2022-04-06, 21:55
Medlem
1998-2018.

Sammansatt årlig tillväxtränta (CAGR)

Villapriser rikstäckande: ~6,6%

Bostadrätter riksträckande: ~10,0%

Six return index (svenska börsen ink utdelningar) : ~8,5%

Alla dessa värden har givetvis gått att både överprestera eller underprestera.
Jämförelse-perioden också något kort med tanke på toppar och bottnar ej nödvändigtvis korrelerar med varandra tidsmässigt.

På detta påverkas man också av en mängd olika individuella variabler och avvikelser men tänker dra en flashback-slutsats istället utifrån ett singulärt värde.

Villaägare, idiotjävlar.
Aktieägare, medelpantade.
Bostadsrättsägare, ekonomiska savanter.
2022-04-06, 22:02
Medlem
Ja, alternativkostnaden till bostadsköp är investeringens avkastning på marknaden under samma period. Dock brukar bostadsköp ske med ordentlig hävstång med bankens hjälp, lika stor hävstång är svårt att uppnå för att investera i marknaden då det inte finns någon säkerhet för långivaren. Är man duktig på att investera blir alternativkostnaden större såklart, men för gemene man är det nog inte en vinstaffär.
2022-04-06, 22:17
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Du räknar ju heltokigt. Dina 500k i insatts hade gett en lägenhet för ca 4-5 mill. Dessa har stigit rejält senaste åren. Man brukar räkna med att fastigheter historiskt dubblas i värde på 10 år, antar vi det samma här blir det 2,5m. Visst, du har tjänat på att göra så du gjort men inte lika mycket som du tror.
den där statistiken stämmer inte, fastigheter fördubblas INTE i värde på 10 år, närmre 20 år tar det
2022-04-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Had jag köpt en BR hade jag varit att lägga min 500k som insats. Tack vare att jag bott i hr har jag kunnat ha dessa pengar investerade i marknaden och nu har de växt till nästan 3 miljoner.

Jag är en av de många som har blivit miljonär enbart genom att göra rätt val av bostad. Jag kommer fortsätta så har tills jag har 20 miljoner. Då kanske jag köper en hyresfastighet och bor i översta våningen och hyr ut resten. Hyresrätt för life.
Jag tror verkligen att du är ett troll. Du har skapat några trådar nu om hur fantastiskt rikt liv du lever i din hyresrätt. Min fundering blir, varför är du så mån om att berätta hur rik och framgångsrik du är i livet? Eller en korrigering, trots din otroliga framgång tycks du inte lyckas med kvinnor 🤔. Varför startade du denna tråd utan någon frågeställning eller diskussionsunderlag?
2022-04-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Ja, alternativkostnaden till bostadsköp är investeringens avkastning på marknaden under samma period. Dock brukar bostadsköp ske med ordentlig hävstång med bankens hjälp, lika stor hävstång är svårt att uppnå för att investera i marknaden då det inte finns någon säkerhet för långivaren. Är man duktig på att investera blir alternativkostnaden större såklart, men för gemene man är det nog inte en vinstaffär.

Kanske vettigaste inlägget i hela tråden.

Sitter du på mycket cash och/eller likvida tillgångar kan du antagligen låna både till värdepapper eller bostad för närmare 0% ränta.
Risken för en total genomklappning ökar ju med belåningsgraden samt investeringens storlek och risk.
Det är alltså upp till var och en att avgöra vilken risk man är bekväm med annars hade man enkelt kunnat säga att personen som vunnit på Euro jackpot var den som knäckt koden (eftersom att han vann och det gör han ju varje gång även med hävstång).
2022-04-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
den där statistiken stämmer inte, fastigheter fördubblas INTE i värde på 10 år, närmre 20 år tar det
Det beror ju på var nånstans. Jag köpte mitt radhus för 10 år sedan för 3 miljoner. Idag säljs de för 6milj!
Helt sjukt!
2022-04-06, 22:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Had jag köpt en BR hade jag varit att lägga min 500k som insats. Tack vare att jag bott i hr har jag kunnat ha dessa pengar investerade i marknaden och nu har de växt till nästan 3 miljoner.

Jag är en av de många som har blivit miljonär enbart genom att göra rätt val av bostad. Jag kommer fortsätta så har tills jag har 20 miljoner. Då kanske jag köper en hyresfastighet och bor i översta våningen och hyr ut resten. Hyresrätt för life.
Tänk om du bott i en papplåda i stället. Då hade du kunnat investera det du lagt på hyra också. Då hade du väl haft sex miljoner idag.
2022-04-06, 22:31
Medlem
Kul att du blivit rik. Din hyresvärd har också tjänat en rejäl hacka.
2022-04-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Kul att du blivit rik. Din hyresvärd har också tjänat en rejäl hacka.

Hur mycket har banken tjänat på dig?

När räntan är på 5% kommer de tjäna ännu mer på din lilla koja.
2022-04-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson

Givetvis beror det till viss del var, men i alla våra större städer stämmer det om du går tillbaks 100 år, så fungerar ganska bra som en tumregel.
2022-04-07, 08:28
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Du räknar ju heltokigt. Dina 500k i insatts hade gett en lägenhet för ca 4-5 mill. Dessa har stigit rejält senaste åren. Man brukar räkna med att fastigheter historiskt dubblas i värde på 10 år, antar vi det samma här blir det 2,5m. Visst, du har tjänat på att göra så du gjort men inte lika mycket som du tror.

Inte i dagens läge , det beror helt på årsinkomsten tack vare låne taket , jag gick in med 700K i insats och fick inte köpa för mer än 2.3 mil , då tjänande jag över 400 K föregående år . Ingen historik med domar eller anmärkningar heller . Bankerna har blivit mycket hårdare på senare år . Hade det däremot varit två personer i hushållet som står på lånet tillsamans som har bra inkomster så kanske en lägenhet för 4-5 mil är möjligt att köpa .
2022-04-07, 08:44
Medlem
https://www.regeringen.se/pressmedde...tt-betankande/

I betänkandet, som nu ska remitteras, föreslår utredningen ett startlån med följande utformning:

startlånet garanteras av staten och gör det möjligt för bolåneaktörer att lämna bolån på upp till 95 procent av bostadens värde till kreditvärdiga förstagångsköpare
den statliga garantin ger ett konsumentskydd som innebär att förstagångsköpare ska kunna låna 10 procentenheter mer än vad bolånetaket medger

Inser att detta är helt färskt. Men om TS har sambo är det knappast orimligt att hen kunnat köpa för 4-5m

Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Inte i dagens läge , det beror helt på årsinkomsten tack vare låne taket , jag gick in med 700K i insats och fick inte köpa för mer än 2.3 mil , då tjänande jag över 400 K föregående år . Ingen historik med domar eller anmärkningar heller . Bankerna har blivit mycket hårdare på senare år . Hade det däremot varit två personer i hushållet som står på lånet tillsamans som har bra inkomster så kanske en lägenhet för 4-5 mil är möjligt att köpa .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in