Att Putin styr Ryssland helt efter eget huvud och inte lyssnar på någon annan måste vi väl utgå från är en myt va? (Sen är det säkert en myt som dom själva delvis är med om att sprida. Bilden om den starka ledaren osv.) Men finns det nåt land som i praktiken funkar så egentligen? Om du skulle sagt att Ryssland styrs av en liten grupp i Kreml på 10-20 pers så skulle jag vara med dig.
Det där med att alla fördrag och överenskommelser med Ryssland står på lös grund vet jag inte riktigt.
Jag vet inte riktigt heller varför det i så fall skulle bero på Rysslands styrelseskick. Tvärtom är det väl så att även om det finns många fantastiska fördelar med västerländsk demokrati, så är väl knappast långsiktighet och kontinuitet en av våra paradgrenar. Det är ju inget som vi ens låtsas inför oss själva.
Ryssarna (och andra) har ju ofta klagat över att det inte går att lita på löften och överenskommelser med tex USA, eftersom hela administrationen mycket väl kan vara utbytt inom några få år. Vips så kommer ett helt nytt gäng in som inte nödvändigtvis känner sig bundna av vad det gamla gänget har lovat.
Slutligen så tycker jag att det är lustigt att folk som i allmänhet verkar tycka att rysk militär är ett skämt och att Ryssland vilken dag som helst kommer lida ett skamligt nederlag mot det tappra lilla Ukraina, verkar vara mest livrädda för en oprovocerad rysk invasion av Sverige. Fan, om "Ghost of Kiev" tillsammans med några ukrainska fotomodeller med automatgevär kan klå ryssarna, så kan väl vi ta dom med ett lillfinger? (Nu vet jag inte om du själv tror att Ryssland är på fallrepet. Jag gissar baserat på erfarenhet.)
Att öppet välja sida
mot en militär stormakt i sitt omedelbara geografiska närområde är idioti. Ren och skär idioti. Vi hade kloka ledare i det här landet en gång i tiden som insåg detta. Därför så såg dom mycket klokt till att vi blev smygmedlemmar i NATO. Ger oss maximalt skydd i förhållande till graden av provokation mot Ryssland. Att vi söp bort vårt försvar är vårt eget fel. Men det är bara gör om, gör rätt. NATO ska inte vara ett substitut för detta.
Sedan decennier tillbaka så har vi ett gäng retarderade klapp-mongon och landsförrädare i riksdagen som vill förstöra maximalt för oss som lever i landet. Har du missat det? Sånt dom talar sig varma om kan rutinmässigt avfärdas som skadligt nonsens. Så även detta trams om NATO.
Nä nä, visst är det så.
Önskar innerligt att jag kunde vara en "Chad" som du och Zelensky. Så jävla "Chad" att säga nej till en deal för att sen sex veckor senare acceptera samma sak, samt göra ytterligare eftergifter, efter att landet man styr över blivit översvämmat och sönderbombat helt i onödan.
Förstår verkligen att du och alla ukrainare måste älska honom förbehållslöst -Ja förutom dom som är "cucks" då. (Eller döda.) "Slava Ukrayna!", som Stepan Bandera brukade säga.
Du är beredd att låta varje ukrainare slåss in till döden, hellre än att "förhandla med terrorister".
Så modigt av dig.
Då måste du vara besviken på Zelensky nu då?
Jag menar: Han har ju sagt att han är beredd att skippa NATO nu, i utbyte mot fred.