2022-04-07, 07:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om man ska betala i efterhand så ska man ju betala vad som anses som skäligt. Att skicka en faktura på 500 000 kr bara sådär är inte skäligt. Om det skulle gått rätt till så skulle de redan från början informerat honom om att om han röker inne så kan han riskera att få betala 500 000 kr för renovering, så kan gubben själv ta ställning till om han vill röka inne eller inte, samt kan tänka sig att betala 500 000 kr för renovering. Detta belopp ska givetvis inte betalas för att A; Det är inte skäligt B; Detta är inte alls något han själv gått med på från början och förbundet sig med dvs. detta är något som den ena parten helt gjort över huvudet på den andra och är inget annat än rent maktmissbruk.
Sedan om detta går igenom, så kan hyresrättgäster framöver förbereda sig på helt andra kostnader när de flyttar för både det ena eller andra.
Det skulle inte förvåna mig om gubben har pengar och Sveriges mest skuldsatta kommun passar på att hitta nya vägar att förbättra budgeten i sina kommunala bolag, oavsett så ska det verkligen inte gå till på detta sätt att fakturera folk.

Du är ersättningsskyldig för slitage som övergår det normala, det är ingenting som man behöver informera om vid inflyttning. Vem som helst begriper att nästa hyresgäst inte kommer att godta att flytta in i en bostad som stinker rök, och då uppstår en merkostnad för hyresvärden när det ska saneras. Det är hans rökning och endast hans rökning som är anledningen till saneringen, därför får han betala. Det är inte en avtalsfråga.

Är 415 000 kr rimligt? Ingen aning, det avgörs av rätten om han bestrider kostnaden.
Citera
2022-04-07, 07:56
Medlem
Självklart "får" man röka i sin lägenhet om det inte står annat i kontraktet. Och man får låta sina barn rita med tuschpennor på alla väggar. Och man får fritera mat varje dag utan att ha igång köksfläkten. Men då får man också stå för konsekvenserna.
Citera
2022-04-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.

Du tycker alltså det ska vara som i USA, allt man inte får göra ska stå med?

Nej för fan, används skallen och förstå att eget ansvar vilar på dig som hyresgäst.
Men det är klart, han kanske har rökt bort hjärncellerna
Citera
2022-04-07, 08:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Ja det finns ju nån slags färg man får täcka all betong med efter att man rivit ut allt organiskt material men det är nog fan inte billigt att göra en total urblåsning av en lägenhet! han är nog rökt kan man lite skämtsamt konstatera.

Lukten sitter i tapeterna så det man gör är att man river ner skiten och sen tvättar väggarna och spärrmålar.

Däremot så pratar vi inte om normal kostnad så det känns mer som ett skadestånd. Visst kostar det en slant att riva ner, tvätta, måla och sätta upp nya tapeter. Skåpluckor och sånt tvättas och målas om men jag är skeptisk på att det kostar mer än 100 000
Citera
2022-04-07, 08:03
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Lawline säger sitt:
https://lawline.se/answers/ersattningsskyldighet-pga.-rokning-i-hyresratt
Rent juridiskt är det inget märkligt här. Det är summan som är skum.
Citera
2022-04-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Hyresvärden vill ha drygt 1760sek/månad retroaktivt 20år tillbax av han 😁😁😁
kan 5 dagars renovering av lilla lyan kosta verkligen över 400.000? Har det inte renoverats alls under tiden han har bott där?
Man ska komma ihåg att det handlar om Sverige, där det är svindyrt att få något gjort - världens högsta skatter.

Frågan är om det kan ha varit så illa. Vad gör det för skador på inredningen om man röker två paket cigaretter om dagen? Om vi antar att det inte alls har renoverats under de 20 år rökaren bodde där - ska rökaren då inte få avdrag för det?

Dyrköpt läxa och en varning till andra rökare.
Citera
2022-04-07, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, det är uppenbart att hans två paket om dagen i 20 år utgjorde problemet. Hans rökning gjorde att man kommer behöva ta bort ALLT i rummet och sen lägga på en masa jävla lager som ska hålla lukten borta (för du får inte bort den) men ingenting kommer få bort den där lukten 100%. Han har alltså på sin egen han förstört en lägenhet för framtida boende och får väl inse att han är dum i huvudet.
Tänker på en annan sak. Om han har hunnit röka 40 cigg om dagen hemma kan han ju aldrig ha varit hemifrån. Han kan ju aldrig ha varit på jobbet, antagligen för att han inte haft något. Så det verkar vara något väldigt eljest med detta. Det är något han inte fattar och därför känns det som "ett bollträ i nacken" nu.
Citera
2022-04-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är inte olagligt att röka i sin bostad, det är inte ens olagligt att röka så till den grad att lägenheten behöver saneras vid utflytt.
Ingen har pratat om labgrott.

Han ska inte straffas, han ska bara stå för kostnaden att åtgärda skadan som han åsamkat. Det är en helt och hållet privat civilrättslig fråga.

Om jag sparkar på din bil så det blir en buckla som kostar 5000 att åtgärda och jag betalar det så är det inget straff.

Eller känner du dig straffad när du betalar elräkningen eller mjölken i affären?
Citera
2022-04-07, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ingen har pratat om labgrott.

Han ska inte straffas, han ska bara stå för kostnaden att åtgärda skadan som han åsamkat. Det är en helt och hållet privat civilrättslig fråga.

Om jag sparkar på din bil så det blir en buckla som kostar 5000 att åtgärda och jag betalar det så är det inget straff.

Eller känner du dig straffad när du betalar elräkningen eller mjölken i affären?
Om du sparkar på min 40år gammal redan buckligt bil och jag ber dig att betala 415.000sek..kommer du att betala mig notan direkt?
Kom ihåg att det är ingen straff..du ska bara stå för kostnaden..
Citera
2022-04-07, 08:34
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Lukten sitter i tapeterna så det man gör är att man river ner skiten och sen tvättar väggarna och spärrmålar.

Däremot så pratar vi inte om normal kostnad så det känns mer som ett skadestånd. Visst kostar det en slant att riva ner, tvätta, måla och sätta upp nya tapeter. Skåpluckor och sånt tvättas och målas om men jag är skeptisk på att det kostar mer än 100 000

Jo jag sa precis det att man ska göra betongrent och spärrmåla... nej det kostar nog inte så mkt mer som du säger, men du vet dom räknar ju även på förlorade hyresintäkter under tiden det renoveras också vettu...
Citera
2022-04-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Ja det är en av anledningarna till att jag inte flyttar nu. Jag betalar 3.500 kr i månaden för 47 kvm.
Skulle jag flytta till en annan lika stor lägenhet i samma område skulle jag betala närmare 5.000 kr i månaden, trots exakt samma formfaktor, vångingsplan och utsikt.
Enda skillnaden hade alltså varit att hyresvärden satt in massa nya fina saker i lägenheten och kan propsa upp hyran för att återbetala kalaset... Vilket såklart blir avbetalat efter sådär fyra år, men då sitter man ändå där med samma högre hyra.

Det är så det fungerar i bostadsmarknaden nu för tiden, hyresvärdar blir storförtjusta när folk flyttar för då kan dom renovera och höja hyran utan att hyresgästföreningen kan klaga.
Ja, det är riktigt smart system för dem! Kan bara säga att du har en bra hyra, i större stad skulle hyran vara drygt det dubbla
Citera
2022-04-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.
Det står inte heller i kontraktet att man inte får bajsa på golvet i vardagsrummet. Har man sådana böjelser och inte städar och sanerar efter sig så får man vackert stå för fiolerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in