2022-04-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad blir nästa veckas?
Ja, det återstår tyvärr att se. Om jag får gissa så är det en mindre stad där rysk militär sovit över.
Citera
2022-04-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
I Expressen var det helt uppenbart påhittade historier om våldtäkter. Det var bl.a. någon ensam soldat som kom och gick ensam och stannade hos en kvinna i ettt par dygn. Inga soldater har möjlighet att turista och glida runt på egen hand. För soldater så är alla aktiviteter såväl som tiden styrd av andra.

Du glömmer att det är ryska fylleskvadroner som är ute på övningar...
Citera
2022-04-05, 17:39
Medlem
coconutoils avatar
Sumy är härnäst.

https://twitter.com/trojkan1337/status/1510882725867175939?s=21&t=b1hfnzof98LKaPpZaMY86w
Citera
2022-04-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idjit
Kunde inte sagt det bättre själv. Folk här är så otroligt naiva att de tror att rysk media är 0% sanning medan västmedia är 100% sanning.

Folk borde fråga sig: Qui Bono? Men givetvis kommer de inte att göra det. Det är enklare för dem att behålla Aftonbladets världsbild i skallen för då tänker de rätt!

Ryssarna har till 100% invaderat ett annat land, är vi överens om det?
Citera
2022-04-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
I Expressen var det helt uppenbart påhittade historier om våldtäkter. Det var bl.a. någon ensam soldat som kom och gick ensam och stannade hos en kvinna i ettt par dygn. Inga soldater har möjlighet att turista och glida runt på egen hand. För soldater så är alla aktiviteter såväl som tiden styrd av andra.

Nja, soldaterna som ockuperade Butja tillhörde sannolikt ett vandalregemente med en Colonel Kurz som befäl.
Det enda som verkade märkligt med den berättelsen var möjligen att soldaten presenterade sig som ryss och sa sitt namn. Men sånt händer nog det med. Jag tror att vi får tänka oss stora mängder alkohol och kanske droger för att förklara de här dåden.
Det man bör akta sig för är att dra en alltför skarp gräns mellan civiliserade soldater i väst och barbariska i öst. Det är att försköna västmakterna.
Citera
2022-04-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du glömmer att det är ryska fylleskvadroner som är ute på övningar...

Jo precis - fylleriet är helt säkert en del av det hela. Kanske tyngre droger också. Men även en ovilja att kriga, paradoxalt nog. Soldater som inte vet varför de krigar och tappat all moral kan brutaliseras bortom sans och förnuft.
Med reservationen att krig aldrig handlar om sans och förnuft.
Citera
2022-04-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Sumy är härnäst.

https://twitter.com/trojkan1337/status/1510882725867175939?s=21&t=b1hfnzof98LKaPpZaMY86w

Ska vi gissa hur det är i Mariupol?

Det finns väldigt lite media som kommer därifrån. Antagligen en total utrensning.
Citera
2022-04-05, 17:51
Medlem
Har RT, Lavrov eller Rysslandsvännerna kommit fram till att det bara rör dig om skyltdockor ännu?
Men det är klart, skyltdockor rör ju inte på sig.
Citera
2022-04-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepi
Ja-a. Hur vet vi att någon talar sanning? Hur vet du att dina föräldrar inte adopterat dig utan att berätta för dig? Hur vet du att det inte är en ras med ödlemänniskor som styr jorden?

Det är klart att reportrar från AFP och Reuters kan ljuga, tillsammans med en hel drös andra journalister som också börjar hitta till området och rapportera därifrån (bl.a. svenska journalister). Det då i samråd med Ukrainas militär, med de civila i området, med FN, med satellitföretaget Maxar osv osv.

Eller så kan vi överväga om Ryssland, som har en sekellång historia av att ljuga, som till och med har tre olika ord för sanning varav bara ett är den objektiva sanningen, som ända fram till invasionen förnekade att de tänkte invadera Ukraina... kanske det är de som än en gång ljuger?

Alla rysstroll läs detta en gång till.

Tror ni att all världens media, CIA, NATO osv osv osv fejkar allt som inte motbevisats hittills.. Eller ?? KAN det vara så att psykPutin faktiskt har invaderat Ukraina och gör vad ryssar gjort genom hela historien ? Mördat, våldtagit & plundrat.

Förstår inte hur fan ni kan vara funtade som förnekar detta, inte mycket bättre än alla talibaner och IS som härjar i mellanöstern och skyller på USA
Citera
2022-04-05, 17:52
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Självfallet. Jag kommer att bemöta varje argument från dig sakligt.

Läs post #1073 så har du en sammanfattning.

Ok nu har jag läst Bellingcat-artikeln.

Vi kan börja med vad jag tyckte var bra med artikeln:
-Dom kommer inte med lösa påståenden tagna ur luften. Sen kan man ju alltid ifrågasätta någon specifik källa, men det är en annan sak.
-Dom ägnar sig inte heller åt några långtgående spekulationer.

Vad du ville visa mig med artikeln är jag inte helt på det klara med, även efter att ha läst inlägg #1073. Du får gärna förtydliga.

Vad jag själv kan utröna från artikeln är främst följande:

(1) Bellingcat anser att det råder oklarhet om exakt vilket datum som alla ryska trupper hade lämnat Bucha. Borgmästaren förklarade staden befriad 1:a april. Men bla någon på stadens "City Council" motsade detta på sin Telegram och menade att staden var delvis ockuperad även senare.

(2) Bellingcat debunkar påståenden som tydligen gjorts om att vissa videos som visar döda kroppar skulle vara falska. En hand som tycks röra sig beror i själva verket på en vattendroppe på kameralinsen osv.

(3) Vissa kritiker har tydligen påstått att de första bilderna på döda kroppar inte blev tillgängliga förrän den 3:e april. Bellingcat konstaterar att det är inkorrekt. Den första videon med döda kroppar tycks vara från 1:a april.

En snabb sammanfattning av (1), (2) och (3) ger då att ingenting utesluter att ryssarna kan ha varit skyldiga till de observerade döda kropparna, eftersom deras närvaro kan ha överlappat med tidpunkten då de upptäcktes. Samt att inget tyder på att dessa människokroppar skulle varit vid liv när de filmades/fotades. (Vilket i alla fall inte är något som jag har påstått.)

Nu kan vi gå vidare till dom saker jag tyckte var mindre bra:

(4) Bellingcat sa inget om hur dessa kroppar kan tänkas ha dött, eller hur de hamnade där de ligger i filmerna. Om vi tar filmen från 1:a april -Blev kropparna skjutna där de ligger, mitt i vägen? Varför ser man inget blod på marken? Jag är ingen expert, men jag tror mig veta att folk som blir skjutna till döds tenderar att blöda ut. (Man kan tex titta på bilder efter avrättningen av paret Ceausescu. Där låg dom i en stor pöl med blod.)

(5) Hur utreds dessa förmodade krigsbrott? Gjordes det tex någon forensisk analys på någon av kropparna efter att de upptäcktes? Eller har man flyttat bort dom nu utan att göra det? Samlas redogörelser från eventuella vittnen på ett rimligt sätt? Det skulle vara intressant att veta, men framkommer inte av artikeln.

(6) Bellingcat nämner inget om vad ryssarna kan tänkas ha haft för motiv till att massakrera dessa synbarligen oskyldiga civila. Standardförklaringen brukar väl annars vara att Putin/ryssar är galna orcher och att ingen vidare motivering är nödvändig. Men det anges inte heller som skäl.

(7) Bellingcat nämner inte de Azov-krigare som enligt NY Times anlände till staden, tydligen rätt omedelbart efter att rysk trupp lämnade området.
https://www.nytimes.com/live/2022/04/03/world/ukraine-russia-war#scenes-of-desperation-and-death-as-the-russians-retreat-from-suburbs-outside-kyiv

För att spinna vidare på punkt (7):
Om man inte är 100% övertygad om att ryssarna är skyldiga till alla dessa döda, så skulle en alternativ förklaring kunna vara att det är Azovs som har gått runt och avrättat misstänkta kollaboratörer, och nu slår två flugor med en smäll genom att lägga skulden på ryssarna. Eftersom Azovs som alla säkert vet själva har anklagats för väldigt allvarliga krigsbrott, så skulle det ju kunna vara klädsamt av Bellingcat att nämna den möjligheten, om än bara för att sedan kunna avfärda den med sakliga argument.

Jag säger inte att det måste vara Azovs verk, eller att Bellingcat själva behöver tro på den teorin. Men genom att helt ignorera tanken så tycker jag att dom missade en chans att framstå som någorlunda opartiska.

Ofta så kan man stärka sin egen tes genom att först spela "djävulens advokat", för att presentera meningsmotståndarens bästa argument. Sedan kan man skjuta ner dessa med sina egna argument som talar emot. Nu vet vi inte vad Bellingcats starkaste argument mot Azov-teorin är, eftersom de inte sa något om den saken.

Om jag själv ska spela djävulens advokat, så skulle en tänkbar förklaring vara att rysk trupp under sin månadslånga vistelse i staden kanske blivit utsatta för attentat eller något annat som lett till stora förluster. Detta skulle då möjligen gjort dom så förgrymmade, hatiska och demoraliserade att disciplinen brutit ihop fullständigt, och att detta utmynnade i besinningslösa massakrer av civila på flera olika platser, precis innan de lämnade staden.

Så då kan man undra -Rådde det sådana omständigheter i Bucha? Utfördes det olika gerilla-attacker mot rysk trupp när de uppehöll sig där? Led de stora förluster? Eller var samvaron med civilbefolkningen mestadels fredlig, fram tills slutet av mars? Det är också något som man jättegärna skulle vilja veta mer om. För att kunna förstå vad som har hänt och varför.

Det är detta jag stör mig på med nästan all rapportering från detta krig. Det är väldigt mycket spel på vårt känsloregister. Men nästan alltid väldigt skralt med sansad fakta om bakgrunden till vad som har hänt. Artiklarna säger bara till oss vad vi ska känna. Men de ger oss aldrig tillräckligt med info för att förstå logiken bakom.
Citera
2022-04-05, 17:53
Avslutad
Det är som sagt ingen VM fotbollsmatch mellan Ryssland och Ukraina med neutrala domare.
Krigsbrott pågår ständigt i krig.
Det är inte balanserade människor som får sova 8 timmar med 3 måltider om dagen etc, det är krig, helvete.
Så visst vad detta föreställer är inget annat än etnisk utrensning.
Skulle detta vara arrangemang från Väst, låter långsökt och skulle nog snart avslöjas.
Jag tror helt säkert Ukrainare inte följer regelverket för vad man får och inte göra med fångar.
Att det blir groteskt och hämnd blir hämnd och till massaker är nog denna typ av krigs natur.
Självklart är det starka band och släkten med ryssar vice versa ukrainare.
Det blir då det som kan liknas vid Balkan kriget, helt och hållet oförståeligt grymt.
Det är inte slut än och vad alla dessa inhyrda nöjes mördare gör i konflikten bidrar naturligtvis inte till något bättre.
Till dom som försvarar Ryssland så kan jag förstå de som inte vill tro detta om vare sig Ryssen eller deras ledare.
Men tyvärr är det inget som kan dölja den skit han har under mattan och den skurk han verkligen är.
Jag var själv först sur för att Zolenynsky håller på att starta ett kärnvapenkrig men förstår att det inte skulle vara Ukrainas fel, den galningen Putin och dess djävla kräk till anhang skulle gjort det i varje fall.
Så gör er beredda och gräv bunkrar o preppa på.
Bra med Satellittelefon, lycka till.
Död åt ryssen!
Citera
2022-04-05, 17:53
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Men det nedanstående ÄR fejk. Här missade Zelenskyj Productions att man inte klippte bort liket som rör på armen. Tyvärr för er desinformatörer, här bevisas att allt är fejk. Ladda ner klippet innan det försvinner.

Bucha Staged Fake from Ukrainian forces. "Corpses" are alive after the car is passing by
https://www.youtube.com/watch?v=tR8WAP8NZf0

Det finns alltid en "smoking gun". En miss helt enkelt.

Här har du en förklaring i detalj:

https://twitter.com/davetheasbestos/status/1511285738050097157?s=21&t=b1hfnzof98LKaPpZaMY86w

Släpp det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in