Citat:
Ursprungligen postat av
Kukilon
Problemet som ryska ledare nu satt sig i är att ingen kommer att lita på dem trots att jag inte tror att Putin beordrat soldater idiotsaker som att avrätta civila. De är svin och givetvis fostras det en kultur som gör det lättare för soldaterna att se "fienden" som omänskliga och utföra dylika handlingar.
...
Slava Ukraina hur som helst! Inget försvarar dessa vidrigheter som nu begås av Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
LudwigVon
Länkade denna artikeln tidigare idag men den är intressant nog att dela igen.
Alltså en översättning från RIA novosti som är en rysk tidning. Så här motiverar orcherna sitt krig:
https://cryptodrftng.substack.com/p/day-40-what-russia-should-do-with?s=r
Inget kan förvåna mig längre
Min tro är att propagandan inte kan leva ett eget liv vid sidan av samhället. Som en del av propagandan kan det därför mycket väl dyka upp order om att döda "nazister". Man måste ju motivera soldaterna. Det blir konstigare om man skulle köra en allmän propaganda med plakat ute på stan, och med Putins snack, och sedan inte säga till soldaterna något om det.
Så jag tror inte alls att det bara har varit en spontan jakt på "nazister". Däremot kan jag inte avgöra på vilken nivå ordergivning kan ha skett, men det kan ha varit med redan på det militära planeringsstadiet, och kanske ännu tidigare.
Ur Putins synvinkel - med den KGB-mentalitet han har - är det väl bara bra om det dör "nazister", eftersom det är alla i Ukraina som inte älskar Ryssland eller Putin.