2022-04-06, 15:16
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Azov var knappast på plats, eller hur? Området var under rysk ockupation när satellitfotona togs.

Så nej... det är uteslutet. Fler smarta tips?

Din ursprungliga fråga gällde civila lik med bakbundna händer -Vem som kan tänkas vara skyldig.

Visar satellitfoton några lik med bakbundna händer? Jäkla bra upplösning i så fall.

Om du har en poäng nånstans i det här så blir den liksom inte uppenbar när du inte ger någon närmare förklaring av vad du menar.

Här är ett smart tips: Kan du i fortsättningen länka till eventuella bilder eller annat material som kan bidra till kunskapsläget i tråden? Och som kan hjälpa den som läser att förstå vad du menar. Jag har inte läst varenda sida i tråden så om du syftar på något som finns i tråden så länka då till relevant inlägg.

Tack på förhand.
Citera
2022-04-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Din ursprungliga fråga gällde civila lik med bakbundna händer -Vem som kan tänkas vara skyldig.

Visar satellitfoton några lik med bakbundna händer? Jäkla bra upplösning i så fall.

Om du har en poäng nånstans i det här så blir den liksom inte uppenbar när du inte ger någon närmare förklaring av vad du menar.

Här är ett smart tips: Kan du i fortsättningen länka till eventuella bilder eller annat material som kan bidra till kunskapsläget i tråden? Och som kan hjälpa den som läser att förstå vad du menar. Jag har inte läst varenda sida i tråden så om du syftar på något som finns i tråden så länka då till relevant inlägg.

Tack på förhand.

Ja, satellitbilderna överensstämmer med senare upptäckter av bakbundna lik som legat länge på gatan. Man ser det är samma brottscen.

Det är ju bara att läsa västerländsk media? Du kommenterar alltså något du inte kollat bakgrundsfaktan på?
Citera
2022-04-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Enligt denna artikel är det en Mongolisk brigad som gjort illdåden. Knappast på order från Putin. - De ser precis ut som de "ensamkommande barn" vår skendräktiga regering så omhuldar. För övrigt så anser jag att det är hemskt och hemskt uppblåst i medierna. Kommer ni ihåg när NATO och USA jagade "massförstörelsevapen" i Irak och slog sönder hela Iraks infrastruktur och mördade folk? Hur många dog i Obamas/CIA/NATO/USAs alla proxykrig åt Saudi/Likud? (Arabiska våren) Khaddaffi avlivades tex med en kniv i analen. NATO/USA behöver inte betalka några krigskadestånd. Trump var den som stoppade galenskapen.

Ensamkommande Mongoliska Brigaden i Butja
https://www.friatider.se/rysk-mongolbrigad-pekas-ut-slakten-i-butja

Jag kan garantera att det inte är mongoliska.
Citera
2022-04-06, 15:23
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ja, satellitbilderna överensstämmer med senare upptäckter av bakbundna lik som legat länge på gatan. Man ser det är samma brottscen.

Det är ju bara att läsa västerländsk media? Du kommenterar alltså något du inte kollat bakgrundsfaktan på?

Ok om det finns bildbevis så finns det bildbevis. Då är det inget att diskutera. Om du är klar med din "victory lap" så får du gärna länka till var du läst det. Inte för att jag tvivlar på det, utan för att underlätta för andra i tråden som vill läsa om det, inklusive mig.

Kom gärna också med lite mer detaljer. Typ, hur många kroppar. Hur länge har dom legat där. Såna saker.
Citera
2022-04-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ok om det finns bildbevis så finns det bildbevis. Då är det inget att diskutera. Om du är klar med din "victory lap" så får du gärna länka till var du läst det. Inte för att jag tvivlar på det, utan för att underlätta för andra i tråden som vill läsa om det, inklusive mig.

Kom gärna också med lite mer detaljer. Typ, hur många kroppar. Hur länge har dom legat där. Såna saker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QAjGA/satellitbilder-visar-doda-i-butja-innan-ryssland-lamnade
Citera
2022-04-06, 15:28
Medlem
Citat:
Allt det där kommer att utredas ju.

Oj okej. Men varför har vi inte samma inställning mot Ryssland då? Där verkar vi hoppa över utredningen och döma på förhand.

Min gissning är att 60-80% av dom där 300 har dött i artilleri och korseld. Resterande procentsats är antagligen krigsbrott, avrättningar och tortyr eller hur man än vill förklara det. Det räcker med att se videon på cyklisten för att få ett hum om vad ryssen är kapabel till. Och vittnesmålen känns ganska trovärdiga också, att ryssen mördat alla som har minsta nationalistiska tatuering.
Citera
2022-04-06, 15:28
Medlem
Om det är något gott med denna massaker så är det väl att den har väckt en sådan uppståndelse i hela världen. Detta kommer att leda till att man tvingas vara mer försiktiga med civilbefolkningen i framtiden.
Ryssarna fattade nog inte riktigt hur allvarligt världen ser på detta. De trodde man kunde göra hur man ville i krig.

Här är en utredare på plats. Detta är en riktig brottsutredning.

https://www.youtube.com/watch?v=smK6mNlNuxk
Citera
2022-04-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Oj okej. Men varför har vi inte samma inställning mot Ryssland då? Där verkar vi hoppa över utredningen och döma på förhand.

Min gissning är att 60-80% av dom där 300 har dött i artilleri och korseld. Resterande procentsats är antagligen krigsbrott, avrättningar och tortyr eller hur man än vill förklara det.

Vilka är vem? Detta kommer att utredas. Precis som med andra brott kan allmänheten döma i förväg.
Citera
2022-04-06, 15:34
Moderator
-Info-s avatar
Denna video jämför satellitbilderna med filmen där en bil åker igenom gatan med de många liken:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/twdyzh/satellite_images_from_bucha_for_especially_gifted/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

Allt matchar perfekt.

Liken har legat där en längre tid. Det finns ingen som helst tvekan om saken.
Citera
2022-04-06, 15:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad är filmen på cyklisten då? Kräver du första persons perspektiv inifrån det ryska fordonet? Och i detta bevisläget (jag har redan listat bevisen) blir motiv frågan sekundär även om det vore bra att fastställa det. Men att du inte har det spelar ingen roll. Om du inte hittar motivet har militärfordonet som sköt mot cyklisten inte hänt då? Han tog fel och sen tog dom fel på 300 till?

Som jag har skrivit flera gånger tidigare i tråden så tvivlar jag inte på att cyklisten sköts utan giltig anledning.

Motivet vet vi strikt talat inget om. Det kan mycket väl vara ett psyko som bara ville mörda, typ som helikopterscenen i "Full Metal Jacket": https://www.youtube.com/watch?v=S06nIz4scvI

Kan också varit en livrädd (och närsynt?) gröngöling som misstog cyklisten för en RPG-skytt ur ukrainska milisen.

Dom andra 300 civila vet vi inte så mycket om. Tvivlar på att det är den jeppen som gick runt och mördade allihop.

Citat:
Och de bakbundna liken? Azovskjyttar? Ryssarna som kontrollerade staden band människor men det var Azov utanför staden som avrättade dom? Låter det rimligt? Vilken typ av bevis skulle du erkänna talar starkt till de ryska truppernas nackdel? Varför erkänner du inte vittnesmål från anhöriga? De skulle väl säga om det var artilleri istället för skott eller om det var förlupna kulor. Folk ligger spridda och staplade på varandra, vissa bakbundna.

Om du beskrev det som att allt lutar åt att Ryssland har begått detta men det är viktigt att det blir ordentligt dokumenterat och utrett, då skulle jag respektera dig. Men det är inte så du har uttryckt dig.

Ja, mycket riktigt ska det finnas satellitbilder på att lik har legat där medans ryssarna var på plats. (Och att man senare har kunnat se att dom är bakbundna på video tagen på platsen?) Och i så fall så talar ju allt för att ryssarna är skyldiga i det fallet. Jag motsätter mig inte några bevis så länge de kan verifieras. Det jag motsätter mig är att dra slutsatser baserat på lösa antaganden.

Vad man kan se i Aftonbladet så är det sju stycken kroppar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QAjGA/satellitbilder-visar-doda-i-butja-innan-ryssland-lamnade

Angående att saken måste bli utredd av en internationell kommission så har jag sagt samma sak flera gånger i tråden. Senast i detta inlägg till dig idag: https://www.flashback.org/sp79772829

Så där tycker jag att du kanske kunde ha läst ordentligt vad jag faktiskt skriver.
Citera
2022-04-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Nej, för ICC dömer inte ett folk eller ett land. De dömer de som är ansvariga.
Och som sagt så kanske man ska börja vara lite rättvis och använda samma måttstock. Vart var de upprörda svenskarna när USA hade ihjäl en halv miljon barn i Irak?
Vart hade de tagit vägen när ytterligare ca en halv miljon dog efter att kriget där inletts?
Vart tog medkänslan vägen när man störtade Libyen i kaos och gjorde om medelhavet till plats där båtflyktingarna tog sig över i tusental och såg till att Boko Haram kunde ha god tillgång till vapen?

Japp, och ryssarna är ansvariga. Ja, du har helt rätt att ICC inte kan döma ett land, de ska bara dömma de ansvariga personerna.

Men landet ska dömmas att bli ansvarig för vad landet har gjort och åstakommit. Likt Nazi Tyskland och Japan under sin militanta Shinoism under WWII.

Resten är bara Whataboutism...

Ryssarna ska straffas.
Citera
2022-04-06, 15:44
Medlem
Citat:
Vilka är vem? Detta kommer att utredas. Precis som med andra brott kan allmänheten döma i förväg.

Vi i väst. För att visserligen har vi alla i väst ett investerat intresse att skylla på ryssen eftersom vi i princip är fiender med dom. Men när det finns såhär stora frågetecken så känns det lite väl emotionellt att tro att 300 pers fått nackskott av ryssen. Konsensusen just nu är ju mer eller mindre att ryssen begått folkmord i bucha.

I mina ögon ser det som sagt ut som krig helt enkelt. Majoriteten av dom där 300 lär förmodligen dött i korseld medans ett mindre antal dött i brutala avrättningar.

Men vi får väl se vad utredningen säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in