2022-04-06, 18:15
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nej korruptionen är enorm, resurserna har därmed inte räckt till för att hålla igång sin krigsmaskin.
Det har varit tydligt under den här speciella militäroperationen, dag 42 av tredagarskriget.
Korruptionen är sannolikt den största anledningen till varför det går så dåligt för Ryssland, och den finns att se överallt. Mest häpnadsväckande för min egen del var när Ryssland själva kablade ut ett klipp med deras elitförband VDV som släpptes av omkring Hostomel. Inget vapen var utrustat med annat än järnsikte. Tidigt 2000 tal var laserpunkt och ACOG en "game changer" för de amerikanska förbanden och samtliga soldater på alla nivåer utrustades med detta. Samtidigt finns det sajter som säljer ryska militärsikten av väldigt bra kvalité som köps i drivor av airsoft spelare som försöker efterlikna VDV soldater.
Citera
2022-04-06, 18:15
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Detta monumentala krigsfiasko har visat världen att ingen behöver vara rädd för vargen längre.
De har ju till och med varit långt sämre än vad någon har kunnat ana.
Sannolikheten att de genom åren har vårdat sina kärnvapenrobotar är låg.

Precis, det är exakt så det är. Och vapenslaget i sig innebär en psykologisk krigföring främst, dvs avskräcka..
Man ska inte ge Ryssland denna gudomliga status att de kan förinta jordklotet närsomhelst, det är bara skitprat. Ryssland ser bara stort ut på kartan, men är underutvecklat.
Citera
2022-04-06, 18:17
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man uppskattar även Rysslands konventionella numerär och förmåga. Det tycks vara så att man har missbedömt det mesta, vad talar för att man har en korrekt uppfattning om de ryska kärnvapnen med förband?

Säger Ryssland att man har fungerande kärnvapen betyder det inte att man har det, de ljuger om allt.
Dom ljuger om mycket ja.
Dock har man testat sina spetsar med goda reslutat. Det går ej att förneka, hur många som är användbara låter jag vara osagt dock den spetsen som skrämmer mig mest är RS-28 Sarmat 2 även kallad utav NATO för SATAN 2.

Den har en del kraft i sig dock tror jag det är Kina som har den absolut värsta och snabbaste som heter,
DF-41 är en av de farligaste och kanske absolut farligaste ICBM:erna i världen av ganska många anledningar. Missilen är vägmobil på ett åttaaxligt utskjutningsfordon, så det ger den ett plus i överlevnadsförmåga. Det är också Kinas mest långa räckvidd med en räckvidd på 9 300 miles och kan bära en nyttolast på 5 500 pund.
Citera
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man uppskattar även Rysslands konventionella numerär och förmåga. Det tycks vara så att man har missbedömt det mesta, vad talar för att man har en korrekt uppfattning om de ryska kärnvapnen med förband?

Säger Ryssland att man har fungerande kärnvapen betyder det inte att man har det, de ljuger om allt.
Dom ljuger om mycket ja.
Dock har man testat sina spetsar med goda reslutat. Det går ej att förneka, hur många som är användbara låter jag vara osagt dock den spetsen som skrämmer mig mest är RS-28 Sarmat 2 även kallad utav NATO för SATAN 2.

Den har en del kraft i sig dock tror jag det är Kina som har den absolut värsta och snabbaste som heter,
DF-41 är en av de farligaste och kanske absolut farligaste ICBM:erna i världen av ganska många anledningar. Missilen är vägmobil på ett åttaaxligt utskjutningsfordon, så det ger den ett plus i överlevnadsförmåga. Det är också Kinas mest långa räckvidd med en räckvidd på 9 300 miles och kan bära en nyttolast på 5 500 pund. Google translate suger. Sorry for lite fel i gramatiken men du förstår säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
När du skriver högern så tror jag att man behöver korrigera lite. Jag har en uppfattning att politiken inte är någon linjär skala från vänster till höger . Det är en cirkel där dom demokratiska partierna finns på den övre halvan och sedan möts vänster och höger längst ner och i skärningspunkten längst ner så har folk samma totalitära åsikter fast dom kallar sig olika saker. Båda dom grupperna beundrar Putin eftersom han är en totalitär politiker.
Så är det, Putin har inte bara lyckats med att ena NATO och väst. Han har även lyckats med att ena kommunister och extremhögern, d.v.s. diktaturkramarna.
Citera
2022-04-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Korruptionen är sannolikt den största anledningen till varför det går så dåligt för Ryssland, och den finns att se överallt. Mest häpnadsväckande för min egen del var när Ryssland själva kablade ut ett klipp med deras elitförband VDV som släpptes av omkring Hostomel. Inget vapen var utrustat med annat än järnsikte. Tidigt 2000 tal var laserpunkt och ACOG en "game changer" för de amerikanska förbanden och samtliga soldater på alla nivåer utrustades med detta. Samtidigt finns det sajter som säljer ryska militärsikten av väldigt bra kvalité som köps i drivor av airsoft spelare som försöker efterlikna VDV soldater.

Det komiska är att de ryska moderna sikten kan man köpa i väst. Någon rysk general har tjänat pengar.
Citera
2022-04-06, 18:20
Medlem
Termos99s avatar
Påven gör sin syn på saken mer offentlig.

Russia-Ukraine war: Pope, holding Ukrainian flag, condemns Bucha killing

Pope Francis on Wednesday condemned Bucha killing and held up a Ukrainian flag sent to him from the town where tied bodies shot at close range, a mass grave and other signs of executions were found.

https://www.wionews.com/world/russia-ukraine-war-pope-holding-ukrainian-flag-condemns-the-massacre-of-bucha-468798
Citera
2022-04-06, 18:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Enligt Aftonbladet och vår över officer sprider jag inga lögner utan Ryssland har ett MYCKET stort övertag över Ukraina samt deras militär.

Finns att hitta på Aftonbladet där vår officer blir intervjuad.
Ska försöka hitta källan och skicka den till dig.

Men du sprider fortfarande felaktiga uppgifter. Ukraina har efter Ryssland Europas största armé och de har bra utrustning. De har hundratals stridsvagnar som är lika moderna som de som Ryssland kastar in i kriget. Det är en ren myt att Ryssland sparar på det bästa de har och att de har tusentals bra stridsvagnar i reserv som de kan kasta in. 12 000 är en fantasi. Ryssland förlorar just nu mycket av det bästa de har. Att Ryssland har mycket på pappret av saker och ting betyder ingenting.

Det här klippet kollar närmare på de ryska förlusterna:

https://www.youtube.com/watch?v=Lem3enNkbV0

Och här listas bekräftade förluster och det är inte svårt att se att ryssarna förlorar bra utrustning i mängder. Det är helt ologiskt att de skulle spara på det bästa i ett läge när de inte klarar av att ens vinna kriget och retirerar från hela norra fronten:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Senast redigerad av fernebo 2022-04-06 kl. 18:25.
Citera
2022-04-06, 18:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ledsen att behöva krascha er hatfest. Visste du att Mariupol röstade för självständighet 2014? De ville inte ha med den Ukrainska regimen att göra.
Det är otroligt fånigt att tjata om detta.
Det är inte alls osannolikt att det var rätt jämt i sympatier mellan Ryssland och Ukraina 2014 (man kan ju undra hur kriget har påverkat dessa sympatier...).
Men omröstningen ger ju absolut inget svar på det med tanke på hur den hanterades och på rådande läge.

Men. Oavsett det.
Det har noll betydelse i sakfrågan. Eller menar du att det på något sätt ger Moskva rätt att bomba skiten ur staden?
Citera
2022-04-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederstomme
Jag vet att det inte spelar någon roll vad jag tycker, men någon frågade så jag svarade.

Om Tex Åland hade tillhört Sverige, och Finland började bomba städerna med artilleri och skickat dit trupper samtidigt som Ålänningarna skriker att dom vill tillhöra Sverige så hade iallafall jag struntat i någon rutten grundlag och stöttat Åland.

Sen om du suttit med en öl och degat i soffan och mumlat lite halvfull att "det finns tyvärr grundlagar" så får det stå för dig.
Och att endast lagar som du gillar ska följas får stå för dig. Sen haltar din jämförelse där på några ställen, men det spelar ingen roll egentligen. Poängen är att vilka val dom nu än hade i Donbass så följde det ej grundlagen och är därmed ogiltiga.
Citera
2022-04-06, 18:28
Medlem
X3treams avatar
Jag fick detta nu av Google Adsense

"Due to the war in Ukraine, we will pause monetization of content that exploits, dismisses, or condones the war"

Det är bra, mycket material som skapas är ju clickbait gällande detta krig, så de ska inte kunna tjäna pengar på det.
Citera
2022-04-06, 18:30
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Betänk detta att jordklotet är stort. En atombomb är en fis i rymden. 10 000 atombomber är givetvis nåt helt annat. Men jag gissar på att det skulle krävas säkert 1000 000 atombomber för att kunna skapa en såpass miserabel situation att människan utplånas. Och den där "Atomvintern" är bara en hypotes.
Kolla in förödelsen USA skapade i Hiroshima...hemskt..men absolut inget överkomligt för Japanerna där. De byggde upp staden igen bara o fortsatte som vanligt.

Ett hundratal räcker för att jord, damm, grus ska hindra solstrålningen passera atmosfären i ett par år. Kommer inte ihåg var jag läst det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in