2022-04-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hon är partiledare så hon skulle säkert sitta i en samlingsregering om Sverige blev invaderat. Precis som Norges regering flydde utomlands när Nazisterna tog över landet. Inget konstigt med det. Norge är ett bättre land än Sverige med. Norrmän är smarta, svenskar är dumma.

Då får hon väl ta det med sina partikamrater och sina allierade den dagen det är dags, och såklart är sånt absolut sekretess, det är ingen information man ska lämna ut till allmänheten.
Citera
2022-04-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Lol kommer med dra vad är de konstiga?
Jag är högutbildad betalar massa skatt men av de som styr är det jag som är problemet. Vit högavlönade. Tänker inte dö för maggan o kompani.

Du lever inte för Maggan. Då ska du inte heller dö för Maggan.
Nej du lever och dör för dina nära och kära och för din egen skull.
Landet där du bor är bara en adress som du borde försvara, precis som andra försvarar ditt land, dig och dina nära och kära.
Citera
2022-04-06, 13:38
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sa hon:"Blir det krig så flyr jag till Norge"?
Sa hon inte: "blir det värre åker vi över till Norge."
------------------------------------------------------
Min fråga är om det är lagligt att ens åka till sommarstugan i Värmland?
Hur skall man kunna försvara landet där?
Det är ju självklart att de som sitter i Riksdagen skall stanna i landet och kämpa.
Skall bli kul att se hur hon klarar ut detta.

Det är synd att folk inte läser historia längre, så hade ni sluppit skriva sådana här okunniga kommentarer.

Blir sverige invaderat så kommer kungafamiljen och regeringen att skyndsamt lämna landet och fortsätta regera från en främmande vänlig nation t ex storbrittanien eller usa.

Så gjorde Norge och så skulle Sverige göra med. Det finns ingen anledning att Sveriges officiella representanter ska bli tillfångatagna av en anfallande makt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olav_V_av_Norge

Citat:
Den 9 april 1940 anfölls Norge av Nazi-Tyskland. Kungafamiljen, regeringen och flertalet stortingsrepresentanter hann lämna Oslo med tåg och stortinget sammanträdde i Hamar samma dag. Tyskarnas snabba framfart tvingade dem dock att fly till Elverum. Från Elverum fortsatte kronprinsessan Märtha och hennes tre barn till vidare till gränsen mot Sverige, medan kronprins Olav fortsatte att stå vid sin fars sida.

Kungen, kronprinsen och deras följe fortsatte i rask takt norrut och nådde så småningom Tromsø där en tillfällig huvudstad upprättades den 1 maj 1940. Kronprinsen och kungen inkvarterades i en skogsstuga vid Målselvdalen och skyddades av den lokala skytteföreningen. Den 7 juni evakuerades hela sällskapet till London ombord på den brittiska kryssaren HMS Devonshire i konvoj med HMS Glorious, HMS Acasta och HMS Ardent. Kungen och kronprins Olav bodde först i Rotherhithe i London, ett område med stark koppling till de skandinaviska länderna och där Den Norske Sjømannskirken var belägen. Senare flyttade exilregeringen till Foliejon Park i Winkfield, nära Windsor.
Citera
2022-04-06, 13:40
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vad hade ni förväntat er- att hon, hennes brorsa och Özz Nujen skulle starta ett svenskt frivilligförband i bästa Azov-stil och slåss för de rasistiska svenskarna?
Det tragiska är att om kriget, um, vi menar om Befrielsen kommer, så kommer det bli rusning ifrån det sjunkande, storläckande skeppet Sverige.

Högst olika grupper kommer alla slåss om platser i Teslorna och på sista City2000-tågen ifrån Stockholm.

Stureplanscenter & iLLiberaler, många posha parlamentariker. Ur Andra Lägret alla Onan Boyz & anti-parlamentariker som "minsann inte tänker försvara Glo-Bo-Ho-MoM". Nysvenskar, som besvikna på inte varit bidrag nog och kommer bli ännu mindre efter Befrielsen.

Det kommer tragiskt nog va' byst med peeps av alla nyanser som lämnar Sverige.

Vi fultravesterar artisten Peter LeMack i Driv-ved:

Dom är alla av samma sort, när det blir Skarpt Läge, vill de alla bara bort.
Citera
2022-04-06, 13:40
Medlem
Citat:
Det är synd att folk inte läser historia längre, så hade ni sluppit skriva sådana här okunniga kommentarer.

Blir sverige invaderat så kommer kungafamiljen och regeringen att skyndsamt lämna landet och fortsätta regera från en främmande vänlig nation t ex storbrittanien eller usa.

Så gjorde Norge och så skulle Sverige göra med. Det finns ingen anledning att Sveriges officiella representanter ska bli tillfångatagna av en anfallande makt.

Fortfarande så är det absolut sekretess och något som man kommer överens med sin regering om.

Det är uppenbart för alla att Sabuni pratar som privatperson här.
Citera
2022-04-06, 13:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Aha Burundi.

Så när hon blev Riksdagsman så valde hon att behålla sitt medborgarskap som hon föddes in i.

Spännande förrädare. Det stärker min TES att om man har flera medborgarskap så har man i krig INGET medborgarskap. Då blir man automatiskt statslös - eftersom "din" ambassad kommer att skicka dig till "andra" ambassad om det uppstår problem som har med staten att göra.

En person som man skjuter först av alla - om det är krig dvs

Dumheter. Det är många som har dubbla medborgarskap, bland annat flera av våra idrottsproffs.

Varför ska man ge upp ett medborgarskap? Om jag gifter mig med min sambo så får jag ett till afrikanskt medborgarskap, inget jag kanske behöver men skadar inte heller. Skulle gärna bli kanadensisk och ja vem vet kanske norsk medborgare med. Ju fler desto bättre

Staten har samma ansvar för dig oavsett om du har ett eller hundra medborgarskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Vad skall Mod radera? Gillar du inte uttalet eller?

Nej menade inlägget jag skrev, svarade fel användare.
Citera
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Då får hon väl ta det med sina partikamrater och sina allierade den dagen det är dags, och såklart är sånt absolut sekretess, det är ingen information man ska lämna ut till allmänheten.

Det är allmän kunskap, mest ni från pöbeln som inte förstår det.
Citera
2022-04-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Nu tänker jag välja att tolka Sabuni lite snällt.

Jag TROR att hon utalar sig om vad hon som privatperson skulle göra. Inte som partiledare.

Vilket ju också är något jag skulle kunna svara på. Dvs om jag å mina ungar behövde fly vid krig så skulle vi dra till Norge.
Dock är jag krigsplacerad iom mitt yrke, så skulle inte kunna fly.

Och ATT jag väljer att tolka henne snällt beror inte på att jag är en liberalälskare, eller ens tycker att hon är en bra partiledare.
Utan enbart för att hon har en tendens att öppna käften och säga korkade saker gång på gång på gång utan att faktiskt tänka igenom det hon säger.
Det är enda orsaken till att jag tror att hon faktiskt inte menar att hon skulle lägga benen på ryggen direkt, som partiledare, utan uttalar sig som privatperson.
Ja det blir nog som privatperson hon flyr. Som politiker är hon rökt.
Citera
2022-04-06, 13:43
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Fortfarande så är det absolut sekretess och något som man kommer överens med sin regering om.

Det är uppenbart för alla att Sabuni pratar som privatperson här.

Det är allmänt känt, att börja prata om förräderi är bara sånt ni från pöbeln gör för att ni försöker få något att rasa kring. Inget kommer hända, inget att bli upprörd över, hon gör rätt som sätter sig i säkerhet om hon tillhör regeringen. Eventuellt skulle någon kunna stanna som symboliskt motstånd men majoriteten bör lämna landet.
Citera
2022-04-06, 13:43
Medlem
Citat:
Det är allmän kunskap, mest ni från pöbeln som inte förstår det.

Sabuni talar som privatperson här ditt spån.

När hon säger att hon ska fly till Värmland och sen ta sig över den norska gränsen så menar hon knappast att hon ska göra det tillsammans med sin regering.
Citera
2022-04-06, 13:44
Medlem
Citat:

Jomen de stannade in i det längsta - och inte fan gick de i förväg ut med att de skulle fly -

Och det var inte en korkad negress med dubbla medborgarskap -

en flyende regering är bara en handfull personer - och det var världskrig.

Dina idiotiska paralleller är obegåvade i bästa fall -
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in