2022-03-29, 10:39
Medlem
Odovacers avatar
Jag hamnade i liknande situation f ca 3 år sedan, fast då var det bara kanske 2 månaders väntetid. Jag kollade av tiderna regelbundet och plötsligt dök det upp en ledig tid om en timma så det gick otroligt fort. Någon hade avbokat precis före besök. Så kanske bra ide att ha sidan upp och kolla av ibland.
Citera
2022-03-30, 07:50
Medlem
Som någon annan skrev så dyker det upp stötider då och då.
Själv tyckte jag att jag var ute i hyvsad tid men blev lite skärrad då det blev tigth, första tid i september, när jag var inne på morgonen. Sen var jag inne efter Lunch och hittade en tid i en grannkomun redan om en vecka, lite tidigt men helt OK och 30 km bort.
Så ligg på och sök dyker upp strötider regelbundet.
Citera
2022-03-30, 17:01
Medlem
Är det någon som har koll på det aktuella läget på passexpeditionen hos polisen på Arlanda? Är det möjligt att skaffa ett provisoriskt pass inom rimlig tid? Typ 2-3 dagar före avresa. Eller får man chansa in i det sista?
Citera
2022-04-03, 12:48
Medlem
mvpys avatar
Situationen blir bara värre. Nu kommer det bli svårt med provisoriska pass också:

"Hundratals personer söker sig till Arlanda för att få ett provisoriskt pass.
Men redan vid 09-tiden på söndagen meddelade polisen att passkön hade stängt – endast 50 tider fanns.
– De som stod längst fram i kön hade köat sedan 03-tiden i natt, säger Per Sternbeck som köat sedan tidig morgon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...skild-handelse
Citera
2022-04-06, 15:26
Medlem
Nu har jag ej läst allt i tråden men mitt läge är följande:

Jag bor i Stockholms län och har ett nationellt ID-kort som går ut den 29 augusti i år. Den fösta lediga tiden på alla polisstationer i Stockholms län är i november.

Om mitt ID-kort går ut innan nytt är beställt blir det problem med att få nytt dito. Man kunde förut i alla fall ha med sig en nära anhörig (förälder, syskon, barn osv.) för att bekräfta sin identitet vid beställning av nytt leg vilket även personen på 11414 bekräftade är möjligt även nu för tiden.

Det leg jag har nu har jag ej behövt använda mer än att visa upp för lärare på NTI-skolan (komvux) via videosamtal en gång per kurs vilket kommer bli knas om jag står utan ID-kort.

Att resa utanför Stockholm där tider finns har jag som student inte råd till. Vad gäller att skaffa ID-kort hos Skatteverket känns det inte lika ok då detta endast gäller inom Sverige. Dock har jag en varit utanför landet sedan nuvarande kortet skaffade 2017. Men säg att jag skaffar via Skatteverket nu och sedan får för mig att åka utanför landet men inom Schengen då tvingas jag skaffa ytterligare ett leg fast hos Polisen. Att betala 400×2 känns sådär lagom muntert med en studentekonomi.

Jag testade nyss att boka en tid hos Skatteverket i augusti men man kan endast boka 30 dagar framåt. Så jag får tydligen antingen vänta och boka senare (ifall tider hos polisen dyker upp) eller boka redan nu inom 30 dagar och nöja mig med deras leg vilket ev. kan leda till dubbla avgifter i framtiden vid ev. utlandsresa. Att chansa och vänta för att boka senare känns för riskabelt då tiderna hos skatteverket kan ta slut de också.

Hur göra? Hur hade ni gjort?
Senast redigerad av NMNESD444 2022-04-06 kl. 15:53.
Citera
2022-04-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMNESD444

Jag bor i Stockholms län och har ett nationellt ID-kort som går ut den 29 augusti i år. Den fösta lediga tiden på alla polisstationer i Stockholms län är i november.

Om mitt ID-kort går ut innan nytt är beställt blir det problem med att få nytt dito. Man kunde förut i alla fall ha med sig en nära anhörig (förälder, syskon, barn osv.) för att bekräfta sin identitet vid beställning av nytt leg vilket även personen på 11414 bekräftade är möjligt även nu för tiden.

Det leg jag har nu har jag ej behövt använda mer än att visa upp för lärare på NTI-skolan (komvux) via videosamtal en gång per kurs vilket kommer bli knas om jag står utan ID-kort.

Att resa utanför Stockholm där tider finns har jag som student inte råd till. Vad gäller att skaffa ID-kort hos Skatteverket känns det inte lika ok då detta endast gäller inom Sverige. Dock har jag en varit utanför landet sedan nuvarande kortet skaffade 2017. Men säg att jag skaffar via Skatteverket nu och sedan får för mig att åka utanför landet men inom Schengen då tvingas jag skaffa ytterligare ett leg fast hos Polisen. Att betala 400×2 känns sådär lagom muntert med en studentekonomi.

Jag testade nyss att boka en tid hos Skatteverket i augusti men man kan endast boka 30 dagar framåt. Så jag får tydligen antingen vänta och boka senare (ifall tider hos polisen dyker upp) eller boka redan nu inom 30 dagar och nöja mig med deras leg vilket ev. kan leda till dubbla avgifter i framtiden vid ev. utlandsresa. Att chansa och vänta för att boka senare känns för riskabelt då tiderna hos skatteverket kan ta slut de också.

Du skriver att det blir problem med att få ett nytt om det gamla gått ut men som du skriver själv kan du ha en intygsgivare.

Om jag vore du skulle jag hålla ögonen öppna efter lediga passtider. Hittar du ingen innan kortet går ut så boka en id-kortstid hos Skatteverket. Det är 45 dagar fram som du kan boka. Att ställa sig utan giltig id-handling är ett dåligt val. Hittar du en passtid kan du alltid avboka Skatteverkstiden.
Citera
2022-04-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du skriver att det blir problem med att få ett nytt om det gamla gått ut men som du skriver själv kan du ha en intygsgivare.

Om jag vore du skulle jag hålla ögonen öppna efter lediga passtider. Hittar du ingen innan kortet går ut så boka en id-kortstid hos Skatteverket. Det är 45 dagar fram som du kan boka. Att ställa sig utan giltig id-handling är ett dåligt val.

Ja men om jag vill åka utomlands innan nya ID-kortet går ut tvingas jag skaffa nytt hos polisen vilket ger mig dubbla kostnader. Att ta med mig någon ställer till problem då det är omständligt. Att vara utan leg ställer till problem för mina distansstudier där jag brukar behöva legitimera mig en gång per kurs.

Vad jag läste på Skatteverkets sajt så är det 30 dagar framåt som man kan boka ej 45, men jag kan ha fel.
Citera
2022-04-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ja men om jag vill åka utomlands innan nya ID-kortet går ut tvingas jag skaffa nytt hos polisen vilket ger mig dubbla kostnader. Att ta med mig någon ställer till problem då det är omständligt. Att vara utan leg ställer till problem för mina distansstudier där jag brukar behöva legitimera mig en gång per kurs.

Vad jag läste på Skatteverkets sajt så är det 30 dagar framåt som man kan boka ej 45, men jag kan ha fel.

Jag hade fel såg jag. Det finns bokningsbara tider till 3 juni i Stockholm (Skatteverket ger fel info på ett ställe, om man bläddrar i tiderna finns det 60 dar framåt).

Ja hur du än gör så blir det lite knepigt, men att ställa dig utan ID i flera månader måste väl ändå vara ohållbart.
Citera
2022-04-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag hade fel såg jag. Det finns bokningsbara tider till 3 juni i Stockholm (Skatteverket ger fel info på ett ställe, om man bläddrar i tiderna finns det 60 dar framåt).

Ja hur du än gör så blir det lite knepigt, men att ställa dig utan ID i flera månader måste väl ändå vara ohållbart.
Ja att vara utan är inget jag önskar. Men om jag får för mig att resa utomlands i framtiden så måste jag ända ha mer pengar för att ha råd med själva resan. Om jag då har mer pengar än idag kanske ett nytt ID från polisen inte kommer upplevas lika dyrt. Så det lutar åt att jag bokar en tid hos Skatteverket och fixar nytt leg där.
Citera
2022-04-07, 18:32
Medlem
Citat:

Skaffat Skatteverkets kort. Att bara ha ett enda ID leder till problrm om du tappar det. Om NID är det enda du har så behöver du ju ha med det överallt. Så mitt råd:
Ordna ett iD från skatteverket (förutsätter att du inte har körkort?) och använder det i vardagrn och så lämnar du ditt NID hemma i säkerhet utom när du reser.

Själv har jag normalt både körkort, pass och NID. (Var faktiskt utan giltigt NID mellan dec 2020 och augusti 2021)
Senast redigerad av Engineer 2022-04-07 kl. 18:36.
Citera
2022-04-18, 12:26
Medlem
dovAkins avatar
Skrev inte omni att det skulle komma massa tider idag?
Citera
2022-04-18, 12:46
Medlem
exe.es avatar
Har fan kollat i hela jävla landet och de enda tider jag kan hitta är i november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in