2022-04-06, 18:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongosuffix
Hur illa kan det vara? Har renoverat många röklägenheter och alltid lyckats ta bort röklukt och missfärgningar med bara tapeter och ommålning. Knappast 500.000 i kostnader. Inte ens om han släckt varenda fimp i ett parkettgolv skulle kostnaden bli så hög för byte av parketten med. Är den rökskadad så är det bara att slipa den.
Enig. Bara att han gör jobbet själv.
Citera
2022-04-06, 18:26
Medlem
Skicka räkningen till marlboro
Citera
2022-04-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Jag frågar då igen...

Är det ok om man steker bacon varje dag? Och om man gillar kål o Bacon så är det ok att jag kokar kål varje dag?

Det är ok eller hur?

Det är ni straight edge idioter som inte kan acceptera att en person röker - ni är en slags ddr människor som ska bestämma över en annan människas livsstil?

Jag röker inte själv - men jag kan eran typ - det är ni som tex infört förbud att röka UTOMHUS på uteserveringar. Ni är ett gäng idioter som bara finns i staten Sverige - en slags MVG människor som gör allt vad fröken säger.

OK med hund och katt?

Klart du får koka kål och bacon.
Men du får inte koka frityrolja på spisen utan uppsikt så det börjar brinna.

Klart du får röka, men inte om du hyr av exp mig. Om du däremot äger din egen bostad, så rök vidare.
De här djurförbuden kan jag föreställa mig uppkommit av att kaninen gnagt sönder lister, eller katter märkt revir eller hundvalpar från en uppfödning pissat ner parketten.

Klart det blir ett hundgöra att renovera och sanera i efterhand. Vissa förbud är ju goda vad gäller att visa hänsyn till omgivningen. Medan en del överdriver, och är överkänsliga.
Citera
2022-04-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så det innebär att man bara kan få ommålat var 12e år om man inte vill betala själv el få saftig höjning med 7 procent. Stackars hyresgäster
Verkar som det för att hamna på avtalet med löpande underhåll ja.

10-15år för målning/tapetsering och 20 år för golv och luckor är ganska standard bland dom flesta stora bolag, men brukar inte vara så dyrt att beställa tapetsering efter t.ex 5 år.

Och ja, fastighetsbolagen är giriga, konstiga är att dom kommunala blivit så extrema på senare år. Man har gått från att vilja erbjuda kommunens befolkning ett bra alternativ, till att använda boende som en kassako för kommunen.

Citat:
Min vän betalar fortfarande målning o viss renovering efter 8 år, gjordes efter förra hyresgästen. Dessa påslag på hyran går aldrig bort. Det är ett system mkb har,,vad säger du om det?
Det låter som trams, om han nu så klart inte själv valt någon avbetalning med så lång tid. Påslag för speciella åtgärder är tillfälliga, däremot kan renoveringar av t.ex badrum eller liknande som räknas som standardhöjande leda till en permanent hyreshöjning.
Citera
2022-04-06, 18:30
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Helt rätt. Jag vågar inte tänka på vad samhället har fått betala för hans sjukvårdskostnader.
Citera
2022-04-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Verkar som det för att hamna på avtalet med löpande underhåll ja.

10-15år för målning/tapetsering och 20 år för golv och luckor är ganska standard bland dom flesta stora bolag, men brukar inte vara så dyrt att beställa tapetsering efter t.ex 5 år.

Och ja, fastighetsbolagen är giriga, konstiga är att dom kommunala blivit så extrema på senare år. Man har gått från att vilja erbjuda kommunens befolkning ett bra alternativ, till att använda boende som en kassako för kommunen.

Det låter som trams, om han nu så klart inte själv valt någon avbetalning med så lång tid. Påslag för speciella åtgärder är tillfälliga, däremot kan renoveringar av t.ex badrum eller liknande som räknas som standardhöjande leda till en permanent hyreshöjning.
Intressant att du säger det, ska faktiskt höra hur länge detta påslag ska betalas..Han säger att detta är för evigt och att bara mkb har denna modell..
Citera
2022-04-06, 18:34
Medlem
MyJustices avatar
Ommålning en hatthylla och innedörre

Hur många 3 ?
En halv mille ?
Låter mycket för vanlig standard underhåll
Citera
2022-04-06, 18:34
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
De som gjorde besiktningen har sällan sett en så rökskadad lägenhet, säger han.

Man hade velat se bilder hehehe

Jag har varit i den aktuella lägenheten för ett par år sedan, de vita tapeterna var terracottafärgade.
Citera
2022-04-06, 18:36
Medlem
Citat:
Min vän betalar fortfarande målning o viss renovering efter 8 år, gjordes efter förra hyresgästen. Dessa påslag på hyran går aldrig bort. Det är ett system mkb har,,vad säger du om det?
Ja det är en av anledningarna till att jag inte flyttar nu. Jag betalar 3.500 kr i månaden för 47 kvm.
Skulle jag flytta till en annan lika stor lägenhet i samma område skulle jag betala närmare 5.000 kr i månaden, trots exakt samma formfaktor, vångingsplan och utsikt.
Enda skillnaden hade alltså varit att hyresvärden satt in massa nya fina saker i lägenheten och kan propsa upp hyran för att återbetala kalaset... Vilket såklart blir avbetalat efter sådär fyra år, men då sitter man ändå där med samma högre hyra.

Det är så det fungerar i bostadsmarknaden nu för tiden, hyresvärdar blir storförtjusta när folk flyttar för då kan dom renovera och höja hyran utan att hyresgästföreningen kan klaga.
Citera
2022-04-06, 18:37
Avslutad
Citat:
Mkb är giriga. Har ett system om du byter till nytt kök, målar om eller nåt annat litet läggs det på hyran i all evighet! Tror inget kommunalt bostadsbolag har ett sånt system

Att byta kök är verkligen inte "något litet". Det är en omfattande och dyr renovering att göra. Självklart sker det påslag på hyran då eftersom standarden höjts.

Det du pratar om är helt rimligt och förekommer hos alla hyresvärdar och gynnar både uthyraren och den som bor där. Vill man bo med högre standard får man vara redo att betala mer för det.
Citera
2022-04-06, 18:38
Medlem
Låter som han får bekosta en standard höjning av lägenhet. De ska han inte göra
Citera
2022-04-06, 18:40
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Låter som han får bekosta en standard höjning av lägenhet. De ska han inte göra
Han bekostar ju en återställning av lägenheten till ett bruk art skick.

Han kommer inte komma undan detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in