Citat:
Ursprungligen postat av
NMNESD444
Nu har jag ej läst allt i tråden men mitt läge är följande:
Jag bor i Stockholms län och har ett nationellt ID-kort som går ut den 29 augusti i år. Den fösta lediga tiden på alla polisstationer i Stockholms län är i november.
Om mitt ID-kort går ut innan nytt är beställt blir det problem med att få nytt dito. Man kunde förut i alla fall ha med sig en nära anhörig (förälder, syskon, barn osv.) för att bekräfta sin identitet vid beställning av nytt leg vilket även personen på 11414 bekräftade är möjligt även nu för tiden.
Det leg jag har nu har jag ej behövt använda mer än att visa upp för lärare på NTI-skolan (komvux) via videosamtal en gång per kurs vilket kommer bli knas om jag står utan ID-kort.
Att resa utanför Stockholm där tider finns har jag som student inte råd till. Vad gäller att skaffa ID-kort hos Skatteverket känns det inte lika ok då detta endast gäller inom Sverige. Dock har jag en varit utanför landet sedan nuvarande kortet skaffade 2017. Men säg att jag skaffar via Skatteverket nu och sedan får för mig att åka utanför landet men inom Schengen då tvingas jag skaffa ytterligare ett leg fast hos Polisen. Att betala 400×2 känns sådär lagom muntert med en studentekonomi.
Jag testade nyss att boka en tid hos Skatteverket i augusti men man kan endast boka 30 dagar framåt. Så jag får tydligen antingen vänta och boka senare (ifall tider hos polisen dyker upp) eller boka redan nu inom 30 dagar och nöja mig med deras leg vilket ev. kan leda till dubbla avgifter i framtiden vid ev. utlandsresa. Att chansa och vänta för att boka senare känns för riskabelt då tiderna hos skatteverket kan ta slut de också.
Hur göra? Hur hade ni gjort?
Skaffat Skatteverkets kort. Att bara ha ett enda ID leder till problrm om du tappar det. Om NID är det enda du har så behöver du ju ha med det överallt. Så mitt råd:
Ordna ett iD från skatteverket (förutsätter att du inte har körkort?) och använder det i vardagrn och så lämnar du ditt NID hemma i säkerhet utom när du reser.
Själv har jag normalt både körkort, pass och NID. (Var faktiskt utan giltigt NID mellan dec 2020 och augusti 2021)