2022-04-05, 19:08
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Har valt självständighet? Det är snarare så att några i östra Ukraina tog till vapen för att slippa vara en del av Ukraina och Ryssland backade upp det. Om några extrema i Skåne bestämmer sig för att ta till vapen och deklarera sig själva som självständiga samtidigt som de stöttas av t.ex. Danmark, skulle du då stödja detta med motiveringen att skåningarna har valt självständighet?
Det har hållits val, min negr. Det var en överväldigande majoritet som röstade för självständighet:
(FB) Zelensky sa nej till fredsavtal med Ryssland precis innan kriget. Gjorde han rätt?

Jag skulle vara okej med ifall skåningar ville ha självständighet och visade det genom en folkomröstning. Jag är inte en sådan som till varje pris vill behålla skatteslavar, till skillnad från PK-demokrater.
Citera
2022-04-05, 19:23
Medlem
wwrs avatar
Det finns flera källor som påstår samma sak.

Bl.a nedan. Det är en svårbedömd källa, men jag har svårt att tro att flera skulle felcitera WSJ som är en ganska säker källa. Tills andra uppgifter kommer fram så kommer jag att gå på uppgifterna i OP.
Citat:
The Chancellor told Zelensky in Munich on February 19 “that Ukraine should give up its NATO aspirations and declare neutrality as part of a broader European security agreement between the West and Russia,” writes the newspaper. The daily also claims that “the pact would be signed by Mr. Putin and Mr. Biden, who would jointly guarantee the security of Ukraine.”

However, Zelensky rejected the offer to make the concession and avoid confrontation, saying that “[Russia’s President Vladimir] Putin could not be trusted to maintain such an agreement and that most Ukrainians wanted to join NATO,” reports the WSJ, without revealing its sources of information.
https://goodwordnews.com/zelensky-rejected-peace-offer-days-before-russian-offensive-wsj-rt-world-news/

Scholz säger till Zelensky att han har tagit fram ett avtal där USA och de stora västmakterna tillsammans med Ryssland skulle garantera Ukrainas säkerhet.

Men Zelensky avvisar avtalet eftersom han inte "litar på Putin" och hans landsmän "vill gå med i NATO"

Om detta stämmer är Zelensky en av de största idioterna i historien. Han skickar sina landsmän i döden eftersom han inte godtar ett avtal som supermakterna USA och Ryssland samt ledande västländer står bakom.
Senast redigerad av wwr 2022-04-05 kl. 19:55.
Citera
2022-04-05, 19:55
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
man kan inte ställa ut Lars Vilks konst i trädgården om man bor granne med muslimska terrorister

PRECIS det jag försöker säga hela tiden. Exakt detta jag menar.
Citera
2022-04-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Givetvis kunde Zelesnkyj inte skiva på ett fredsavtal när inte ens kriget hade brutit ut. Varför skulle han skriva på något avtal där Rysslands dikterade villkoren under hot om krig. Putin ville ju ha kriget så Zelenskyj hade bara ett val, upprusta att vänta på ett ryskt anfall.
Men att ryssarna skulle beordra massmord på civila ukrainare och ryssar i Ukraina hade nog inte ens Zelenskyj räknat med i sin vildaste fantasi så där misstog han sig faktiskt. Men Jakten på ryska krigsförbrytare i Ukraina är ju nu i full gång och man tror jakten kommer blir lyckad.j

Kriget hade hållit på i 8 år. Donbas och Luhansk. 14000 döda där. Så istället för att göra det som i princip redan stod i Minsk-avtalen så föredrog man att ragga nukes i staterna.
Det låter rätt korkat om man frågar mig.
Speciellt som det enligt uppgifter är bland annat neutralitet som Ukraina gått med på i pågående fredsförhandlingar. Men det är ju inte klart ännu, och Bucha-masakern verkar ställa till det tyvärr.
Citera
2022-04-05, 19:56
Medlem
rex144s avatar
Det som Putin krävde och fortfarande kräver är att Ukraina förblir neutralt (ej söker medlemskap i NATO)
och avväpnar sig...

Det finns redan ett avtal med Ryssland som garanterar Ukrainas gränser från 1992,
det var villkorat med att Ukraina lämnar ifrån sig sina kärnvapen och det gjorde man.

Man kan inte ingå avtal en kriminell skurk, de är inte värda pappret de är skrivna på.

Hade Litauen, Lettland och Estland inte varit NATO-medlemmar då hade Ryssland invaderat de för länge sen, precis som de invaderade Georgien.

Putin respekterar bara styrka
Citera
2022-04-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
Och då mrnar du att saken blev glasklar?
Japp.
Citera
2022-04-05, 20:02
Medlem
wwrs avatar
Zelensky är en ren idiot. Han vägrar godta ett avtal som halva världen står bakom, inklusive USA och Ryssland. Däremed skickar han tusentals av sina landsmän i döden.

(FB) Zelensky sa nej till fredsavtal med Ryssland precis innan kriget. Gjorde han rätt?
Citera
2022-04-05, 20:31
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ukraina förblir neutralt (ej söker medlemskap i NATO) och avväpnar sig...

Vad är problemet med det? Varför lägger du till en "whoco" på det? Om de ingår avtalet och avväpnar sig, och sedan att båda parter håller avtalet, vad ska Ukraina med ett försvar till då?
Citera
2022-04-05, 20:34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vad är problemet med det? Varför lägger du till en "whoco" på det? Om de ingår avtalet och avväpnar sig, och sedan att båda parter håller avtalet, vad ska Ukraina med ett försvar till då?

Det finns två problem, för det första är Ukraina en självständig stat och har rätt att ha ett försvar,
för det andra är Ryssland en skurkstat så om Ukraina hade avväpnat sig då skulle Putin invadera Ukraina igen.
Ryssland var jo aldrig hotat av Ukrainas militär, det är tvärtom...
Citera
2022-04-05, 20:34
Medlem
Citat:
Zelensky är en ren idiot. Han vägrar godta ett avtal som halva världen står bakom, inklusive USA och Ryssland. Däremed skickar han tusentals av sina landsmän i döden.

Det var nog inte så enkelt för Ukraina att backa när Nato, usa, eu, uk investerat så mycket i form av pengar, vapen, militärutbildning i Ukrainas upprustning. Inte minst svenska politiker & militärer har en förkärlek till att assistera vid konflikter i främmande land; jmfr Afghanistan, Mali, Libyen, mottot är att göra skillnad och visst har det blivit skillnad i Ukraina.

Jag anser att den föreslagna ökningen av svensk försvarsbudget ska öronmärkas för att bistå Ukraina med återuppbyggnad.
Citera
2022-04-05, 20:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Det var nog inte så enkelt för Ukraina att backa när Nato, usa, eu, uk investerat så mycket i form av pengar, vapen, militärutbildning i Ukrainas upprustning. Inte minst svenska politiker & militärer har en förkärlek till att assistera vid konflikter i främmande land; jmfr Afghanistan, Mali, Libyen, mottot är att göra skillnad och visst har det blivit skillnad i Ukraina.

Jag anser att den föreslagna ökningen av svensk försvarsbudget ska öronmärkas för att bistå Ukraina med återuppbyggnad.
Det finns inget försvar för Zelenskys handlande.

Om dessa länder skulle ha skickat vapen till Ukraina men nu kommit fram till att det kan bli fred utan vapnen kan inte Zelensky gå i krig bara för att använda vapnen.

Påminner om ett gammalt citat av Madeline Albright som just avlidit
Citat:
Madeline Albright

To Colin Powell, Chairman Joint Chiefs of Staff : What’s the point of having this superb military that you’re always talking about if we can’t use it?
Citera
2022-04-05, 20:51
Medlem
Citat:
Det finns inget försvar för Zelenskys handlande.

Om dessa länder skulle ha skickat vapen till Ukraina men nu kommit fram till att det kan bli fred utan vapnen kan inte Zelensky gå i krig bara för att använda vapnen.

Påminner om ett gammalt citat av Madeline Albright som just avlidit

Jag tror att Zekensky invaggades i tron att Ryssland skulle lägga sig platt tack vare stödet från Nato, eu, usa & uk. Sedan skulle vägen ligga öppen för regimskifte i Ryssland, vilket hela tiden varit sponsorernas avsikt med deras bidrag till Ukrainas upprustning.

Sanktionskriget som nu inletts är en naturlig utveckling när ursprungsplanen sprack. ”Experterna” paraderar nu i media och förfasar sig över de vedermödor som ska komma att drabba det ryska folket till synes oförstående till att väst kan drabbas minst lika hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in