Citat:
Ursprungligen postat av
Kronanmam
Förmodligen inte skrivit något om det i kontraktet men det är ändå ett onormalt slitage på lägenheten vilket gör att hyresgästen blir betalningsskyldig oavsett vad som står i kontraktet.
Så med din logik fick alltså majoriteten av alla hyresgäster som flyttade runt 70 talet betala, med inflation borträknat, samma summor?
Det var nämligen mycket vanligare med rökning inomhus på 70-90 talen. Säkert innan detta också men det har jag inte koll på.
Dessutom beror det i så fall på vem som är hyresvärd för ingen jag känner har fått betala för renovering pga rökning inomhus, de flesta av dessa har hyrt av Bostadsbolaget. Bostadsbolaget är (eller var i alla fall, nu för tiden kanske du ser mellan fingrarna lite oftare för hyresgästen har ett utomnordiskt namn) för övrigt mycket petiga med just slitage på lägenheter.
Inte ens morsan som alltså rökte ett paket om dagen har någonsin fått betala för renovering på grund av rökning inomhus. Hon har flyttat 5 gånger inom samma område. Aldrig ens hört något om det.
Men så kan ju morsan städa också...
Men så har vi polaren som flyttade som också rökte all möjlig skit inomhus, alltså inte bara cigaretter, och även han slapp betala för helrenovering. Bara för dörrarna han slagit sönder och några garderobshyllor som han överlastat.
Sedan är det rätt så standard att hyresvärden tapetserar om och till och med lägger nytt golv vid flytt.
Man kan säga att efter man bott i samma lägenhet i 10 år så ingår byte av tapeter och (billigt) golv i hyran.
När jag flyttade till min nuvarande, som jag bott i under 20 år så klargjorde jag att jag INTE ville att dom skulle tapetsera om, inte fixa golvet och inte byta badkaret osv osv. Fanns massvis med saker som dom alltså ville ge mig gratis och som dom inte tagit betalt för av förre hyresgästen då det varit normalt slitage.
Jag ville inte byta något för jag vill inte heller råka förstöra något och behöva betala för det om jag skulle flytta i framtiden.
Men nu har jag alltså bott här i 20 år och ingen renovering har gjorts, jag har "en innestående" som det hette då jag flyttade in. Så om/när jag flyttar kommer dom mest troligen byta alla golven, tapeter och garderober osv osv.
Jag tror inte jag kommer behöva betala en krona utöver vissa småsaker som dom satt in under åren jag bott här som kanske kan komma på tal om dom behöver byta dessa sakerna. T.ex glaset på spisen som jag misskött lite.