2022-04-05, 20:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Jag tror att Zekensky invaggades i tron att Ryssland skulle lägga sig platt tack vare stödet från Nato, eu, usa & uk. Sedan skulle vägen ligga öppen för regimskifte i Ryssland, vilket hela tiden varit sponsorernas avsikt med deras bidrag till Ukrainas upprustning.

Sanktionskriget som nu inletts är en naturlig utveckling när ursprungsplanen sprack. ”Experterna” paraderar nu i media och förfasar sig över de vedermödor som ska komma att drabba det ryska folket till synes oförstående till att väst kan drabbas minst lika hårt.
Han är en fullkomlig idiot om han tror att han skall störta Putin genom att skicka sin armé i krig när USA och de stora västländerna istället erbjuder fred, med rysk uppbackning.
Citera
2022-04-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han är en fullkomlig idiot om han tror att han skall störta Putin genom att skicka sin armé i krig när USA och de stora västländerna istället erbjuder fred, med rysk uppbackning.
Är du säker på att det var den unisona inställningen hos västländerna att ett fredsavtal var den bästa lösningen? I vart fall märkte inte jag att krigsviljan dämpades i väst innan invasionen.
Citera
2022-04-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det har hållits val, min negr. Det var en överväldigande majoritet som röstade för självständighet:
(FB) Zelensky sa nej till fredsavtal med Ryssland precis innan kriget. Gjorde han rätt?

Jag skulle vara okej med ifall skåningar ville ha självständighet och visade det genom en folkomröstning. Jag är inte en sådan som till varje pris vill behålla skatteslavar, till skillnad från PK-demokrater.

Skulle du varit med på det om folkomröstningen skedde först efter att de försökt bryta sig fria med våld?
Citera
2022-04-05, 21:07
Medlem
Zelensky är en idiot. Jag har svårt att förstå varför inga svenska journalister eller politiker ifrågasätter hans agenda, de verkar PK-rädda. Zelensky måste vara en fullständig psykopat som låter Ukrainarna genomleva detta kriget. Han verkar vilja starta ett tredje världskrig också, nu har han kört ett av sina förinspelade manusskrivna tal hos FN också, varför går han inte med på att förhålla sig neutral.
Det måste ju finnas nån ukrainare som tycker han är mentalt sjuk, varför släpps inte de rösterna fram i media. Det hela är sjukt.
Citera
2022-04-05, 21:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Är du säker på att det var den unisona inställningen hos västländerna att ett fredsavtal var den bästa lösningen? I vart fall märkte inte jag att krigsviljan dämpades i väst innan invasionen.
Ja. Jag är fullständigt övertygad om att Zelensky absolut skulle ha godtagit säkerhetsavtalet. Det är självklart. Nu gick han mot "halva världen" och utsätter sitt folk för oerhört lidande.
Citera
2022-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Jag är fullständigt övertygad om att Zelensky absolut skulle ha godtagit säkerhetsavtalet. Det är självklart. Nu gick han mot "halva världen" och utsätter sitt folk för oerhört lidande.
Jag instämmer i att det hela utvecklats till en katastrof som skulle kunnat undvikas. Att Zelensky biter sig fast är psykologiskt, han vill väl inte acceptera att utvecklingen inte följde det manus han blivit förelagd.
Citera
2022-04-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det finns två problem, för det första är Ukraina en självständig stat och har rätt att ha ett försvar,
för det andra är Ryssland en skurkstat så om Ukraina hade avväpnat sig då skulle Putin invadera Ukraina igen.
Ryssland var jo aldrig hotat av Ukrainas militär, det är tvärtom...
Det är ingen idé att försöka prata folkvett med den grabben. Han förstår inte att människor och länder har rätt att fatta egna interna beslut utan att andra ska lägga sig i.
Nu tycker han till exempel att de som bor grannar med islamister inte ska få ha yttrandefrihet.
Citat:
Det var nog inte så enkelt för Ukraina att backa när Nato, usa, eu, uk investerat så mycket i form av pengar, vapen, militärutbildning i Ukrainas upprustning. Inte minst svenska politiker & militärer har en förkärlek till att assistera vid konflikter i främmande land; jmfr Afghanistan, Mali, Libyen, mottot är att göra skillnad och visst har det blivit skillnad i Ukraina.

Jag anser att den föreslagna ökningen av svensk försvarsbudget ska öronmärkas för att bistå Ukraina med återuppbyggnad.
Rimlig åsikt. Jag undrar om det som händer nu till och med får mig att svänga lite om gemensamma arméer. Det har visat sig att hotet kommer från öst så vad ska vi med stridsvagnar till i Sverige när fronten är i Ukraina? Vi borde skicka ner betydligt mer än vad vi gör nu. Fredsbevarande stykor helst igår!
Citera
2022-04-05, 22:26
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Har valt självständighet? Det är snarare så att några i östra Ukraina tog till vapen för att slippa vara en del av Ukraina och Ryssland backade upp det. Om några extrema i Skåne bestämmer sig för att ta till vapen och deklarera sig själva som självständiga samtidigt som de stöttas av t.ex. Danmark, skulle du då stödja detta med motiveringen att skåningarna har valt självständighet?

När kroaterna startade krig för att bryta sig loss från Jugoslavien var det mest hurrarop och applåder från ledare i väst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kroatiska_sj%C3%A4lvst%C3%A4ndighetskriget
Citera
2022-04-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
När kroaterna startade krig för att bryta sig loss från Jugoslavien var det mest hurrarop och applåder från ledare i väst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kroatiska_sj%C3%A4lvst%C3%A4ndighetskriget

Kanske för att Kroatien mig veterligen var en republik i Jugoslavien och hade varit ett land tidigare. De delar som försökt bryta sig fria från Ukraina har mig veterligen inte varit ett eget land och ville inte heller tillhöra Ryssland.
Citera
2022-04-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du tror på fullaste allvar att Ryssland är intresserade av någon förhandling. Planen har varit från dag 1 att ta det man vill ha.

Nä säkert inte men det kostar ju en massa att kriga med. Men det hade väl varit bättre än detta ändå? Man dör ju inte för att delar av ens land blir ryskt, men man dör av krig…
Citera
2022-04-05, 23:29
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och hade man stoppat Hitler direkt hade västra Ukraina fortfarande tillhört Polen och östra delen Sovjet, givet att Sovjet i denna alternativa tidslinje överlevt. Inte heller då hade det funnits något självständigt Ukraina att bråka om.

Har hört många gången de sista veckorna hur exemplet från Münchenavtalet 1938 tagits upp med andemening att om man ger sin fiende sitt lillfinger så kommer han sannolikt sedan att ta hela handen och mer än det.

https://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/andra-varldskriget/aren-fore-krigsutbrottet/munchenavtalet

Man har även hänvisat till "Dominoteorin". Men dominoteorin skapades under Vietnam kriget då man i USA som argument för att fortsätta kriget och inte lämna landet var att för om man inte stoppade kommunismen där utan lämnade Vietnam skulle kommunismen sprida sig över världen.

USA lämnade till slut Vietnam men kommunismen spred sig inte över världen utan tvärt om. När Vietnamkriget slutade var kommunismens bästa tid slut. 3 miljoner Vietnameser dödade helt i onödan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dominoteorin

Så det finns inget bevis för att om Ukraina förlorade vissa delar av östra Ukraina vid en fredsuppgörelse så skulle Putin sedan börja ett nytt krig för att ta resten av Ukraina och sedan anfalla NATO länder.

Ser det som större risk att för att kriget eskalerar om det fortsätter flera år till utan att någon sida har möjlighet att vinna.
Citera
2022-04-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nu vet man iaf att det här med NATO startar krig i alla fall.....

Du har tokfel. Det var Ryssland som startade kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in