2022-04-05, 00:08
Medlem
Joneskuusis avatar
Jaha då får man ringa å säga upp sin verisure då, ändå tänkt göra det pga priset, 1700 var tredje månad. Larmar nästan aldrig på ändå.

Någon med förslag på vad man kan köra istället?

Mvh
Citera
2022-04-05, 01:34
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Verisures försäljare verkar vara trögfattade, ringer från 10 olika nummer.
Ringer på helgen, alla dagar i veckan i två veckor trots att man har blockat alla nummer så fortsätter dom ringa.
Helt psycho.
Citera
2022-04-05, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
En vanlig kamera med rörelsesensor som larmar din mobil och även visar film live.

Det är i princip det Verisure har, om jag förstått allt rätt. Enda skillnaden är att du själv får larma polis.
Citera
2022-04-05, 08:16
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En vanlig kamera med rörelsesensor som larmar din mobil och även visar film live.

Det är i princip det Verisure har, om jag förstått allt rätt. Enda skillnaden är att du själv får larma polis.

Vart köper man det då?
Citera
2022-04-05, 08:22
Medlem
Citat:
Vart köper man det då?
Där man köper elektronik. Finns i mängder av prislägen. Här ett exempel hos Elgiganten, vilken kom upp först när jag googlade på typ övervakningskamera. https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/sakerhet-overvakning/overvakningskamera/arlo-essential-indoor-camera-svart/295449
Citera
2022-04-05, 09:57
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Kan meddela dig att säkerheten hos Arlo är knappast något finniga Kalle knäcker på en kväll.

Vad jag syftar på är alltså att de som jobbar hos företaget som levererar molntjänsten givetvis har access till bilderna / videoströmmarna.
Citera
2022-04-05, 10:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

TP-Link Tapo C200. Motorstyrd HD-kamera, har IR-belysning för natten. 300 spänn styck på Kjell just nu. Sparar på micro-SD-kort som sitter i kameran (ingår inte). Kan även spara på lokal NAS om du har det. Tyvärr molnansluten men jag tror det blir svårt att hitta en pryl som inte är det idag om du inte bygger med betydligt dyrare professionella grejer och funderar man ändå på Arlo spelar det ju ingen roll.

Edit: molnlagring ingår inte i denna pryl (bara live view/molnstyrning) men kan köpas till, om man nu skulle vilja det.
Senast redigerad av bergsturk 2022-04-05 kl. 10:28.
Citera
2022-04-05, 10:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
TP-Link Tapo C200. Motorstyrd HD-kamera, har IR-belysning för natten. 300 spänn styck på Kjell just nu. Sparar på micro-SD-kort som sitter i kameran (ingår inte). Kan även spara på lokal NAS om du har det. Tyvärr molnansluten men jag tror det blir svårt att hitta en pryl som inte är det idag om du inte bygger med betydligt dyrare professionella grejer och funderar man ändå på Arlo spelar det ju ingen roll.

Kan instämma i att C200'an är väldigt trevlig. Den ser ut och känns som en leksak, men jag har haft den i både fuktigt växthus, kallt garage och dammig källare under de senaste 3 åren, och den är still going strong. Är förvånad över att motorn inte gett upp framförallt. TP-link har även kameror för utomhusbruk, har en C310 på utsidan av garaget.

Vill man ha grejer som har lite mindre Kina-koppling så finns t.ex. Ubiquiti och deras Protect-serie. Men då är prisläget betydligt högre, installationen mycket krångligare och finesserna färre (ingen motorstyrning, zoom, osv. på de "billigare" kamerorna iaf). Skulle rekommendera endast om man är villig att dra kablar och "mecka" lite själv med inställningar osv, och då för utomhusbruk. En fördel med dem är att de spelar in till en centralt placerad enhet istället för att lagra på minneskort i kameran, så en tjuv kan inte bara slå ner kameran och ta den med sig och på så sätt få med sig allt det inspelade materialet. Annars finns ju molnlagring om man känner sig bekväm med det, personligen gör jag det inte (dels pga. integritetsaspekten, men framförallt för att jag ogillar löpande abonnemangskostnader).
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-04-05 kl. 10:22.
Citera
2022-04-05, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Jag har semester när jag vill ha semester.

Säkerhetssystem har ingen påverkan alls på min nervositet eller stressnivå.

Två av två fel, inte illa pinkat.

Du e lite lustig du
Citat "Om du tror att en telefon som inte ligger i fickan inte påverkar din stressnivå alls, så får det stå för dig"

Jag antog att du blev stressad av att ha en telefon som är kopplat till säkerhetsystemet hemma gjorde dig stressad. Men du menade tydligen nåt annat.

Polaren jobbar med installation av säkerhetssystem i butiker. Så har köpt ett av honom från en butik som skulle läggas ner. Jag tror det är hyfsat bra.

Du har semester när du vill ha semester ja.. ehm lite osäker på vad du menar med det.
Men ja du får ha en bra dag
Citera
2022-04-05, 12:32
Medlem
JustZlatans avatar
Köp en vakthund i stället. Billigare och effektivare och dessutom slipper man smygtittande nollor som sprider bilder. Jag hade aldrig installerat kameror i hemmet. Däremot hade jag installerat kameror som filmar utåt vid grinden och skogspartier.
Citera
2022-04-05, 15:31
Medlem
NuVista175s avatar
Tänker att Aftonbladets överskrift istället borde ha varit: "Verisures kunder promenerar nakna framför kamerorna i ett pålarmat hus". Det är nämligen det enda sättet som larmoperatörerna kan få se en bild av kunden. De kan INTE koppla upp sig till en kunds larm och därigenom "ta bilder". De skulle rent tekniskt kunna utlösa larmet, eller rättare sagt en sektion av larmet och därigenom få en bild från en kamera. Det skulle dock få larmet att börja tjuta som vid skarpt inbrott eller rökdetektorerna att signalera för rökutveckling, inte mycket smygtittande där anser jag. Kunderna är ju dessutom med vid installationstillfället och tillsammans med installatör från Verisure bestämmer de exakt var kamerorna ska sitta och åt vilken håll kamerorna ska "se". Att sedan beskylla larmbolaget (oavsett om det är Verisure eller något annat) för att kamerorna tar en bild på dig när du kommer ut från duschen och glömt att du larmade på för 15 minuter sedan är ganska magstarkt tycker jag. Det är väl precis just det ett larm med kameror ska göra vid det tillfället!

Skitstövlar finns det ju dock överallt, så om någon person som jobbar med inkommande larm sprider en bild utanför larmkön är det väl snarare där problemet ligger.

Jag har läst och lyssnat på "Verisure-häxjakten" i Aftonblaskan och jag blir häpen hur de väljer att framställa saken. Ta den f.d. polisen som fick inbrott i sitt hus, där tjuven eller tjuvarna sågat ut hela fönstret till sovrummet där smycken förvarades i en byrålåda (där smycken ALLTID ligger - det borde väl en Polis veta tänker jag). Missförstå mig inte, jag tycker det är tragiskt när det blir inbrott. Det sades ingenting i inslaget om att tjuvarna rörde sig i någon annan del av det pålarmade huset och ingenting om att det sovrum där tjuvarna gick in skulle vara skyddat av t.ex. kamera eller magnetkontakt/vibrationsdetektor, bara att huset var "larmat vid tillfället". I fallet magnetkontakt så hjälper det ju inte om tjuvarna använder sig av en tigersåg eller liknande och lyfter ut hela fönstret inkl. karm. Då hänger ju magnetkontakten med utan att signalera att fönstret har öppnat sig.

Sammanfattningsvis är hela den här serien ett praktexemplar av dassig journalistik tycker jag.
Citera
2022-04-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuVista175
Tänker att Aftonbladets överskrift istället borde ha varit: "Verisures kunder promenerar nakna framför kamerorna i ett pålarmat hus". Det är nämligen det enda sättet som larmoperatörerna kan få se en bild av kunden. De kan INTE koppla upp sig till en kunds larm och därigenom "ta bilder". De skulle rent tekniskt kunna utlösa larmet, eller rättare sagt en sektion av larmet och därigenom få en bild från en kamera. Det skulle dock få larmet att börja tjuta som vid skarpt inbrott eller rökdetektorerna att signalera för rökutveckling, inte mycket smygtittande där anser jag. Kunderna är ju dessutom med vid installationstillfället och tillsammans med installatör från Verisure bestämmer de exakt var kamerorna ska sitta och åt vilken håll kamerorna ska "se". Att sedan beskylla larmbolaget (oavsett om det är Verisure eller något annat) för att kamerorna tar en bild på dig när du kommer ut från duschen och glömt att du larmade på för 15 minuter sedan är ganska magstarkt tycker jag. Det är väl precis just det ett larm med kameror ska göra vid det tillfället!

Skitstövlar finns det ju dock överallt, så om någon person som jobbar med inkommande larm sprider en bild utanför larmkön är det väl snarare där problemet ligger.

Jag har läst och lyssnat på "Verisure-häxjakten" i Aftonblaskan och jag blir häpen hur de väljer att framställa saken. Ta den f.d. polisen som fick inbrott i sitt hus, där tjuven eller tjuvarna sågat ut hela fönstret till sovrummet där smycken förvarades i en byrålåda (där smycken ALLTID ligger - det borde väl en Polis veta tänker jag). Missförstå mig inte, jag tycker det är tragiskt när det blir inbrott. Det sades ingenting i inslaget om att tjuvarna rörde sig i någon annan del av det pålarmade huset och ingenting om att det sovrum där tjuvarna gick in skulle vara skyddat av t.ex. kamera eller magnetkontakt/vibrationsdetektor, bara att huset var "larmat vid tillfället". I fallet magnetkontakt så hjälper det ju inte om tjuvarna använder sig av en tigersåg eller liknande och lyfter ut hela fönstret inkl. karm. Då hänger ju magnetkontakten med utan att signalera att fönstret har öppnat sig.

Sammanfattningsvis är hela den här serien ett praktexemplar av dassig journalistik tycker jag.

👍👍 Mycket bra analys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in