Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Vad gäller bistånd så tycker Greta om att ge presenter till svårt sjuka barn på sjukhus. Detta gör hon tillsammans med stiftelsen Min stora dag. Gretas mormor är diakon och Greta verkar alltså även vara mycket intresserad av liknande sociala uppgifter.
Så hon är mycket mer än bara den miljö- och klimataktivist, som hon är offentliga känd som. Media visar som regel bara skalet på en! Rättvisa är viktigt för Greta, hon ropar förstås ofta Climate justice, men många tänker inte på att hon ofta även ropar Social justice!
Man behöver inte ha någon i släkten som är diakon för att man ska brinna för sociala frågor. Att hon är engagerad i tex Min stora dag har nog mest att göra med att hon själv har diagnoser. Att hon ömmar för dessa stackars barnen i Ukraina ser jag som helt naturligt,det gör nog dom flesta människor. Det finns många insamlingar för att hjälpa folket i Ukraina.Människor som upplåter sina hem för att ge dem tak över huvudet Väldigt många som skänkt och handlat till dom behövande. Även många som deltagit i demonstrationer. Så jag ser det som en naturlig reaktion och inget speciellt som Greta gör.