2022-04-06, 18:31
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är möjligt, men de kommer inte att sättas in i Ukraina. De måste ha en reserv om NATO kommer.
Dessutom så räcker det ju inte med att bara ha en stridsvagn, man måste ha förare med utbildning, ammunition och så vidare.
Helt riktigt dock säger jag det igen, jag vet inte hur vältränad den ryska armen är, Putins privata arme dock, legosoldaterna från den ryska paramilitära Wagnergruppen finns men det förnekar Putin såklart, dom har gjort fruktansvärda saker världen över.

Hur det ligger till med träning osv gällande allt annat låter jag vara osagt, men tror är nästan 100% säker på att NATO och USA är mycket mer vältränade. Utan kärnvapen hade Putin redan haft en kula i sin skalle.
Citera
2022-04-06, 18:32
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
När du skriver högern så tror jag att man behöver korrigera lite. Jag har en uppfattning att politiken inte är någon linjär skala från vänster till höger . Det är en cirkel där dom demokratiska partierna finns på den övre halvan och sedan möts vänster och höger längst ner och i skärningspunkten längst ner så har folk samma totalitära åsikter fast dom kallar sig olika saker. Båda dom grupperna beundrar Putin eftersom han är en totalitär politiker.
Nationalister...Fascister, rasister kalla dom vad du vill. Putin älskar dom och dom älskar Putin.
Citera
2022-04-06, 18:33
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Vad du menar är att Putin och oligarkerna kommer att överleva.
Inte bara dom men alla andra som har chansen att gömma sig och leva under jorden några årtioenden jag tror sånt redan är färdig utvecklat för eliten.
Citera
2022-04-06, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Den bilden är inte ens ifrån Bucha. Ge mig en enda oberoende mainstream källa som inte är ett ukrainskt twitterkonto eller ukrainskt telegramkonto som verifierar att bilden och dom döda på den är ifrån Bucha.
Det kan du inte. BBC, CNN, Aftonbladet, NBC och så vidare hade varit som hökar på den bilden om den kommit ifrån Bucha.
Jag anser att du är lika ansvarig som de pedofila mördarmonstren för denna överjävliga onska i och med att du förnekar att det hänt! Att du inte skäms, det äcklar mig
Det som skett är en barbari som är så jävla uselt,
Senast redigerad av jonkebonke 2022-04-06 kl. 18:38.
Citera
2022-04-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryssarn
Och att endast lagar som du gillar ska följas får stå för dig. Sen haltar din jämförelse där på några ställen, men det spelar ingen roll egentligen. Poängen är att vilka val dom nu än hade i Donbass så följde det ej grundlagen och är därmed ogiltiga.

Haltade på exemplet att om Åland tillhörde Sverige? Ja, det spelar ingen roll, kan ta vise versa.
Om Åland tillhör Finland, Finnarna och Ålänningarna hatar varandra, Finland skickar trupper och bombar städerna pga att Åland vill bryta sig ur och tillhöra Sverige *

Nej, jag uttrycker min åsikt om vad jag tycker i en sådan situation.
Inte endast mig. Det är inga ultimatum som du försöker lägga in i mitt inlägg utan att jag uttryckt det så.
Citera
2022-04-06, 18:34
Medlem
Någon som vet om prutten lever? Har inte sett han på nån green screen på ett tag nu
Citera
2022-04-06, 18:36
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men du sprider fortfarande felaktiga uppgifter. Ukraina har efter Ryssland Europas största armé och de har bra utrustning. De har hundratals stridsvagnar som är lika moderna som de som Ryssland kastar in i kriget. Det är en ren myt att Ryssland sparar på det bästa de har och att de har tusentals bra stridsvagnar i reserv som de kan kasta in. 12 000 är en fantasi. Ryssland förlorar just nu mycket av det bästa de har. Att Ryssland har mycket på pappret av saker och ting betyder ingenting.

Det här klippet kollar närmare på de ryska förlusterna:

https://www.youtube.com/watch?v=Lem3enNkbV0

Och här listas bekräftade förluster och det är inte svårt att se att ryssarna förlorar bra utrustning i mängder. Det är helt ologiskt att de skulle spara på det bästa i ett läge när de inte klarar av att ens vinna kriget och retirerar från hela norra fronten:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Nu skrev jag att vår officer förklarade detta om han har fel enligt dig får det stå för dig, dock tror jag inte han har fel och förstår sig på krig mer än mig och dig. Och absolut Ryssland har förlorat massor med både personal samt annat...
Citera
2022-04-06, 18:36
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Någon som vet om prutten lever? Har inte sett han på nån green screen på ett tag nu

Det samma undrar jag även om Sergej Sjojgu, försvarsministern.
Citera
2022-04-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Ett hundratal räcker för att jord, damm, grus ska hindra solstrålningen passera atmosfären i ett par år. Kommer inte ihåg var jag läst det.

Finns de som gjort beräkningar där utgångsmaterialet är en detonation i mark. Men så som jag förstått det spränger man inte så i normalfallet. Bomber kommer normalt detoneras i luften för att åstadkomma maximal effekt. Så det blir inte så mycket jord, grus, damm, vatten etc som far med upp i luften.
Citera
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag bröt ihop av skratt när jag läste om putler som tror han ska hålla en parad i maj o fira sin "seger"
Dom håller alltid denna parad för att fira sin seger över nazi tyskland inte över Ukraina...
Det sker varje nytt år.
Senast redigerad av ApanAbdulla 2022-04-06 kl. 18:39.
Citera
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det skulle den definitivt göra.
Mänskligheten har fruktat kärnvapen i 80 år och kärnvapen har bara använts 2 ggr. Go figure.
Så klart det är illa med kärnvapen- jag håller absolut med dig om den saken men jag vill få in några ytterligare tankar; Det har smällts av mer än 2000 kärnvapen sedan 1945, det är många länder som bidragit till alla dessa krevader. Ett kärnvapen är egentligen inget annat än en jäkligt stor bomb. En del av dessa har varit överdjävligt stora bomber.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Tänk om vi kunde sluta mata rysstrollen i tråden och i stället fokusera mer på själva kriget?

Vad blir nästa stora steg? Vart pågår det strider just nu? Hur ser det ut med vapenleveranserna till Ukraina? Jag hörde något om att Tjeckien skickar stridsvagnar nu också.

Vilken sida ser ut att vinna kriget? Kan Ryssland ö.h.t vinna?? Vad skulle den vinsten i så fall bestå av?

Ja, alla som citerar trollen hjälper ju också till att sprida deras budskap, även om man i ens eget svar bemöter trollets påståenden. Bättre att inte citera dem alls.

Tjeckien ska väl åtminstone skicka stridsfordon från DDR, renoverade av Sverige, innan de såldes vidare till ett tjeckiskt företag. Har inte sett att se också ska skicka stridsvagnar?

Just nu ser Ryssland ut att ha ett visst övertag i öst, men frågan är hur länge det kan vara. I längden tror jag att kherson kommer återtas av Ukraina, även om det står still där just nu vad det verkar. Då skulle även den ryskkontrollerade landkorridoren längs Azov-sjön vara svår att bibehålla obruten. Rysslands ev vinst skulle kunna vara att de fullständigt ockuperar Donetsk och Luhansk. De områden som kontrollerades av separatisterna innan kriget var ju bara en del av respektive oblast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in