2022-04-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ok,nu jag har hört och läst mer än jag orkar med.

Dags att dra upp byxorna, syna atombombsbluffen och börja bomba.

Glöm no fly zon. Ge dem 24h att dra sig ur Ukraina inkl Krim med flottbas och allt. 48h för Moldavien, Georgien och allt annat. Sen kör vi.
Någon flotta behöver de inte så de kan lämna fartygen vid kajen med nycklarna i.

Var skriver jag under?

Jag känner likadant och vill också skriva under.
Citera
2022-04-05, 18:00
Medlem
Termos99s avatar
Vittnesmål från Bucha.

Bucha victim: ‘Russian troops beat me, doused me in diesel fuel’

A Ukrainian survivor recounts being tortured by Russian forces in the town near Kyiv, where evidence of atrocities is growing.

https://www.aljazeera.com/news/2022/4/5/bucha-massacre-lets-set-him-afire
Citera
2022-04-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Vad sa han? Att det inte pågår något krig (bara en speciell militär operation) och att de inte lyckades hindra de ukrainska nazisterna att döda sina egna.

https://media.un.org/en/webtv

Från 1;52;00 ca
Citera
2022-04-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Fråga Sovjet vad som hände med de 5000 soldater som skickades hem efter finska Vinterkrigets slut.

Troligtvis blir man betraktad som förrädare/dessertör och skickad till fångläger.

Nej det blir man inte. Däremot kan du få fängelse om du deserterar. Sen blir man väl utfryst i lokalsamhället. Har du varit krigsfånge, så lär man undersöka hur det gick till.
Citera
2022-04-05, 18:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så här ser det ut i Moskva. Livet går sin gilla gång. Butikshyllorna är fulla med mat. Det är absolut ingen kris.

https://www.youtube.com/watch?v=eWhJFTUTsbk
Va? Den enda butik som visades var ett apotek i några sekunder, där fanns det plåster och burkar. Och? Ser du ens på filmerna du lägger upp?
Citera
2022-04-05, 18:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Den här ryssen har plundrat intressant krigsbyte.

https://mobile.twitter.com/ua_industrial/status/1511062866362871814

Lite förklarande text hade inte varit fel, har han stulit pass från döda civila och växelpengar förutom dom vanliga plundringsobjekten som telefoner.

En fördel med att stjäla telefoner är ju att dom kan spåras efteråt vilket gör det lättare att hitta plundrarna.
Citera
2022-04-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar att Bucha och alla de andra mördade civila, barn och sjukhus, handlar inte om att vad vi ser utan om hur det framställs?

Finns ju satelitbilder som man kan gåigenom, och vittnesmål som (både från ryska krigsfångar/desertörer, radiotrafik och ukrainska överlvande)

Så vi behöver ju inte mer hjälp från "ryssarna" än vi får idag.

Det har det iför funnits i många veckor nu, men det är väll bara kherson som kan betknas som någorlunda kontrolerat av ryssarna. likt bucha.

Ja, ryssarna borde inte ljugit om att de itne skulle invardera, helt meningslöst iochmed att de endå tydligen inte skulle uppnå något vettigt i kiev trakterna, eller någon annastanns heller de första 40dygnen...Eller så var det som putin sa, denazifiering av ukraina vi ser.

Gör de?

finns ju gott om bilder och film på döda som ligger på mariopls gator.

Kan det vara så att du bara fantiserar om hur det kunde varit,eller borde varit, inte hur det defacto är?
Det är ju krig och saker och ting framställs i ett syfte för att gynna propagandan. Misstag kan ske och ibland bombas sjukhus, skolor och varuhus för att Ukrainsk militär gjort det till ett militärt mål. Sen vet vi inte vad som riktigt hänt i Butja eller ska vi verkligen utgå att allt som ryssar och ukrainare säger är sant? Det kan vara civila som hamnat i korseld, det kan vara stridande civila som fått vapen av Zelenskyj, det kan vara sabotörer och många andra orsaker till varför civila dött där. Jag avaktar en oberoende utredning innan jag fördömmer. Jag fördömmer väl alla krig men detaljer som händer i dom är ibland svår att avgöra sanningar i.

Vad bevisar satelitbilder annat än att det ligger människor där. Blev dessa publicerade i mars månad eller bara nu då dom blev användbara? Samma med bilder från befolkningen, var är alla bilder för dom borde ha dokumenterat och även ropat på hjälp kan man tycka. Borgmästaren där var mest bara glad att ryssarna lämnat och nämde inget om en massaker då. Några få vittnesmål vars bakgrund vi inte känner till. Sen har vi ju namnlistor på dessa döda och var är dom, SBU var ju snabba på att publicera alla ryska soldaters namn som var i Butja.

Mariopol är i stort sett i ryssarnas händer och där kan du följa Patrick Lancaster och vad han filmar. Nej, kroppar ligger inte kvar länge där utan ryssarna och invånarna tar bort dom. I Butja har många kroppar tydligen legat i veckor och jag finner det märkligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Ukrainska soldater pucklar på civilare

https://t.me/realCRP/4193

Någon som kan översätta vad de säger. Som jag ser det sätter de handfängsel och grymma sparkar eftersom de inte lyder.

Vad är det som talar för att det är oskyldiga civila?
Gör man det gör nöjes skull, varför inte bara så ihjäl dem isåfall?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Japan rustar upp.

”Försvarsbudgeten är en viktig indikator som visar nationens vilja. Vi vill säkerställa en budget som räcker för att drastiskt stärka vår försvarsförmåga, säger Kishi i en intervju med Kyodo.” (RT)

Ett aggressivare Nordkorea och Kina kan också haft betydelse här.
Citera
2022-04-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ok,nu jag har hört och läst mer än jag orkar med.

Dags att dra upp byxorna, syna atombombsbluffen och börja bomba.

Glöm no fly zon. Ge dem 24h att dra sig ur Ukraina inkl Krim med flottbas och allt. 48h för Moldavien, Georgien och allt annat. Sen kör vi.
Någon flotta behöver de inte så de kan lämna fartygen vid kajen med nycklarna i.

Var skriver jag under?

Det är lite detta som EU/USA så sakteliga håller på att acklimatiseras för, vaggas in i om du så vill.
Vad som borde göras är att ladda upp med enorma mängder trupper runt Ryssland. Som Irak 1990.
Citera
2022-04-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Fast i det här fallet är det inte amerikansk rättsordning som gäller utan ICC i Haag, och vittnesmål från krigszoner väger tämligen tungt, speciellt om de kan backas upp av ”teknisk bevisning”, oavsett vem som dokumenterat dem.
Sverige kommer inte heller att räknas som part i målet, förutom av ryssarna, men de kommer hur som helst att förneka allt. Precis som de gör nu.

1. Varken Ryssland eller Ukraina har signerat Rom statuten. https://asp.icc-cpi.int/en_menus/asp/states%20parties/pages/the%20states%20parties%20to%20the%20rome%20statute .aspx Sverige saknar jurisdiktion enligt Romstatuten.

2. Förövrigt anger regel 68 i romstatuten att: "When the Pre-Trial Chamber has not taken measures under article 56, the Trial Chamber may, in accordance with article 69, paragraphs 2 and 4, and after hearing the parties,
allow the introduction of previously recorded audio or video testimony of a witness,
or the transcript or other documented evidence of such testimony, provided that this
would not be prejudicial to or inconsistent with the rights of the accused
and that the
requirements of one or more of the following sub-rules are met."
2.1. Den främsta effekten är med andra ord bevisförstöring enligt romavtalet.

3. Nu har inte Sverige jurisdiktion i Ukraina och Ryssland och någon Jurisdiktion baserat på Romstatuten existerar inte då varken Ukraina eller Ryssland undertecknat avtalet.

4. Några fler dåliga påhitt?

5. Färdigflashbackat!
Citera
2022-04-05, 18:07
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ju krig och saker och ting framställs i ett syfte för att gynna propagandan. Misstag kan ske och ibland bombas sjukhus, skolor och varuhus för att Ukrainsk militär gjort det till ett militärt mål. Sen vet vi inte vad som riktigt hänt i Butja eller ska vi verkligen utgå att allt som ryssar och ukrainare säger är sant? Det kan vara civila som hamnat i korseld, det kan vara stridande civila som fått vapen av Zelenskyj, det kan vara sabotörer och många andra orsaker till varför civila dött där. Jag avaktar en oberoende utredning innan jag fördömmer. Jag fördömmer väl alla krig men detaljer som händer i dom är ibland svår att avgöra sanningar i.

Vad bevisar satelitbilder annat än att det ligger människor där. Blev dessa publicerade i mars månad eller bara nu då dom blev användbara? Samma med bilder från befolkningen, var är alla bilder för dom borde ha dokumenterat och även ropat på hjälp kan man tycka. Borgmästaren där var mest bara glad att ryssarna lämnat och nämde inget om en massaker då. Några få vittnesmål vars bakgrund vi inte känner till. Sen har vi ju namnlistor på dessa döda och var är dom, SBU var ju snabba på att publicera alla ryska soldaters namn som var i Butja.

Mariopol är i stort sett i ryssarnas händer och där kan du följa Patrick Lancaster och vad han filmar. Nej, kroppar ligger inte kvar länge där utan ryssarna och invånarna tar bort dom. I Butja har många kroppar tydligen legat i veckor och jag finner det märkligt.

Sant att oberoende personal borde utreda.

Patrick kan du ju inte ta på allvar, en av de mest kända Kreml propagandisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in