2022-04-05, 21:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Zelinski frågade vart FN fredsbevarande styrkor var någonstans.
FN är ett skämt
Samt Zelinski ljuger inte. Det gör din stjärtgossar i Kreml.

Det finns ingen fred att bevara i Ukraina.

Men en dag når "vi" förhoppningsvis dit.
Senast redigerad av LeeVan 2022-04-05 kl. 21:57.
Citera
2022-04-05, 21:55
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad såna som du inte fattar är att det är inte upp till dig i fall din nordkoreanska hållning kommer fungera. Det avgör Putin.

Är du dum i huvudet? på vilket jävla sätt avgör Putin om Sverige bör eller inte bör vara i Nato? snälla förklara nu ditt jävla fån...

Förstår att du är en sådan person som gärna blir utnyttjad sen när du vill ha hjälp så ger personen som utnyttjat dig fingret och rövknullar dig lite mer!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
När en person rapporterar från ett krig, med godtycke från ett land där press och yttrandefihet är ytterst begränsad så är det Ryska staten som talar när han rapporterar. Lavrov är lika trovärdig, skillnaden är just att Patrick kan framstå som mer trovärdig. Han kan knappast göra något utan Kremls godkännande.

Kreml behöver inte censurera honom han lever i samma sfär som Putin och Lavrov, det vill säga totalt opålitlig!
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
I relaterade nyheter börjar den så kallade republiken i Donetsk kalla in kvinnor att dö i kriget. Det antyder starkt att det inte finns många män kvar att bli dödade av Ukraina. Azov kommer döda kvinnorna också medan tjetjenerna spelar in Tiktok-videor längre österut i Mariupol.

https://mobile.twitter.com/bamr69/status/1511341743156961289
Citat:
In the DPR, users of social networks and Viber/WhatsApp messengers receive information about the second wave of mobilization, which will affect women from 18 to 55 years old and will take place with a search for the population in apartments and private houses.
De kommer alltså att gå från hus till hus och släpa ut folk och slänga in dem i köttkvarnen.

En positiv aspekt i det hela är dock att ingen i Donbass kommer att vara speciellt pigga i framtiden på att vara "självständiga" med rysk hjälp.
Citera
2022-04-05, 21:58
Medlem
Samtidigt är det mest ointressanta hur Ukrainas förlust kommer att se ut. Det intressanta är hur den framtida globala ekonomiska och geopolitiska makten kommer att se ut. USD tar stryk men kommer såklart att leva kvar om än försvagat. Väst i stort, dvs inklusive Europa, blir förlorare. Vinnaren är med all sannolikhet Kina och övriga Asien.
Senast redigerad av Brille68 2022-04-05 kl. 22:01.
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Rekomenderar er att följa Trent Telenko på twitter. Han hade flera intressanta trådar ibörjan av kriget om hur Ukraina skulle kunna vinna mot Ryssland genom att fokusera på deras logistik, slå ut lastbilar osv.

Nu har han en intressanta tråd som fokuserar på järnvägssystemet i Donbass regionen och hur det kommer gynna ryssarna, samt vad Ukraina bör göra mot det. Kamikazedronen Switchblade 600 mot tåg: https://twitter.com/TrentTelenko/status/1511417219674161158?s=20&t=GZ-H7gvo_a6NF8aOOarUXg
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Är du dum i huvudet? på vilket jävla sätt avgör Putin om Sverige bör eller inte bör vara i Nato? snälla förklara nu ditt jävla fån...

Förstår att du är en sådan person som gärna blir utnyttjad sen när du vill ha hjälp så ger personen som utnyttjat dig fingret och rövknullar dig lite mer!

Du är så ledsen över något att du inte läser ordentligt. Putin avgör ifall du kan isolera dig från omvärlden som en nordkorean. Du kan önska det hur mycket du vill men Putin avgör.

Resten förstår jag inte ens varifrån det kommer. Du måste blanda ihop med mig någon av landsförrädarna som inte erkänner att Ryssland och ryssarna är ett existentiellt hot mot svenskarna.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du säger så där hela tiden, trots att du vet att jag har format mina åsikter just för att jag bryr mig så mycket om mänskliga rättigheter, lagar och regler. Det är ju därför jag stödjer Ryssland! Du måste få in det i din hjärna snart att det är DIN SIDA som inte bryr sig om mänskliga rättigheter. Du kan väl se på dina vänner i tråden som sitter och hyllar alla brott mot krigets lagar, alla mord på civila och allt annat som pågår i Ukraina. Är du så blind, termos. att du inte kan se det? Är det hatet mot "mongolryssen" som gjort dig så blind?

Så om jag förstått det rätt så gillar du krigsförbrytelser, att bomba sjukhus, döda civila mm. RySSen är motståndare till mänskliga rättigheter, demokrati mm.

RySSar ljuger alltid så förstår ju att man måste "invertera" allt som rySSarna säger.
Citera
2022-04-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns ingen fred att bevara i Ukraina.

Men en dag når "vi" förhoppningsvis dit.

Nej, den freden har ju ni ryssar sett till att krossa...
Citera
2022-04-05, 22:00
Medlem
Som det ser ut just nu, tycker jag, att ta 2 tyska pansardiv och låt dom köra, tror att där vid Uralen någonstans kommer dom att stanna första gången, eller hur ser ni det.
Citera
2022-04-05, 22:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
För de som kollar på Binkov, analys och teori om krigsscenarios.

Russia’s David vs Ukraine’s Goliath? Manpower woes explained.

https://www.youtube.com/watch?v=A7LUWSuphRA

Ja, intressant! Men Ukraina har uppgett att Ryssland mobiliserat 60 000 man i hemlighet, genom brevinkallelse. Men det är tveksamt om Ryssland kan mobilisera fler än så, utan att behöva utrusta dem med gevär ifrån 40-talet, för det verkar vara si och så med t.ex deras lagrade fordon.

Så då kan Ryssland, kanske skramla ihop 360 000 man, om Putler vågar sätta in 100 000 av sina säkerhetsstyrkor. Ukraina, kanske kan skramla ihop till det dubbla.

Men Ryssland har fortfarande en mycket stor konventionell eldkraft. Men den verkar, förutom hypersonic missilerna, vare sig fungera särskilt effektivt eller precist emot de ukrainska styrkorna. Istället verkar en hel del av den ryska eldkraften sättas in för att förstöra de ukrainska städerna och terrorisera civilbefolkningen.

Ukraina å andra sidan verkar ha en motiverad militär som leds väl. Det man saknar i eldkraft har man istället vad gäller precision. Men man är ytterst numerärt underlägsna i luften och till havs, trots heroiska insatser ifrån välutbildade piloter och marinstridskrafter.

Men, i längden, så tror jag, otroligt nog, att det är Ukraina som kommer att, med fortsatt stöd ifrån väst, vinna denna kraftmätning, tragiskt nog till priset av förstörda städer och en befolkning som utsätts för ryska krigsbrott och försök till folkmord ifrån rysk sida. Innan år 2023 hunnit ringa in kan, mycket möjligt, den ryska cancersvulsten börjat falla samman.

Att det kan gå så fort beror på en mängd faktorer:

Den takt som Ukraina lyckats förstöra rysk utrustning. Och Rysslands oförmåga att kunna ersätta den. Om man nu inte får, massiv, hjälp av Kina, vilket jag inte tror kommer att hända.

Ukaina får ny utrustning ifrån väst och kan ersätta sina förluster, inte med lika välutbildad personal, men, i motsatts till Ryssland, med väldigt motiverad personal.

Sanktionerna biter allt hårdare på Ryssland ju längre tiden går. Speciellt om EU skulle stoppa all olje och gasimport ifrån Ryssland.

Med mer personal som bär lätta anti-tank och luftvärnsvapen kan Ukraina sätta igång en storsksalig gerillakrigföring på av Ryssland ockuperad ukrainsk mark, inklusive på Krimhalvön. Det kommer att ge, ytterligare, problem för ryssarna.

Men först måste Ukraina stå i mot den väntade ryska offensiven i den sydöstra delen av landet och utanför Kharkiv. För att sedan pressa tillbaka de ryska styrkorna.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-04-05 kl. 22:11.
Citera
2022-04-05, 22:01
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Jag kommer från Finland. Från en udde med många öar omkring södra Finland. Porkala annekterade en gång i tiden av Ryssland då det var en viktig punkt för Ryssland.

Vi förlorade nog kriget men finns kvar.

Min farmors syster blev gruppvåldtagen av ryska soldater, fick ögona utstuckna och släpades efter en häst tills hon dog. Hon var 13 år gammal.

Min morfars bror hittades aldrig men det finns dokumenterat att han sänktes med en kedja runt halsen.

När Porkala lämnades tillbaks hade ryssarna skitit i vedspisen på alla hus och sedan gått till nästa hus. Gravstenarna från kyrkogården var borta och de hade gjort dansbana över kyrkbacken.

Jag som finländare hoppas att resten av världen vaknar upp nu? Ryssland ska aldrig in i värmen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in