Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
TP-Link Tapo C200. Motorstyrd HD-kamera, har IR-belysning för natten. 300 spänn styck på Kjell just nu. Sparar på micro-SD-kort som sitter i kameran (ingår inte). Kan även spara på lokal NAS om du har det. Tyvärr molnansluten men jag tror det blir svårt att hitta en pryl som inte är det idag om du inte bygger med betydligt dyrare professionella grejer och funderar man ändå på Arlo spelar det ju ingen roll.
Kan instämma i att C200'an är väldigt trevlig. Den ser ut och känns som en leksak, men jag har haft den i både fuktigt växthus, kallt garage och dammig källare under de senaste 3 åren, och den är still going strong. Är förvånad över att motorn inte gett upp framförallt. TP-link har även kameror för utomhusbruk, har en C310 på utsidan av garaget.
Vill man ha grejer som har lite mindre Kina-koppling så finns t.ex. Ubiquiti och deras Protect-serie. Men då är prisläget betydligt högre, installationen mycket krångligare och finesserna färre (ingen motorstyrning, zoom, osv. på de "billigare" kamerorna iaf). Skulle rekommendera endast om man är villig att dra kablar och "mecka" lite själv med inställningar osv, och då för utomhusbruk. En fördel med dem är att de spelar in till en centralt placerad enhet istället för att lagra på minneskort i kameran, så en tjuv kan inte bara slå ner kameran och ta den med sig och på så sätt få med sig allt det inspelade materialet. Annars finns ju molnlagring om man känner sig bekväm med det, personligen gör jag det inte (dels pga. integritetsaspekten, men framförallt för att jag ogillar löpande abonnemangskostnader).