Korrekt-det gör jag inte.
Och har inte heller aktiverat något TPM 2.0 -chip(Ingen aning om sådant ens finns) men det antar jag inte behövdes eftersom windows 11 verkar vara korrekt installerat.
(Det ursprungliga problemet med irriterande ikon är löst i alla fall)
Sen vet jag inte om datorn blir snabbare om appar som jag aldrig använder(som jag fick på köpet) tas bort.
Som exempel:
xbox
disney+
tiktok
clipchamp
todo
Microsoft store
prime video
Bubble witch 3 saga
LinkedIn
Candy Crush Friends
Din Mobil
Microsoft Mahjong
GoTrust ID
Mixed Reality Portal
Xsplit Gamecaster
xbox Gamestar
xbox console companion
Då är det nog det att du inte loggar in på datorn med ett Microsoftkonto som gör att du ser "hälften vit hälften blå"-ikonen.. antingen så loggar du in på den eller så får du göra korrekta ändringar i registret för att inaktivera widgets..
Men som svar på frågan: om datorn blir snabbare om appar som jag aldrig använder tas bort så är svaret NEJ! Men du kan högerklicka på de flesta och välja att avinstallera appen ändå.. de behövs ju inte om du aldrig använder dessa...
Men notera! Appen: DIN TELEFON är faktiskt jättebra att använda..
Har du mikrofon & högtalare etc. i datorn (t.ex. en laptop) så kan du både ringa och svara i telefon, och tom. skicka och ta emot sms direkt från datorn.. Du behöver alltså inte springa och hämta telefonen ens om telefonen ligger på laddning en bit bort..
En kanon funktion i min mening.. Så ta en funderare över detta....
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-03-17 kl. 11:39.
Korrekt-det gör jag inte.
Och har inte heller aktiverat något TPM 2.0 -chip(Ingen aning om sådant ens finns) men det antar jag inte behövdes eftersom windows 11 verkar vara korrekt installerat.
(Det ursprungliga problemet med irriterande ikon är löst i alla fall)
Sen vet jag inte om datorn blir snabbare om appar som jag aldrig använder(som jag fick på köpet) tas bort.
Som exempel:
xbox
disney+
tiktok
clipchamp
todo
Microsoft store
prime video
Bubble witch 3 saga
LinkedIn
Candy Crush Friends
Din Mobil
Microsoft Mahjong
GoTrust ID
Mixed Reality Portal
Xsplit Gamecaster
xbox Gamestar
xbox console companion
Det blir lite snabbare, hur mycket beror på hur kraftfull dator du har. Är den inte det kan det märkas en hel del, är den, ja då är det oftast ingen större skillnad. Detta förutom att det är trevligt att få det så som man själv vill ha det genom att bara ha sådant på datorn som man vill ha.
Mest skillnad märks med en helt ny installation av Windows på en ny, ur kartong, dator.
Nu har även jag en dator med W11. Fick ett förslag på en av mina Laptops på att installera och eftersom det inte är någon kritisk driftsmiljö var det lika bra att prova på. Hittills inte så mycket synpunkter, lite snyggare än W11 designmässigt. Lite inspirerad av MacOs, känns det som.
WSL2 fungerar bra, hittills på W11:an, vilket är viktigt för mig.
Så tänk på det ni användare av den stenåldersbrowsern .
Är det ett hot eller ett löfte? Vi är fortfarande låsta till IE11 på jobbet för "hundratals" appar som skapats för IBM Notes.
Lite halvlustigt att ha Chrome som förvald webbläsare, men IBM Notes försöker öppna IE11 som i sin tur öppnar Edge... och sedan kastar Edge användarna tillbaka till IE11
Ett skifte mot Office 365 och allt det innebär är på väg, men det tar tid i stora organisationer.
Jag vill gilla Windows 11, men än så länge kör jag mycket hellre Windows 10 LTSC 2019.
Senast redigerad av Walkir 2022-04-02 kl. 12:52.
Sitter i Windows 11 och har stött på patrull. Tacksam för hjälp!
"tag" properties för filer hittar jag inte längre i file explorer. Söka på tags går utmärkt. Sätta tags i PowerShell likaså men överlag vill jag göra det i explorer.
Någon som stött på samma problem? Lösning?
Värt att titta på annan file explorer?
Vad har du för dator? Jag har inte upplevt att det skulle rulla segare än tian.
Hemmabygge med gigabyte moderkort, Intel 10600,geforce 2060,16gb ram osv. Bra grejer. Och ja, allt är uppdaterat och har senaste uppdateringarna. Clean install.
Hemmabygge med gigabyte moderkort, Intel 10600,geforce 2060,16gb ram osv. Bra grejer. Och ja, allt är uppdaterat och har senaste uppdateringarna. Clean install.
Ganska likartad konfiguration mot min dator och jag märker inga skillnader i prestanda mellan tian och elvan.