2022-04-06, 18:42
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongosuffix
Hur illa kan det vara? Har renoverat många röklägenheter och alltid lyckats ta bort röklukt och missfärgningar med bara tapeter och ommålning. Knappast 500.000 i kostnader. Inte ens om han släckt varenda fimp i ett parkettgolv skulle kostnaden bli så hög för byte av parketten med. Är den rökskadad så är det bara att slipa den.
Du glömmer att ett kommunalt bostadsbolag handlar upp många tjänster.

Så fort det handlar om kommuner, regioner och staten kostar allt 10-faldigt jämfört med privatmarknaden.
Citera
2022-04-06, 18:44
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Kan han inte ta in en extern firma för prischeck? Kanske blir billigare så även om jag inte har mycket till övers för rökare.
Nej, förmodligen har MKB ett bindande avtal med någon firma.

På samma sätt som om du skulle bli påkommen att klottra på en fasad och sedan ta in en egen målare att återställa.
Citera
2022-04-06, 18:45
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?
Det gör det garanterat. Riktiga idioter som röker inne, både i brf och hyres. Fyfan va många man varit med och renoverat asså.

Pundigt WT beteende.
Citera
2022-04-06, 18:45
Medlem
Är kanske gammaldags men jag anser allmänt att det man ställer till med ska man själv reda ut och återställa. Däremot en prislapp på 400 000 papp låter i överkant men jag vet att hyresbolag kan vara utsugare. I Peters fall känns det som att han borde vara vuxen nog att försöka förebygga notan. Ha ett samtal, själv leja hantverkare och åtgärda istället för att passivt invänta domen.

Min arbetskamrat som nyss flyttat ur sin lägenhet fick nyss betala 15 000 för att sonen ritat på väggen. Hennes kommentar var att om hon vetat kostnaden hade hon själv tapetserat om istället. Tycker de flesta borde inse att det blir billigare att själv återställa skadorna än att vänta på en saftigt saltad nota.
Citera
2022-04-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Att byta kök är verkligen inte "något litet". Det är en omfattande och dyr renovering att göra. Självklart sker det påslag på hyran då eftersom standarden höjts.

Det du pratar om är helt rimligt och förekommer hos alla hyresvärdar och gynnar både uthyraren och den som bor där. Vill man bo med högre standard får man vara redo att betala mer för det.
Men vad säger du om ett hyrespåslag för ommålning utan begränsad tid
Citera
2022-04-06, 18:48
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Ommålning en hatthylla och innedörre

Hur många 3 ?
En halv mille ?
Låter mycket för vanlig standard underhåll
Alltså. Det är inte bara att slänga på nu färg och montera ny hylla.

De fick nog garanterat riva tapeter (tar sin tid, i en hel lägenhet) och bredspackla varenda vägg och måla med spärrfärg x2, grund sen nya tapeter. Det är två veckor bara där för en målare.

Sen har de bytt dörrar (förmodligen karmarna med) lätt en vecka 2 snickare.

Tror de åkt på att byta golven med, 2v golvläggare.

Lägg till att de byter eluttag också.

Han ska nog va glad att det slutar på 400.
Citera
2022-04-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jobbar själv i hemtjänsten och jag har sett en hel del inklusive rökskadad lägenhet. Allt är nikotingult inklusive vitvaror och det nikotingula går numera åt det svarta hållet ser nästan brännskadat ut.

Man luktar fan efter att ha varit där i 5 minuter och doften går inte ur kläderna innan man tvättat de.

Förstår inte hur folk kan vilja leva så.

Hade vägrat att jobba hos dylika människor. Det är inte bra för hälsan så det måste man kunna vägra.

De kan gott dö i sitt eget inrökta bajs.
Citera
2022-04-06, 18:52
Medlem
Undrar om våra ny svenskar åker samma krav. Sett lägenheter där somaliska familjer bott o kan säga det var värre än att ha rökt i 20 år
Citera
2022-04-06, 18:53
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Han måste ju ha pumpat in ett par miljoner i MKB om det räcker.
Tycker mer synd om hans arma lungor än om hans plånbok
2,5 mille till MKB
0,5 mille till aktuellt tobaksbolag och nu 400 pannor ytterligare till MKB och hyggligt slutkörda lungor, summerar vi vår väns läge

Hade han sparat pengarna i stället för att elda upp dem och investerat dem hade han haft en fin liten grundplåt idag. Nu ska han i stället punga upp 400 000:- förutom de miljoner han redan betalt i hyra. Som en joker i leken kastar jag in lite lungcancer som lurar i bakgrunden.

Men vi är alla olika och gör våra egna val
Citera
2022-04-06, 18:54
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.
Det står inget i mitt hyreskontrakt om att jag inte får pissa på väggarna, så då kan jag använda hallen som urinar utan att det ska kosta något menar du?
Citera
2022-04-06, 18:54
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Enligt artikeln så säger borstbindaren att lägenheten var i dåligt skick när han flyttade in (redan rökskadad då) och att det inte gjort något underhåll alls under den tiden han bott där. Om det stämmer så hamnar saken i ett helt annat ljus. Inte rimligt att han ska betala för en renovering som skulle gjorts för 20-40 år sedan. Var det en helt ny lägenhet han flyttade in i och fördärvade på detta sätt, ja då är det ju rätt uppenbart. MEN det framkommer inte hur långt tingsrättsförhandlingarna kommit.

Tänkte samma sak, det låter som att hyresvärden försöker få den nödvändiga renovationen på hyresgästens bekostnad. Även om lägenheten inte var rökskadad när Peter flyttade in ska den ändå renoveras efter hela 20 års användning. Peter borde bestrida detta.
Citera
2022-04-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Är kanske gammaldags men jag anser allmänt att det man ställer till med ska man själv reda ut och återställa. Däremot en prislapp på 400 000 papp låter i överkant men jag vet att hyresbolag kan vara utsugare. I Peters fall känns det som att han borde vara vuxen nog att försöka förebygga notan. Ha ett samtal, själv leja hantverkare och åtgärda istället för att passivt invänta domen.

Min arbetskamrat som nyss flyttat ur sin lägenhet fick nyss betala 15 000 för att sonen ritat på väggen. Hennes kommentar var att om hon vetat kostnaden hade hon själv tapetserat om istället. Tycker de flesta borde inse att det blir billigare att själv återställa skadorna än att vänta på en saftigt saltad nota.
Bra tips. gör så mycket du kan själv. Sen får ju bostadsbolagen räkna med lite uppfräschning mellan flyttar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in