2022-04-06, 19:00
Medlem
dwgs avatar
Nytt badrum, nytt kök med vitvaror kostar pengar.

Ventilation måste rengöras

Har själv jobbat i såna lägenhet, väldigt fräscht.

Så bra tillfälle att sluta röka
Citera
2022-04-06, 19:00
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Alltså. Det är inte bara att slänga på nu färg och montera ny hylla.

De fick nog garanterat riva tapeter (tar sin tid, i en hel lägenhet) och bredspackla varenda vägg och måla med spärrfärg x2, grund sen nya tapeter. Det är två veckor bara där för en målare.

Sen har de bytt dörrar (förmodligen karmarna med) lätt en vecka 2 snickare.

Tror de åkt på att byta golven med, 2v golvläggare.

Lägg till att de byter eluttag också.

Han ska nog va glad att det slutar på 400.

Både karmar o foder fick bytas. Vitvaror allt var rödbrunt.
Citera
2022-04-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Det står inget i mitt hyreskontrakt om att jag inte får pissa på väggarna, så då kan jag använda hallen som urinar utan att det ska kosta något menar du?
Nej men det står att allt utöver normalt slitage ska hyresgästen stå för.
Att pissa på väggarna eller röka är utöver normalt slitage.
Citera
2022-04-06, 19:01
Medlem
Fyfan, inte nog med att han har lagt miljoner kronor på cigg. Han tvingas pynta upp ytterligare en halv miljon på materiella skador. Lägg där till sotiga lungor och tandlossning..
Citera
2022-04-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Är kanske gammaldags men jag anser allmänt att det man ställer till med ska man själv reda ut och återställa. Däremot en prislapp på 400 000 papp låter i överkant men jag vet att hyresbolag kan vara utsugare. I Peters fall känns det som att han borde vara vuxen nog att försöka förebygga notan. Ha ett samtal, själv leja hantverkare och åtgärda istället för att passivt invänta domen.

Min arbetskamrat som nyss flyttat ur sin lägenhet fick nyss betala 15 000 för att sonen ritat på väggen. Hennes kommentar var att om hon vetat kostnaden hade hon själv tapetserat om istället. Tycker de flesta borde inse att det blir billigare att själv återställa skadorna än att vänta på en saftigt saltad nota.
Rökskador på väggar m. M kan ta sig ända in i stommen, då är saneringsjobbet otroligt omfattande.

Såklart kostar det mer om hyresvärden måste göra det, då måste man anlita en firma som Kommer tapetsera eller måla om hela rummet.
Citera
2022-04-06, 19:04
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Nej men det står att allt utöver normalt slitage ska hyresgästen stå för.
Att pissa på väggarna eller röka är utöver normalt slitage.
Det är precis det jag menar, det behöver inte uttryckligen stå i hyreskontraktet att man inte får göra något för att man ska komma undan med "oj, det visste inte jag".
Citera
2022-04-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Tänkte samma sak, det låter som att hyresvärden försöker få den nödvändiga renovationen på hyresgästens bekostnad. Även om lägenheten inte var rökskadad när Peter flyttade in ska den ändå renoveras efter hela 20 års användning. Peter borde bestrida detta.
Precis troligen är det hyreshöjning på gång, eftersom han har bott där så länge får man betrakta det som normalt slitage. Hade varit skillnad om det hade varit en ny lägenhet och han bara hade bott där ett år.
Citera
2022-04-06, 19:06
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Både karmar o foder fick bytas. Vitvaror allt var rödbrunt.
Japp, då är jag inte ett dugg förvånad över prislappen.

Har som sagt jobbat i såna lägenheter själv. Folk fattar inte va röka inomhus gör med lägenheterna.
Citera
2022-04-06, 19:12
Medlem
Ja, garanterat så har de redan påbörjat renovering för att kunna hyra ut fort och tjäna pengar. Men vem som får stå för notan i slutändan ser ut att bli en rättstvist.

EDIT: Fel av mig oven, missförstod vad du skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast det stod i en artikel att hyresvärden fick använda ånga för att få ner flera lager med tapeter så det tyder på att något ändå har gjorts sedan den byggdes
Citera
2022-04-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Du glömmer att ett kommunalt bostadsbolag handlar upp många tjänster.

Så fort det handlar om kommuner, regioner och staten kostar allt 10-faldigt jämfört med privatmarknaden.

Ger ju bara rätten ännu mer skäl att ogiltigförklara skadeståndet. Ett skadestånd (materiell) ska reflektera marknadens priser.
Citera
2022-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Precis troligen är det hyreshöjning på gång, eftersom han har bott där så länge får man betrakta det som normalt slitage. Hade varit skillnad om det hade varit en ny lägenhet och han bara hade bott där ett år.
Ja man kan undra. Har det inte renoverats på 20 år så var det kanske dags nu oavsett
Citera
2022-04-06, 19:21
Medlem
Vilket jävla rövarpack till hyresvärd.
Om personen har bott i lägenheten i 20 år så bör den rimligen renoveras, även om personen inte hade rökt i den.

Väldigt märkligt att hyresvärden inte påtalat något under de 20 år som personen bott i lägenheten. Även om värden inte varit inne i lägenheten (vilket borde skett om rimligt underhåll har skett, så som byte av radiatorer, årlig ventilationskontroll, spolning av stammar etc) så borde man känt röklukt i trappuppgången. Om värden inte tagit notis om detta så skulle jag faktiskt vilja påstå att de har delskuld i saken.

Rätt säker på att det ligger till såhär:
Lägenheten måste oavsett renoveras. Iom att rökning skett så måste man måla med nikotinspärr (kostnad för detta ca 20 -50 000 extra) Nu skyller man på rökningen för att få personen att bekosta hela renoveringen. Som grädde på moset så kommer förmodligen värden att ta ut en högre hyra när nästa hyresgäst flyttar in då standarden nu har ökat. En mycket bra affär för värden iom att de inte behövt betala för kalaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in