2022-04-06, 15:22
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
Senast redigerad av SKIL 2022-04-06 kl. 16:12.
Citera
2022-04-06, 15:31
Medlem
TheJackets avatar
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?
Citera
2022-04-06, 15:34
Avslutad
Ingen hemförsäkring?
Citera
2022-04-06, 15:35
Medlem
Förmodligen inte skrivit något om det i kontraktet men det är ändå ett onormalt slitage på lägenheten vilket gör att hyresgästen blir betalningsskyldig oavsett vad som står i kontraktet.
Citera
2022-04-06, 15:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?

Spelar nog mindre roll hur man förstör sitt boende. Har du katter som pissar och förstör parketten så får du betala.

Tror storrökaren lär få betala. Han borde läst varningstexten på paketet.

Har han rökt för 100:-/dag så blir det ungefär samma kostnad som renoveringen. Mtp cigaretter var billigare för 20 år sedan..
Senast redigerad av Mullret 2022-04-06 kl. 15:40.
Citera
Medlem
Vaskamansagas avatar
Tycker det är rätt att han ska stå för skadorna på lägenheten. Har själv rökt inne några fåtal gånger och bara efter det ser jag gula äckliga fläckar på lampan uppe i taket. Blir ju riktigt vidrigt av att röka, gult och smuts som tar sig in överallt. Måste lukta och se fruktansvärt ut i den där lägenheten. Självklart ska han stå för det när han själv orsakat problemet.

Är väl liknande som jag slår hål i väggarna för att jag är arg och sen vägrar betala för reparationen.
Citera
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
– Jag förstår det. Men varför ska jag skuldbeläggas? Det känns som ett bedrägeri.
Citat:
Han menar att toleransen mot rökning i samhället har minskat betydligt sedan han flyttade in i sin lägenhet i slutet av nittiotalet.

Haha tack för ett gott skratt.

Har man råd att röka två paket cigaretter om dagen i 20 år så får man allt ta och betala för kalaset istället för att klaga som ett offer.
Citera
2022-04-06, 15:39
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Haha tack för ett gott skratt.

Har man råd att röka två paket cigaretter om dagen i 20 år så får man allt ta och betala för kalaset istället för att klaga som ett offer.

Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.
Citera
2022-04-06, 15:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få en bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan"
https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?

20 års rökning i lägenheten kan inte ses som normalt slitage, oavsett om det varit tillåtet med rökning i lägenheten eller ej, så det är bara till att betala.

Två paket om dagen i 20 år innebär att han dessutom köpt cigaretter för cirka 750 000:- under perioden...
Citera
2022-04-06, 15:41
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Spelar nog mindre roll hur man förstör sitt boende. Har du katter som pissar och förstör parketten så får du betala.

Tror storrökaren lär få betala. Han borde läst varningstexten på paketet.

Har han rökt för 100:-/dag så blir det ungefär samma kostnad som renoveringen. Mtp cigaretter var billigare för 20 år sedan..

Jo det är sant. Ja två paket om dagen gör nog en hel del skada på inredningen oavsett fläktar & öppna fönster.
Citera
2022-04-06, 15:42
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast är det verkligen rätt att han straffas om det inte står något om rökning i kontraktet?
Rimligen bör han straffas om det är rökförbud i bostaden/fastigheten, annars inte.
Det står inget i kontraktet att man inte får smeta ut avföring på väggarna heller.
Normala människor kan säkert gå ut och röka istället för att förpesta tillvaron för samtliga boende i huset.
Senast redigerad av Greenspam 2022-04-06 kl. 15:49.
Citera
2022-04-06, 15:43
Medlem
Ur artikeln ..
I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och
balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte ...

- Måste nästan har varit rökvarning, att ingen granne reagerat av lukt?

2 paket om dagen i 20 år
(snittpris på ciggpaket i 20år, snabbräkning runt 600 tusen kronor)?
Senast redigerad av SKIL 2022-04-06 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in