2022-04-05, 11:36
Medlem
Regimen i Ukraina är redan ökänd för många otroliga lögner och för att vid flera tillfällen ha iscensatt saker i syfte att skylla på Ryssland. Detta vet vi. Vi vet även att USA, CIA, MI6 och Västmedia har en lång historia av lögner och påhittade incidenter. 9/11 utfördes av grotttmänniskor i Afghanistan, Saddam hade "massförstörelsevapen", Kaddaffi "bombade sitt eget folk". Alltihop var bara påhitt och lögner, som hela Västvärldens regeringar och media spelade med i.

Under kriget i Syrien bjöd de på ett oändligt antal massakrer av civila (som CIA:s terrorister själva utförde) och verkliga eller helt påhittade incidenter med kemiska vapen.

En aktör som då hela tiden figurerade i Västmedia och skulle "bevisa" massa saker var "experten", numera omdöpt till "journalistnätverket", Bellingcat. Det är en front för brittisk underrättelsetjänst och en lögnmaskin utan dess like. Nu är de igång igen med "bevis" kring vad som påstås ha hänt i Ukraina. Snart kommer väl "SITE" med unika filmer också...

Bellingcat nämns i denna artikel.

https://www.expressen.se/nyheter/ingen-fragade-nagot-mannen-bara-skots/

Det är helt omöjligt att få en objektiv bild av vad som har hänt när Ukrainska regimstyrkor kontrolllerar ett område, när CIA och Västmedia styr narrativet och när genuint oberoende aktörer som kan undersöka platsen rättsmedicinskt och tekniskt inte finns eller inte tillåts få tillgång till området. Det var exakt samma visa i Syrien.
Citera
2022-04-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det finns inga journalistiska principer kvar. De togs död på under kriget i fd Jugoslavien och första Irakkriget. Sedan dess har MSM, västerländska NGO:s, skumma s k "filantroper" ägt etern. En gång i tiden fanns det folk som Walter Cronkite. Dessa finns inte längre och väldigt få bryr sig att detta är faktum.

Precis. Det finns inga Robert Fisk eller John Pilger i västerländsk media längre.
Citera
2022-04-05, 11:38
Medlem
wertyns avatar
Jag försöker förstå. En grupp människor hävdar bestämt att det Ryssland säger i den här frågan stämmer. Punkt slut och ingen tveksamhet eller ifrågasättande kring dessa påståenden. Däremot så hävdar dom att varenda journalist, vittne, myndighet, organisation osv från väst sysslar med desinformation och propaganda. Hur kan man så starkt ifrågasätta varenda bevis från den ena sidan, till den grad att man inte litar på något eller någon över huvud taget medan man inte ifrågasätter sin egen sida ens det minsta? I det här fallet så finns det ju mängder med oberoende fakta som talat för att det är Ryssland som gjort detta.

Jag tycker det är hälsosamt att vara källkritisk och inte svälja nyheter direkt innan det verifierats, men det här har ju gått till en sådan överdrift. Jag förstår inte hur vissa kan ha tappat tron på exakt hela samhället. Det måste vara jättejobbigt att inte våga lita på någon myndighet, ja något över huvud taget som bygger upp vår värld.
Citera
2022-04-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, har man den utgångspunkten blir slutsatsen oftast att vi inte kan veta vad som händer.

Jag vill inte heller vara jobbig, men i inlägget jag svarade på skriver du så här.

Där kan man då fråga sig hur du vet att det finns något som borgmästaren inte har nämnt, och att det dröjde fyra dagar tills något visade sig.

Du vet, att vara skeptisk handlar inte om att vara det bara när man vill.

Fråga dig själv om du egentligen vet att det ens finns en stad som heter Butja, eller om politiker som Putin och Zelenskyj finns. Jag har då åtminstone aldrig varit där, och jag har inte träffat Putin eller Zelenskyj.

Det är svårt att fundera kring frågor som det där, och alla kommer att ha sin egen uppfattning om vad man skall tro på eller inte.

Nästan det enda man kan göra är att vara konsekvent och ha någon form av metod i sina funderingar. Det är emellertid så att vittnesmål är en form av evidens som brottslingar blir dömda på.

En av dina meningar vill jag lyfta fram.

Vad vill du egentligen säga med den meningen? Det låter som att du säger att det finns bra evidens för att bakbundna ryska soldater har blivit skjutna av ukrainska soldater, men i ditt inlägg finns inga evidens, så det blir svårt att jämföra.

Det jag vet är att Väst regelbundet utför false flags, statskupper i andra länder för att gynna dem ekonomiskt. Man ljuger nästan systematisk, allt från Covid till Hunter Biden, till 9/11 och Irak. Mot den bakgrunden så är det svårt att acceptera utan granskning den västerländska versionen.

För mig personligen känns det som att vi är i slutfase av det anglo-amerikanska-sionistiska imperiet som går ut på att skuldsätta länder, binda dem i omöjliga lån och exploatera dem ekonomiskt. När inte dem fogar sig så pratar man om regimskifte, tex det som händer i Pakistan.

Den perioden håller på når vägs ände nu menar jag, och väst kommer eventuellt bli en soptipp. Och detta är sista desperata försök från västs sida att försöka rädda det, det är min känsla.
Citera
2022-04-05, 11:41
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolumnist
Nej, verkligen inte ”bara lite rotation”. Det är ett byte av strategi och mål. Från att försöka knäcka Ukraina och dess politiska ledning, till att konsolidera öst och syd, det senare gäller inte minst vattentillgången på Krym (Kherson).

Ja jag uttryckte mig klumpigt menade förstås omgruppering och byte av strategi.
Citera
2022-04-05, 11:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Jag försöker förstå. En grupp människor hävdar bestämt att det Ryssland säger i den här frågan stämmer. Punkt slut och ingen tveksamhet eller ifrågasättande kring dessa påståenden. Däremot så hävdar dom att varenda journalist, vittne, myndighet, organisation osv från väst sysslar med desinformation och propaganda. Hur kan man så starkt ifrågasätta varenda bevis från den ena sidan, till den grad att man inte litar på något eller någon över huvud taget medan man inte ifrågasätter sin egen sida ens det minsta? I det här fallet så finns det ju mängder med oberoende fakta som talat för att det är Ryssland som gjort detta.

Jag tycker det är hälsosamt att vara källkritisk och inte svälja nyheter direkt innan det verifierats, men det här har ju gått till en sådan överdrift. Jag förstår inte hur vissa kan ha tappat tron på exakt hela samhället. Det måste vara jättejobbigt att inte våga lita på någon myndighet, ja något över huvud taget som bygger upp vår värld.
De är nollor, förlorare och psykfall.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns inga journalistiska principer kvar. De togs död på under kriget i fd Jugoslavien och första Irakkriget. Sedan dess har MSM, västerländska NGO:s, skumma s k "filantroper" ägt etern. En gång i tiden fanns det folk som Walter Cronkite. Dessa finns inte längre och väldigt få bryr sig att detta är faktum.

Bättre eller sämre idag kan man såklart diskuterar men att säga att det inte finns journalister alls som arbetar efter rätta principerna är bara fördummande.

Att säga att "alla ljuger lika mycket så sanningen kanske ligger i mitten" funkar inte eftersom alla inte ljuger lika mycket Som jag skrev innan: Bara för att någon säger att jorden är platt och en annan att den är rund så innebär det inte att "oval" eller "rektangulär" är sanningen.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Därför att det händer nu och du kommer kunna se det med egna ögon de närmaste dagarna. Det handlade alltid om resten av Donbas (de västra delarna) och hela Svarta havskusten.
Ok, hur förklarar du att deras bästa förband gick mot Kiyv? Inkl 1:a Tank Army med 4th Guards i spetsen samt luftlandsättningen av Hostomel av 98th Guards Airborne Division. Även deras elit VDV 331st Guards Airborne Regiment agerade runt Hostomel. Faktumet att stora delar av den 6 mil långa konvooj utanför Kyiv var specialtränade på att hantera civila vid en ockupation. Det var ett skäl till att de fastnade utanför staden. Det är bara idiotiskt att påstå att de hade annat mål än att ta Kyiv initialt.

Citat:
Ja, skylten finns. Jag borde ha varit mer tydlig med vad jag menade. Mitt fel. Men längre fram finns det ingen rondell som på satellitfotona, bara en refug. Det är inte samma ställe utan en massa "cut and paste".
Nu får du nog vara lite mer tydlig om någon ska ta dig på allvar. Du misslyckades ju uppenbarligen i den första posten. Vad menar du?

Det finns bara en rondell i klippet. Den syns både på i filmen och satellitfotona. Om du tittar på googlemaps foton så fattar du säkert att rondellen är nybyggd.
Citera
2022-04-05, 11:44
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Regimen i Ukraina är redan ökänd för många otroliga lögner och för att vid flera tillfällen ha iscensatt saker i syfte att skylla på Ryssland. Detta vet vi. Vi vet även att USA, CIA, MI6 och Västmedia har en lång historia av lögner och påhittade incidenter. 9/11 utfördes av grotttmänniskor i Afghanistan, Saddam hade "massförstörelsevapen", Kaddaffi "bombade sitt eget folk". Alltihop var bara påhitt och lögner, som hela Västvärldens regeringar och media spelade med i.

Under kriget i Syrien bjöd de på ett oändligt antal massakrer av civila (som CIA:s terrorister själva utförde) och verkliga eller helt påhittade incidenter med kemiska vapen.

En aktör som då hela tiden figurerade i Västmedia och skulle "bevisa" massa saker var "experten", numera omdöpt till "journalistnätverket", Bellingcat. Det är en front för brittisk underrättelsetjänst och en lögnmaskin utan dess like. Nu är de igång igen med "bevis" kring vad som påstås ha hänt i Ukraina. Snart kommer väl "SITE" med unika filmer också...

Bellingcat nämns i denna artikel.

https://www.expressen.se/nyheter/ingen-fragade-nagot-mannen-bara-skots/

Det är helt omöjligt att få en objektiv bild av vad som har hänt när Ukrainska regimstyrkor kontrolllerar ett område, när CIA och Västmedia styr narrativet och när genuint oberoende aktörer som kan undersöka platsen rättsmedicinskt och tekniskt inte finns eller inte tillåts få tillgång till området. Det var exakt samma visa i Syrien.

Vilket drawel

Ryssarna som ljög om att de hade trupp på Krim
Ljög om nedskjutningen av MH17
Ljög om förgiftningen av Skripa i Salisbury
Ljög om förgiftningen av Navalny
Ljög om att deras trupp sammandragningar var en förberedelse till krig.

Och nu föga förvånadande ljuger de om massakern i Bucha
Citera
2022-04-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Fast USA får ju göra vad de vill. Man bombar inte världens mäktigaste land hursomhelst. Militärbudgeten ger en moralisk immunitet. Ryssland däremot..
Jag köper egentligen att de kan göra vad de vill. Störst och starkast bestämmer - det är helt enkelt så världen fungerar, oavsett vad man tycker om det. Det äckliga är svenska politikers medlöperi. Inte ett ord om att utvisa amerikanska diplomater, bojkotta amerikanska produkter, utreda krigsbrott eller störta amerikanska presidenter när de härjat runt i tex Irak. Istället hjälper man dem att tysta ned sina brott, tex genom kampanjen mot Assange. Ingen svensk politiker har opponerat sig mot USA sedan Palme kritiserade terrorbombningarna i Indokina, och sedan blev mördad som straff och varning till andra.
Citera
2022-04-05, 11:50
Medlem
Citat:

Precis. Det finns inga Robert Fisk eller John Pilger i västerländsk media längre.
Citera
2022-04-05, 11:52
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda

Dessa och många till som förpassades till baksätet, misskrediterades eller helt enkelt bara dog ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in