07, 15:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Det var inget fredsavtal, det var en kravlista.

Om jag skickar dig en lista med saker du ska göra, annars slår jag in skallen på dig med ett basebollträ. Du säger nej, har du då avböjt att inte slåss med mig... Fattar du nu då?

Ryssland har av någon anledning fått för sig att de har rätt att bestämma över andra länder. Där har du grundproblemet. Det är ditt tänk som är fel.
Zelensky hade möjlighet att få ett fredsavtal som alla berörda parter stod bakom: Supermakterna USA och Ryssland, Tyskland och de stora västländerna.

Zelensky avböjde fredsavtalet och skickade istället tusentals landsmän i döden. Han är en av historens största idioter

Allt börjar med att man bortser från folks vilja vilket förefaller ha skett i Mariupol.
Citera
2022-04-07, 15:35
Medlem
Citat:
Någon måste naturligtvis kontrollera området. Annars hade omröstningen skett före "annekteringen" under ukrainsk kontroll. (Och Kiev hade aldrig godkänt att ha omröstning)

Hade Kiev accepterat omröstningen eller ordnat ny med internationell övervakning hade kriget inte inträffat.

Jag struntar personligen i var området hör så länge man respekterar valen där.

Mariupol, Donbas, Krim. Samma sak.

Men nu har politikerna manipulerat gränserna, ordnat krig, vi svenskar blivit lurade att skicka vapen och nu får vi betala igen. Vi slirar allt mer utför.

Jag hoppas du läst på lite om det som hände i Donbass innan du började den här tråden.
Efter påtryckningar från Prorysska individer genomförde man en ganska genomgripande opinioonsundersökning i området tidigt 2014 där 2/3 röstade för att vara kvar i ukraina.
Efter det upstod kravaller mellan rena huligangäng som slutade med att Ryssland skickade in sin militär för att annektera Krim och delar av Donbass.
Efter det så genomförde man omröstningar som ingen (Inte ens Ryssland) har godkänt i de områden som anekterats av Ryssk militär. De är dessa som du hänvisar till.

Att Stora delar av östra Ukrina föredrog en Ryssvänlig President före dessa händelser är helt klart.
Men till att få till det till att det ville tillhöra Ryssland är ett falsarium.

Problemet med dig är att du inte klarar av det där med källkritik och att du är för lättledd av en stark propagandaapparat.

Självklart är det här med etnesitet/Landstillhörhighet och politik inte lätt.
Samtidigt som jag har besvarat din trådstart i mitt första inlägg, att Mariupol slåss mot Ryssland trots att de stödde en Ryssvänlig president innan 2014 har flera sidor.

Men uppenbarligen är det nåt du inte kan ta till dig utan länkar Propaganda som till och med Ryssland avfärdat.
Citera
2022-04-07, 15:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag hoppas du läst på lite om det som hände i Donbass innan du började den här tråden.
Efter påtryckningar från Prorysska individer genomförde man en ganska genomgripande opinioonsundersökning i området tidigt 2014 där 2/3 röstade för att vara kvar i ukraina.
Efter det upstod kravaller mellan rena huligangäng som slutade med att Ryssland skickade in sin militär för att annektera Krim och delar av Donbass.
Efter det så genomförde man omröstningar som ingen (Inte ens Ryssland) har godkänt i de områden som anekterats av Ryssk militär. De är dessa som du hänvisar till.

Att Stora delar av östra Ukrina föredrog en Ryssvänlig President före dessa händelser är helt klart.
Men till att få till det till att det ville tillhöra Ryssland är ett falsarium.

Problemet med dig är att du inte klarar av det där med källkritik och att du är för lättledd av en stark propagandaapparat.

Självklart är det här med etnesitet/Landstillhörhighet och politik inte lätt.
Samtidigt som jag har besvarat din trådstart i mitt första inlägg, att Mariupol slåss mot Ryssland trots att de stödde en Ryssvänlig president innan 2014 har flera sidor.

Men uppenbarligen är det nåt du inte kan ta till dig utan länkar Propaganda som till och med Ryssland avfärdat.
Det där handlar bara om att skapa ytterligare trätor om situationen där.

Om Kiev var missnöjda måste de ordna ny omröstning.

Citat:
Zelensky hade möjlighet att få ett fredsavtal som alla berörda parter stod bakom: Supermakterna USA och Ryssland, Tyskland och de stora västländerna.

Zelensky avböjde fredsavtalet och skickade istället tusentals landsmän i döden. Han är en av historens största idioter

Allt börjar med att man bortser från folks vilja vilket förefaller ha skett i Mariupol.
Citera
2022-04-07, 15:41
Medlem
Citat:

Skicka gärna med en länk till det felaktiga påstående. Speciellt som det nämner Ryssland som en "Supermakt"... Vad nu det är

Ryssland kommer att marginaliseras. Vad tror du händer när Ryssland bara kan handla med Kina och kanske indien?
Citera
2022-04-07, 15:42
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att andra också bedriver propaganda gör inte just din propaganda mer trovärdig.
Och vad var propaganda i det jag skrev tidigare? Att det ukrainska folket vill vara en del av Ukraina och inte Ryssland? Är det inte rätt så uppenbart, med tanke på det motstånd som bjuds de ryska "befriarna"?
Citera
2022-04-07, 15:43
Medlem
Citat:
Det där handlar bara om att skapa ytterligare trätor om situationen där.

Om Kiev var missnöjda måste de ordna ny omröstning.

Nu har jag inte lusläst det där avtalet. men att genomföra en omröstning i Krim och utrbrytarrepublikerna med den militärkontroll och omflyttning av folk som Ryssland genomfört kan väl knappast setts som görbart?
Du länkar forfarande till en omröstning som ingen utom du själv och några Ukranska prorysska extremister ser som legitima.

Att likställa med en omröstning om ditt hem till en MC klubblokal.
Spelar väl ingen roll hur många gånger man genomför valen så länga MC klunbbens medlemar är kvar på plats.
Citera
2022-04-07, 15:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Skicka gärna med en länk till det felaktiga påstående. Speciellt som det nämner Ryssland som en "Supermakt"... Vad nu det är

Ryssland kommer att marginaliseras. Vad tror du händer när Ryssland bara kan handla med Kina och kanske indien?
Nu tramsas det om ord. Ryssland rankas tvåa i militär styrka.

Det börjar med att man inte tar reda på vad folk vill.
Senast redigerad av wwr 2022-04-07 kl. 15:48.
Citera
2022-04-07, 15:52
Medlem
Citat:
Nu tramsas det om ord. Ryssland rankas tvåa i militär styrka.

Det börjar med att man inte tar reda på vad folk vill.

Det du säger är ju helt enkelt inte sant, och du vägrar skicka en länk. Game over.
Citera
2022-04-07, 15:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det du säger är ju helt enkelt inte sant, och du vägrar skicka en länk. Game over.
Det finns en hel tråd om detta:
(FB) Zelensky sa nej till fredsavtal med Ryssland precis innan kriget. Gjorde han rätt?

Det börjar med situationer som i Mariupol.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback