2022-04-06, 17:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Reports say Russia has 12,400 tanks which is the largest in the world with Ukraine possessing 2,586 tanks. Ukraine has 74 T-64 tanks against Russia's 2,000. Ukraine also has 3,666 T-72 tanks however Russia has nearly twice that number at 9,950.

Sedan har du Belarus, med Army equipment includes 1800 main battle tanks (MBT) and 2600 AFV/APC.

Så dom har en hel del kvar....
Dessvärre.
Jag tror Putin inte har använt full styrka dock och dom vapen han kan använda så som TOS-1,

TOS-1 ( ryska : тяжёлая огнемётная система [ТОС-1] , Heavy Flamethrower System) är en sovjetisk 220 mm 30-pipa (ursprungligt system, Object 634 eller TOS-1M ) eller 24-objekt OS-634B eller TOS- 634B flera raketgevär som kan använda termobariska stridsspetsar , monterad på ett T-72 - tankchassi . TOS-1 designades för att attackera fiendens befästa positioner och lätt bepansrade fordon och transporter, i synnerhet i öppen terräng. De första stridstesterna ägde rum 1988 och 1989 i Panjshir-dalen under det sovjetisk-afghanska kriget . TOS-1 visades för första gången offentligt 1999 iOmsk .

Det spelar ingen roll hur mycket fordon och materiel man har om man inte har kompetent och samövad personal som dessutom idkar någon form av självdisciplin.

Sätter man tiotusentals pedofiler, plundrare och mördare i antika stridsfordon och de dessutom inte är samövade och motiverade blir det mest pannkaka.

Ryssland möter modernt tänk med uråldriga metoder.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Natos varning: Rysslands
östoffensiv blir barbarisk
DIREKTRAPPORT: Nato-källor: Fruktar ”fasansfull” attack • Toppmöte i Bryssel

Jag tror personligen Putin kommer artilleri bomba med full kraft flera dagar i streck speciellt före den 9 Maj då dom ska fira sin seger över Nazi Tyskland.
Nato borde skicka mer vapen till Ukraina.
Vi borde bomba Moskva och St Petersburg till grus med konventionella vapen, och om Ryssland svarar med kärnvapen på det så skickar vi allt vi har över dem.
Citera
Medlem
Citat:
Så är det, samtidigt tror jag att Ryssland, Kina, Iran samt alla andra jävla länder där man håller sin befolkning i fängelse testar Väst just nu...

Kina hade kunnat invadera Taiwan dock har USA förklarat att om Kina får för sig att göra så kommer USA svara tillbaka det har man till och med skrivit under på.

Nu vill Japan även ha tillbaka sina öar från Ryssland och har börjat tjata på Ryssland, hur som helst lever vi i en mycket farlig tid, mycket farlig tid..

Det gäller att passa på när Ryssland är som svagast.
Citera
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tror tyvärr att du har rätt i stora delar av Ryssland och i de lägre utbildade befolkningsgrupperna.
Däremot så börjar visst motståndet öka bland högutbildade i storstadsområdena.
Men Propagandan är massiv och stora delar av befolkningen är avskuren från objektiv media.
Så är det, samtidigt tror jag att Ryssland, Kina, Iran samt alla andra jävla länder där man håller sin befolkning i fängelse testar Väst just nu...

Kina hade kunnat invadera Taiwan dock har USA förklarat att om Kina får för sig att göra så kommer USA svara tillbaka det har man till och med skrivit under på.

Nu vill Japan även ha tillbaka sina öar från Ryssland och har börjat tjata på Ryssland, hur som helst lever vi i en mycket farlig tid, mycket farlig tid..Jag tycker personligen Nato samt USA borde ha hotat Ryssland före invasionen att om dom invaderar Ukraina då kommer USA och NATO svara!

Kanske hade dett fått Putin på andra tankar, kanske inte.....Spelar dock ingen roll nu är det försent. Lider med Ukraina senaste bilden på Zalensky när han kollar på alla döda i Buscha är hjärtskärande man ser verkligen hur han lider med dom avlidna..

Det bästa hade varit om dom i Putins närmaste krets likviderade honom. Tror dock Putin är mycket paranoid just nu och omger sig enbart med dom han litar på till 100%.
Citera
2022-04-06, 17:26
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tror tyvärr att du har rätt i stora delar av Ryssland och i de lägre utbildade befolkningsgrupperna.
Däremot så börjar visst motståndet öka bland högutbildade i storstadsområdena.
Men Propagandan är massiv och stora delar av befolkningen är avskuren från objektiv media.

Nu vill Japan även ha tillbaka sina öar från Ryssland och har börjat tjata på Ryssland, hur som helst lever vi i en mycket farlig tid, mycket farlig tid..Jag tycker personligen Nato samt USA borde ha hotat Ryssland före invasionen att om dom invaderar Ukraina då kommer USA och NATO svara!

Kanske hade dett fått Putin på andra tankar, kanske inte.....Spelar dock ingen roll nu är det försent. Lider med Ukraina senaste bilden på Zalensky när han kollar på alla döda i Buscha är hjärtskärande man ser verkligen hur han lider med dom avlidna..

Det bästa hade varit om dom i Putins närmaste krets likviderade honom. Tror dock Putin är mycket paranoid just nu och omger sig enbart med dom han litar på till 100%. Hade jag haft chansen dock även om det hade kostat mig mitt liv, så hade jag försökt avrätta Putin.
Citera
2022-04-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag vill minnas att Åland har röstat för att tillhöra Sverige. Hur gick det?

Ja hur gick det?
Inte bombade man Åland iallafall.

Var Ålänningarna nöjda med avtalet som blev av är det ju super. Är dom fortfarande sura får dom väl göra oväsen.

Ville dom fortfarande tillhöra Sverige ändå, känner sig mer svenska än finska samt Finland hatade befolkningen, så hade iallafall jag stöttat befolkningen på Åland och tagit deras sida som svensk.

Nu är ju Ålandsfrågan lite annorlunda, inte så mycket våld och hat inblandat.
Citera
2022-04-06, 17:27
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Lars Wilderäng som dagligen beskriver slagfälten i Ukraina kommer konstant med intressanta inslag.
Visserligen lite spekulativt ibland men hans info och analyser visar sig ofta stämma i efterhand.

Idag skriver han om att Ryssland har slutat med flyguppdrag från Belarus mot norra Ukraina och istället skickar kryssningsrobotar.

Han skriver också att:

"13:46 Ukrainska TSN uppger att Kremls försvarsminister Shoigu ska ha reste till Nordkorea och Kina för att be om robotar och ammunition, som tagit slut av vissa typer i Ryssland. Detta då de till 70-80% består av importerade komponenter (i antal förmodar den här bloggen) och inte går att tillverka nya att ersätta de man skjutit bort. Kina ska ha vägrat att ens träffa Shoigu, så han spenderade istället det mesta av tiden i Nordkorea.

Stora Ryssland ber alltså ett av världens fattigaste länder och allra värsta diktaturer om hjälp. Sökord för eftermiddagen: Isolering."

I all tragik som präglar kriget kommer det också gå att göra roliga parodiserande seriealbum på Rysslands invasion och cirkusen kring Putin.
Musik i mina öron. Det tar några veckor innan komponent-restriktionerna börjar verka och lagren är tömda. Det är en västanfläkt mot vad komma ska. Säcken knyts sakta men säkert runt Vladolf Putler och hans mördarpack.
Citera
2022-04-06, 17:28
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det spelar ingen roll hur mycket fordon och materiel man har om man inte har kompetent och samövad personal som dessutom idkar någon form av självdisciplin.

Sätter man tiotusentals pedofiler, plundrare och mördare i antika stridsfordon och de dessutom inte är samövade och motiverade blir det mest pannkaka.

Ryssland möter modernt tänk med uråldriga metoder.
Jag vet inte hur bra och vältränade deras personal är det vet inte du heller om jag ska vara ärlig.
Citera
2022-04-06, 17:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Reports say Russia has 12,400 tanks which is the largest in the world with Ukraine possessing 2,586 tanks. Ukraine has 74 T-64 tanks against Russia's 2,000. Ukraine also has 3,666 T-72 tanks however Russia has nearly twice that number at 9,950.

Sedan har du Belarus, med Army equipment includes 1800 main battle tanks (MBT) and 2600 AFV/APC.

Så dom har en hel del kvar....
Dessvärre.
Jag tror Putin inte har använt full styrka dock och dom vapen han kan använda så som TOS-1,

TOS-1 ( ryska : тяжёлая огнемётная система [ТОС-1] , Heavy Flamethrower System) är en sovjetisk 220 mm 30-pipa (ursprungligt system, Object 634 eller TOS-1M ) eller 24-objekt OS-634B eller TOS- 634B flera raketgevär som kan använda termobariska stridsspetsar , monterad på ett T-72 - tankchassi . TOS-1 designades för att attackera fiendens befästa positioner och lätt bepansrade fordon och transporter, i synnerhet i öppen terräng. De första stridstesterna ägde rum 1988 och 1989 i Panjshir-dalen under det sovjetisk-afghanska kriget . TOS-1 visades för första gången offentligt 1999 iOmsk .

Men dessa står i reservlager i Sibirien. Inte ens de som ska vara bäst som varit med i anfallet mot Ukraina har ju funkar bra. De här tusentals i lager är alltså bygga för omkring 40 år sedan om inte mer och inte underhålla heller sedan dess.

Ryssland har ingen ekonomi att ha en massa tanks som Sovjet hade. Av de absolut senare har ryssen "bara" 90 st varav redan många har gått till spillo i Ukraina.
Citera
2022-04-06, 17:29
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vi borde bomba Moskva och St Petersburg till grus med konventionella vapen, och om Ryssland svarar med kärnvapen på det så skickar vi allt vi har över dem.
Problemet är att Putin skiter i om han tar med sig hela världen vi gör inte det, vi älskar vår frihet och vår Demokrati den djävulen bryr sig inte om han dör eller hela världen dras med ner i hans massmord.

Människan drömmer väl om Soviet 2.0 och hans förebild är Stalin....
Citera
2022-04-06, 17:30
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Det gäller att passa på när Ryssland är som svagast.
Så är det, men som Ryssland själv förklarade "hotas vår regering" använder vi kärnvapen, ca 1700 står redan redo.

Fega jävla parasiter, hade dom inte haft sina kärnvapen hade Ukraina vunnit detta krig redan.
Citera
2022-04-06, 17:30
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men dessa står i reservlager i Sibirien. Inte ens de som ska vara bäst som varit med i anfallet mot Ukraina har ju funkar bra. De här tusentals i lager är alltså bygga för omkring 40 år sedan om inte mer och inte underhålla heller sedan dess.

Ryssland har ingen ekonomi att ha en massa tanks som Sovjet hade. Av de absolut senare har ryssen "bara" 90 st varav redan många har gått till spillo i Ukraina.
Källa på det? Eller rena spekulationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in