2022-04-06, 17:07
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag menar att det är normalt slitage för en rökare som bott i lägenheten i 20 år. Att röka i en lägenhet måste kunnas ses som ett normalt och acceptabelt beteende. En hyfsat stor del av befolkningen ägnar sig åt detta och hyresvärden verkar inte ha några regler kring detta.

Jag tror inte att värden kommer vinna i en domstolstvist.

(Nej, jag röker inte själv)

Är det verkligen normen att rökare också röker i sina hem? Finns det sådan statistik? De rökare jag känner har det välskött i sina hem.

Med tanke på stora mängden rökare måste värden genom åren haft väldigt många rökare bland sina hyresgäster. Men så som skadorna beskrevs var detta något alldeles i särklass och inte normalt ens för en rökare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Enligt artikeln så säger borstbindaren att lägenheten var i dåligt skick när han flyttade in (redan rökskadad då) och att det inte gjort något underhåll alls under den tiden han bott där. Om det stämmer så hamnar saken i ett helt annat ljus. Inte rimligt att han ska betala för en renovering som skulle gjorts för 20-40 år sedan. Var det en helt ny lägenhet han flyttade in i och fördärvade på detta sätt, ja då är det ju rätt uppenbart. MEN det framkommer inte hur långt tingsrättsförhandlingarna kommit.
Fast det stod i en artikel att hyresvärden fick använda ånga för att få ner flera lager med tapeter så det tyder på att något ändå har gjorts sedan den byggdes
Citera
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Inte en chans att vanlig tobaksrök går in i betong så den behöver spärrmålas. Möjligen trä, men då handlar det ju bara om en liten del av en redan liten lägenhet.

Någon på fastighetsbolaget gillar inte den här rökande karln.

Hahaha exakt...röken går in i betongen...lol
Citera
2022-04-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
svårbedömt.

Har själv varit inne i lägenheter och renoverat där det bott storrökare.

Det är ett helvete att sanera från Nikotin som trängt in i allt, men i detta fallet verkar det vara som att lägenheten inte är renoverad på längre? all normal renovering då med nerskrap av tapeter / målning m.m borde inte debiteras hyresgästen. Dock sådant som inte hade BEHÖVTS så som spärrfärg m.m kunde kanske debiterats honom med visst avdrag då det förmodligen ändå höjer värdet på lägenheten.
Fast om dom ska använda spärrfärg även på väggarna måste tapeterna nog tas ner annars finns det risk att tapetern lossnar vid målning och då är målningen bortkastad
Citera
2022-04-06, 17:11
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

Spelar nog mindre roll hur man förstör sitt boende. Har du katter som pissar och förstör parketten så får du betala.

Tror storrökaren lär få betala. Han borde läst varningstexten på paketet.

Har han rökt för 100:-/dag så blir det ungefär samma kostnad som renoveringen. Mtp cigaretter var billigare för 20 år sedan..

Att röka var normalt väldigt länge. När jag började i arbetslivet för ca 30 år sedan rökte man på jobbet på sin arbetsplats. T.ex. jobbade jag på en statlig myndighet ca 1992 och röktes det inne på kontorsrummen och i köken. Ingen gick dock runt med en cigg i mungipan i korridorerna.

Så jag tycker frågan The Jacket ställer är relevant.

Samt frågan om vad normalt "slitage" är. Rökning är väl fortfarande okej i hyresrätter men var går gränsen när det blir onormalt slitage.

Att jämföra normalt mänskligt beteende som rökning fortfarande anses vara, och låta katter pissa inne, som absolut inte är "normalt slitage", eller ens normalt, är en knappast relevant.
Citera
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Inte en chans att vanlig tobaksrök går in i betong så den behöver spärrmålas. Möjligen trä, men då handlar det ju bara om en liten del av en redan liten lägenhet.

Någon på fastighetsbolaget gillar inte den här rökande karln.
Jomen det gör det. Så är det bara.

Sen spelar det inte så stor roll. Ska man spärrgrunda måste man spärrgrunda precis hela lägenheten. Ska man börja ta prover på varje yta och skicka dem till labb för analys blir det ännu dyrare.
Citera
Avslutad
Ja det är väl självklart att han ska ersätta skadorna han orsakat. Hemförsäkringen täcker det inte heller eftersom det inte rör sig om någon olycka utan han har valt att röka inomhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Så enkelt är det inte. "billig vitfärg"? Det krävs speciell spärrfärg som inte släpper igenom nikotinlukten.

Självklart, tänkte mest på borstbindare Peters situation, verka inte bryr sig ändå ..
Citera
2022-04-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

Låter väldigt dyrt.

Nu vet jag inte om han fått renoverat under sina 20 år i lägenheten.. Om inte så är det inget värde kvar i ytskick efter 20 år.

Han borde få betala extra för den spärrfärg som behöver användas när lägenheter är inrökta.

Förr ansågs det som normalt slitage att röka i lägenheten. Idag röker färre och färre inomhus så kostnaderna borde ha minskat? Men har det skett en hyressänkning? Nej...
Citera
2022-04-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Alla saker som att grilla inomhus och hälla vatten på golvet är ju bara korkade ifall hyresgästen har frågat om man får röka inne och hyresvärden har sagt att det är okej.

Efter 20 år tycker jag absolut att det kan räknas som rimligt slitage ifall det är en lägenhet man får röka i. Har dom inte reagerat på det förrän nu så är det hyresvärden det är fel på, inte hyresgästen.

Det är inte i närheten av samma logik då det var vanligt att röka inomhus när hyresgästen flyttade in och han förmodligen uttryckligen har frågat om det är okej.
Om du frågar ifall du får köra cross inomhus och hyresvärden tycker det är okej, ska den bötfälla dig 20 år senare för att du kört cross inomhus? Vart finns logiken i det?
Varför har du så svårt att förstå? Att det är tillåtet att röka inne och att röka inne till den grad att hela lägenheten är rökskadad och obeboelig är två totalt olika saker.

Precis som att köra in crossen i lägenhet för att parkera under vintern och att köra runt runt hela dagarna inne i 20 år tills lägenheten är förstörd är helt olika saker. Det första är någon som många crossåkare gör utan att skada något medan det andra är något som skulle kosta dig dyrt när du flyttar...

Det spelar ingen jävla roll vad som är tillåtet och inte tillåtet om man har förstört och skadat lägenheten. Det står i kontraktet att du har ansvar för att bostaden inte blir förstörd.

Det enda som är frågan här är om han kan hållas fullständigt ansvarig för skadorna om det aldrig har renoverats och inte varit renoverat när han flyttade in.

Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Så att steka mat får man väl så inte heller? Som någon annan skrev kan detta också ge mycket slitage beroende på vilken ventilation man har.

Antingen får dem skriva det i kontraktet eller på något annat sätt meddela, eller knipa igen. Kanske extremt svåra fall borde bli straffade, men 400k? Wtf. Känns som dem bara är efter cash och hittat perfekt syndabock.
Jo du får steka mat, det är därför det sitter en fläkt ovanför spisen som du har ansvar för att den fungerar och ska se till att filter är rent. Att rensa fläktfilter ingår nästan alltid i kontraktet för hyresgäster, just för att det inte ska bli överdrivet slitage från matlagning. Om du gör det och ändå lyckas orsaka orimligt slitage från matlagning så kommer du hållas ansvarig för det, skiter du i att ha fläkten igång eller inte rensar filtret då kan du hållas ansvarig oavsett storleken på slitaget.
Senast redigerad av Myztico 2022-04-06 kl. 17:20.
Citera
Medlem
SkattefriZons avatar
Ingen vet vilken skada det blev på lägenheten. Bara för att någon skrivit att det är stor skada och att dom vill ha pengar så betyder inte det sanning. Dom flesta här verkar tro det. Extremt stor summa att betala. Dom försöker garanterat lura den stackars rökaren.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du verkar ha hakat upp dig på 20 år. Vilket år (enligt lagen) blir det onormalt slitage? Du menar att det kan vara normalt slitage att röka inne i 3 år men onormalt slitage att röka inne i 4 år?

Det är varken tiden eller antalet cigaretter/dag, utan kombinationen.
Nu har han kanske inte rökt alla cigaretter i lägenheten, men om vi räknar på det så kommer man upp i nästan 300 000 cigaretter.

Jag befann mig för några år sedan i en lägenhet där ett äldre par hade rökt var sitt paket om dagen i åtta år, alltså under hälften så många cigaretter, och allt där var brunt.
Väggar, tak, lister, dörrkarmar, möbler, köksutrustning.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in