2022-04-05, 22:00
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Har läst dina egna inlägg i den här tråden? Du låter som en kränkt bosnier som förlorade en anhörig i Srebrenica. Som använder den här tråden för att spy lite galla.

Majoriteten av ukrainarna är ortodoxa förresten. Så du kallar ukrainare för "untermenschen" i samma veva. Smart där.

87.3% är kristna i Ukraina. Samt 17.3% är etniska ryssar boendes i Ukraina.

Majoriteten av dessa är ortodoxa. Det går inte att jämföra Butja med Srebrenica, eftersom ortodoxa kristna och muslimer inte är samma sak.

Du försöker att jämföra äpplen med potatis.

Det är dessutom inte bevisat att ryssarna är skyldiga till massakern i Butja. Det behövs forensiska undersökningar, samt andra utredningar som kan ta flera månader innan det är verifierat. Det behövs dessutom utredningar av utomstående och opartiska parter, för att det ska kunna klassas som folkmord.

Du har rätt. Ryskortodoxa svinen skulle nog vara bättre beteckning. Ukrainarna har ju egen kyrka som inte uppmanar dödda folket...till skillnad fr den ryska FSB-styrda statskyrkan.
Citera
2022-04-05, 22:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag byter fokus när det behagar mig, vilket jag är säker på att även du gör. Men jag skulle snarare kalla det för en utvikning, som i högsta grad relevant för trådens ämne. Du behöver inte kommentera saken närmare om inte det behagar dig.
Hur ska man kunna diskutera en sak till ända om du "behagar byta fokus när du vill"? Men jag får ta det som att bemödar du dig inte svara på mina argument så accepterar du dem.

Citat:
Men som sagt, vi får hoppas på att FN så snart som möjligt kan få chans att utreda händelserna i Bucha utan allt för mycket obstruktion.
Håller med dig.

Citat:
Jag har läst "Krigets Färger", som ger en ganska bra bild av hur vidrigt ryska soldater kan ha det. Du behöver inte övertyga mig. Vad var poängen? Försöker inte vara dryg. Bara kopplar inte.
Då vet du hur förstörda många av dessa värnpliktiga blir. Att skicka ut en förstörd människa i krig blir inte bra. Då kan sånt här som vi sett i Bucha hända.
Citera
2022-04-05, 22:06
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Man med keps i Kharkov ger sin syn på saken.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtLO63Dr7FU&t=2025s
(Från 33:45)

Han påstår att det är BS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Storyn är trovärdig eftersom ryssarna nu själva gått ut och erkänt att man mördat nära hundratalet civilklädda "deserterande nazister" i Bucha:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/twsg1q/russian_general_says_they_killed_93_people_in/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

Det rörde sig om 150-200 civilklädda samt beväpnade personer i grupper om 10-15 stycken som gömde sig bland flyktingarna.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Man med keps i Kharkov ger sin syn på saken.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtLO63Dr7FU&t=2025s
(Från 33:45)

Han påstår att det är BS.
Många tycker att Gonzalo Lira är BS.

Förresten, var det inte han som var ute och spatserade på Kyivs gator i inledningen av kriget och sa att Ryssarna inte alls attackerar Kyiv. Är han i Kharkov nu?
Citera
2022-04-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vittnesmål behöver inte vara trovärdiga.
Jag tror du missförstår. Många vittnesmål ÄR trovärdiga, men det betyder inte att de är sanna. Men vittnesmål kan vara en grund till bevisning.

Citat:
Ryssarna har vi massa film på när de skjuter civila.
Det finns massor av filmer utan sammanhang eller tydlighet, t.ex. de du senare länkade. Civila och oskyldiga dör i krig det är mycket sorgligt men jag ser inga urskiljningslösa massakrer som alla får det att låta som. Vad som hände t.ex. i Butja hoppas jag vi får veta bättre framöver. Jag utesluter inget, men jag är inte övertygad om något heller.
Citera
2022-04-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Jag tror du missförstår. Många vittnesmål ÄR trovärdiga, men det betyder inte att de är sanna. Men vittnesmål kan vara en grund till bevisning.

Det finns massor av filmer utan sammanhang eller tydlighet, t.ex. de du senare länkade. Civila och oskyldiga dör i krig det är mycket sorgligt men jag ser inga urskiljningslösa massakrer som alla får det att låta som. Vad som hände t.ex. i Butja hoppas jag vi får veta bättre framöver. Jag utesluter inget, men jag är inte övertygad om något heller.

Det är bekräftat att Ryssland dödat minst 1 av civilisterna på den omtalade gatan i bucha. Cyklisten som ligger brevid ett staket, det finns video på när ryskt pansar mejar ner honom se mitt tidigare inlägg för länk.

Kan det bli mer tydligt än så? Smoking gun bevis.
Citera
2022-04-05, 22:18
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag håller med honom. Vem är det som har något att dölja här och vilka är det som vill ha ett möte & utredning? https://twitter.com/Angelo4justice3/status/1511240611273183232

"Scott Ritter, former UN inspector for weapons in Iraq, says Ukraine must provide evidence of the allegations it makes."

Till att börja med kan vi lyssna på alla vittnesmål från innevånarna i staden och höra vilka de pekar ut som skyldiga. Det finns gott om de p.g.a att det är fritt fram för alla journalister som vill att åka dit. SVTs journalister åkte dit för andra gången idag och gick fritt runt i staden, filmade och pratade med folk. Flera berättar om hemska övergrepp från ryska soldater, de har torterat, våldtagit och skjuit folk.

Sedan finns det dom som vill tro på Ryssland, som ljugit konstant från start. "Vi ska bara ha en militärövning vid gränsen", "vi kommer INTE att invadera Ukraina", " Vi har bara en fredsoperation", "Ukrainarna bombar sig själva"..

Hur någon ens kan tro på ett ord från ryssen är för mig en gåta.
Citera
2022-04-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det är bekräftat att Ryssland dödat minst 1 av civilisterna på gatan i bucha. Cyklisten som ligger brevid ett staket, det finns video på när ryskt pansar mejar ner honom. Kan det bli mer tydligt än så?
Jag har sett den men jag vet fortfarande inte vad som hände, vem mannen var, varför han gick där, vad han gjorde, hur han uppfattades av ryssarna. Från drönarfilmen kan man ej se om de gjorde det "för att det är kul att döda civila" eller för att han "uppfattades som ett potentiellt hot". Jag har länkat en närbild på mannen tidigare, han kan eventuellt ha en blå armbindel runt sin vänstra arm (kombatant - som sagt vet ej, men det är något ljusblått ovanför armvecket) och det ligger flaskor med något vitt ovanpå, kan vara molotovcocktails. Jag tycker det är svårt att ens se om han leder cykeln eller cyklar, då är det svårt att avgöra hur han kan ha uppfattats. Han ser ut att vika av mot tanksen. Cyklist MÅSTE inte betyda civilist, mannen KAN vara kombatant och han KAN ha uppfattats som kombatant.
Citera
2022-04-05, 22:25
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Många tycker att Gonzalo Lira är BS.

Förresten, var det inte han som var ute och spatserade på Kyivs gator i inledningen av kriget och sa att Ryssarna inte alls attackerar Kyiv. Är han i Kharkov nu?
Jo han sa att var i Kiev innan och nu i Kharkov. Tror inte han medvetet ljuger, för han verkar ge ett lugnt och vettigt intryck. Men han kan ju vara så inne i sin världsbild att han inte kan se något annat. Jag vet inte, men tycker ändå hans synpunkter är intressanta att höra.
Citera
2022-04-05, 22:28
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Jag har sett den men jag vet fortfarande inte vad som hände, vem mannen var, varför han gick där, vad han gjorde, hur han uppfattades av ryssarna. Från drönarfilmen kan man ej se om de gjorde det "för att det är kul att döda civila" eller för att han "uppfattades som ett potentiellt hot". Jag har länkat en närbild på mannen tidigare, han kan eventuellt ha en blå armbindel runt sin vänstra arm (kombatant - som sagt vet ej, men det är något ljusblått ovanför armvecket) och det ligger flaskor med något vitt ovanpå, kan vara molotovcocktails. Jag tycker det är svårt att ens se om han leder cykeln eller cyklar, då är det svårt att avgöra hur han kan ha uppfattats. Han ser ut att vika av mot tanksen. Cyklist MÅSTE inte betyda civilist, mannen KAN vara kombatant och han KAN ha uppfattats som kombatant.

Jo en cyklist måste utgöra ett OERHÖRT hot emot en pansarvagn men jaja...
Citera
2022-04-05, 22:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Låter osannolikt.

https://twitter.com/AzeriTimes/status/1510336337261600771

Ukrainian medics treating wounded Russian soldier & asking “where did you fight & where did you serve?
Russian soldier: I served in #Karabakh as part of Russian Peacekeeping troops.

. . . står det. Men det ser inte ut som en militär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in