2022-04-06, 07:59
Medlem
Tror också ts varit dålig med presenter till pedagogerna efter varje termin.

Har varit i förskolebranschen ett litet tag nu och har förstått att om man vill kunna vara flexibel och inte få så mycket frågor så är fina presenter en bra väg att gå!
Citera
2022-04-06, 08:04
Avslutad
Från en med erfarenhet kan jag tipsa dig om att byta till dagmamma. De brukar inte ha samma skrupler som dagis.
Citera
2022-04-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Från en med erfarenhet kan jag tipsa dig om att byta till dagmamma. De brukar inte ha samma skrupler som dagis.

Från en annan: Liknade erfarenheter. Inget tjafs med VAB för barn som är snoriga och hostar litegrann heller hos dagmammor. De får vila lite extra och dricka vatten hos dagmamman tills de blir bättre. (Jättesjuka barn får vara hemma naturligtvis men det blir inte mer än någon/några dagar per år).
Stordagis ser genast läget att skicka hem barn som är lite sjuka så slipper de ha så många på plats. I snitt är ju alltid någon hemma där vilket underlättar bördan för personalen.
Citera
2022-04-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Många kommuner anslår tid i förskolan efter hur mycket och när en person arbetar, än så länge är det inte obligatorisk förskola, så vårdnadshavares behov under arbetstid är det som styr tiden.

Så när du söker en plats så ber kommunen dig att lämna in all relevant information för hur mycket och när barnet behöver barnomsorg.

Jag har som sagt aldrig varit med om att dagis eller kommunen varit intresserad av mina arbetstider. Man uppger att man jobbar heltid, har rätt till full barnomsorg, och så är det inget mer med det. Det är bara när man behöver barnomsorg utanför normala dagistider som det kan bli aktuellt att styrka att man faktiskt jobbar då, samt om man är arbetslös/sjukskriven.

TS kan helt enkelt lämna ungen kl 8 och hålla god min. Dagis har ingen susning om hur hennes schema ser ut den dagen. Så länge barnet blir hämtat inom normal tid (t.ex. 17.00) kommer inget hända.
Citera
2022-04-06, 08:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Om hårt står mot hårt, har du pratat med din arbetsgivare? Jag vet om att situationen i vården inte är optimal, men de har som du skriver ett ansvar. Om inte annat för de vårdtagare som du hjälper. Om du inte kan prestera på arbetet blir det ju inget bra för någon?

Du verkar som en människa med hög arbetsmoral, och jag kan känna mig lite i samma sits ibland, där man kan se hur kollegor anpassar sina arbetsdagar efter barnens kalendrar vilket kan skapa problem för andra. Men här gäller det att komma ihåg att familjen är viktigare än arbetet.
Citera
2022-04-06, 09:02
Medlem
Katzyns avatar
Detta låter konstigt, var bor du och hur gammalt är barnet? Mina barn är ju ändå äldre nu men redan när jag hade barn i förskoleåldern så gick ju två saker hand i hand, att man absolut inte får kalla det för dagis och att de, eftersom de vill kalla sig för förskola, bedriver en pedagogisk verksamhet som alla barn helst ska delta i. På vår förskola var detta ca 9-14. Det var alltså den tiden förskolan ansåg att de bedrev en mer genomtänkt pedagogisk verksamhet för barnen som de menade var bra för barnen och som barnen borde ta del av oavsett föräldrarnas sysselsättning (eller brist därpå).

Ett barn som lämnas kl 13 får väl en jättekonstig position i verksamheten, kommer in lagom tills de håller på och avslutar pedagogiska verksamheten och går över till mer "passning" samtidigt som många andra barn börjar gå hem? Det låter ju inte alls optimalt för barnet och verksamheten, helt oaktat hur det påverkar dig. De förskolor jag haft barn med hade kämpat med tänder och klor mot att ett barn skulle gå en sådan tid som inte alls skulle varit lämpligt.
Citera
2022-04-06, 09:15
Medlem
EnDumSosses avatar
"DÄ Ä VÅRDÄN"
Enda man kan säga angående svensk vård. Bortom all rimlighet. Slavlöner för ett av de tyngsta och mest psykiskt påfrestande jobben i Sverige. Tack sozzarna för det. Fy fan. Avundas dig inte. Gick själv in i väggen när jag jobbade som läkare i Sverige. Har numera emigrerat till Norge där jag lever loppan och har hela dagen kvar efter ett arbetspass.

OnTopic.
Det är tyvärr det som är grejen med Sverige. Dagis är inte anpassat efter svenska arbetspass. Dessutom har jag lite svårt att se att dagiset har något ansvar i det här. Dagiset är ett företag som alla andra, dvs de har helt och hållet rätt att göra precis som de vill med sina tider. Har de kassa tider för avlämning och hämtning av barn så kommer inga vilja sätta sin barn där vilket gör att dagisets inkomster drabbas avsevärt. Det jag vill säga är att du har egentligen ingen rättighet att bestämma vad dagiset ska gå med på och inte. Passar det inte så får du välja ett annat dagis som går med på dina premisser.
Men jag förstår hur jobbigt det här måste vara för dig. Som sagt varit i samma sits, utan barn, och det räckte för mig att aldrig vilja sätta min fot på ett svenskt sjukhus igen, vare sig som behandlare eller patient för den delen.
Senast redigerad av EnDumSosse 2022-04-06 kl. 09:21.
Citera
2022-04-06, 10:59
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
När pedagogen berättade för mig att dispensen troligtvis blir nekad så var det första hon sa efter det. "Vi anser att barnet är här tillräckligt mycket redan och ligger bra med i utvecklingen så dispensen kan ej godkännas i dessa avseenden". Så det där hade dom allt koll på. Jag är helt säker på att dom gör allt för att slippa ha ungar på dagiset så dom ska få det lugnt själva. Vet inte om jag orkar argumentera mer då det bara är tjuriga miner och mothugg för minsta minut hit eller dit.

Jag har både pratat med dem samt skickat in papper. Varje gång man pratar med pedagogerna är dom så negativa och nej nej det går inte åhh det har vi inte resurser för hit och dit. Tror säkert dom diskuterar med rektorn ang ansökan och avråder rektorn att skriva på.
Det verkar som att du har noll förståelse för dagispersonalen.

Vilken är urtypiskt för dagens föräldrar och människor, allt handlar om "jag, jag och jag".

Jag känner folk som jobbar inom förskola. De har ett helvete med personal, antal ungar och, framförallt, arroganta och krävande föräldrar som har noll förståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Så det där hade dom allt koll på. Jag är helt säker på att dom gör allt för att slippa ha ungar på dagiset så dom ska få det lugnt själva.
Vad är felet med det? Du gör ju precis likadant. Skillnaden är att du vill bli av med ditt egna barn för att vila, medan de vill ha färre barn så att de inte behöver stressa ihjäl sig med för många ungar att ha koll på.

Bara för någon timme sedan så jag en flock ungar gå på led genom området. Det var säkert 20-25 småbarn och en fröken strax över tonåren.

Problemet är ditt, inte deras.

Du verkar dessutom tro att du är viktigare än de fröknar som tar hand om dina barn under dagarna. Men de kan inte förändra sina scheman och planer hur som helst bara för att du vill det.

Precis som andra sagt, så får du prata med din arbetsgivare, se till att din man tar hand om dessa 6 dagar i veckan eller anställa någon som hjälper er privat.

Man kan inte kräva att alla andra ska anpassa sig utefter ditt schema. Framförallt inte när det är ett så dynamiskt schema som förändras över en natt.

Jag förstår att dina arbetstider suger och att det är svårt att få ihop allt. Vården i Sverige suger. Men det betyder inte att man kan kräva saker av andra och lägga mer börda på dem.
Citera
2022-04-06, 11:15
Medlem
Anmäl att du jobbar 07-16 må-fr fr o m nu.
Säg att du har en del föräldradagar kvar att ta ut som du planerar ta ut lite utspritt.
Nu kan du lämna kl 07 varje dag och samtidigt ha förskolebarnet hemma de dagar du är ledig.
Citera
2022-04-06, 11:31
Medlem
Katzyns avatar
Får väl hålla med andra i tråden. I och med att 08-16 är så extremt "normala" tider att ha barn i barnomsorgen och du väl ändå om jag förstår det rätt har en heltidsanställning så är nog det lättare att bara säga att vi "jobbar bägge heltid och kommer ha barnen 8-16", samt vid behov visa att du är anställd just på heltid. Har då svårt att se att särskilt många förskolor skulle börja mucka om detta. Värrde är det väl för dem som jobbar udda tider och ev har behov av barnomsorg för att sova som dig. Har förskolan verkligen dragit igång detta eller är det du som varit för duktig och frågat hur du ska göra?
Citera
2022-04-06, 11:50
Medlem
Det enbart 6 tillfällen i månaden du har lite mindre sömn? Förälder nr 2 får lov att ta morgonpasset i hemmet medans du får lite extra sömn sen är du hemma med barnen som ska till förskolan. När du sen kommer hem från ditt sena skift är det bara att knalla i säng. Ser inga problem i det hela. Ta igen sömnen på helgen. Tycker det är så pinsamt att överhuvudtaget gnälla över detta. Det är så många föräldrar som vill ha sin så kallade "egen tid"
Citera
2022-04-06, 12:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Verkar vara tämligen olika mellan olika förskolor, vi blev tillsagda att lämna vårt barn tidigare på förskolan så att han inte gick miste om den "livsviktiga" pedagogiken. Vi ville inte att han skulle gå så långa dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in