2022-04-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Man ger sig inte in i en krigszon som han gjort bara för att tjäna pengar (på donationer). Uppenbart att han brinner för journalistiken.

Har du sett något som påminner om krig i hans filmsnuttar, vad jag har sett så befinner han sig på säker mark hela tiden där regin fungerar som han vill, d.v.s. ingen kommer fram och säger vad dom tycker spontant. Annars blir han ju utan lön.
Citera
2022-04-04, 23:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Du inser att det skulle innebära en direkt konfrontation mellan två kärnvapenmakter samt att det även innebär att slå ut mål inne i Ryssland, det skulle kunna bli döden för oss alla.
F-22 är inte gjord för att slå ut avancerade luftvärnssystem utan för att bekämpa andra flygplan.
F-35 är bättre till uppgiften men F/A-18 och EA-18G tror jag skulle vara troligare.
Troligtvis hade alla deltagande modeller flygplan lidit förluster, är det något konflikten i Ukraina bevisat så är det att de Sovjetiska och Ryska luftvärnssystem kan skjuta ner flygplan, helikoptrar och drönare.
Att inte flygplan med smygteknik skulle bli nedskjutna tror jag inte är verklighetsförankrat.

Du är medveten om att F-22 Raptor har en ytterst liten radarsignatur, plus avancerad elektronik, det sistnämna har även JAS C/D och i ännu högre grad det kommande JAS E. Raptor skulle gå först och störa ut S-400 och ev. avfyra antiradar missiler. Sedan skulle F-35 avfyra antiradarmissiler/slå ut det ryska robotbatteriet.

Men, så vida inte USA/NATO går all in och använder sina underrättelse/cyber/ konventionella precisionsmissiler för att totalförlama Ryssland, så tror jag inte att man, aktivt, kommer att gå in i Ukraina. Risken, är precis som du skriver, är för stor och skulle kräva att en stor mängd komplexa variabler skulle fungera till 100 procent. Det räcker med att en kärnvanbestyckad rysk ubåt hinner avfyra sina kärnvapen missiler för att den globala kärnvapenkatastrofen skall vara ett faktum. En sådan chansning kommer USA/NATO bara att ta om man är 100 procent övertygad om att Putler står i begrepp att inleda ett överraskande kärnvapenangrepp.
Citera
2022-04-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Skulle inte Ryssland behöva en bättre ledning?
Givetvis behöver Ryssland också en bättre ledning men som vi alla vet är det för sent nu, Putin och hans grabbar har kopplat greppet och får bättre vänner i Asien som det ser ut. Trist för Europa som förlorar på det hela då vi hade kunnat väntat ur Putin och fått bättre kontakt med Ryssland och en ny regim. Vi får väl se vad som händer då Europas ledare lugnat ner sig i denna hysteri. Lustigt att den enda som håller sig lugn är Ungerns Viktor Orbán och han tog tydligen hem en jordskredseger i valet. Han ser väl till sitt folk först och främst.
Citera
2022-04-04, 23:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så då var mao ditt argument om 4 dagar inte viktigt för dig, du gillar bara att ryssar ska få mörda och våldta barn ifred, eller är det mer bakbundna och avrättade pojkar du går igång på?

Har inte rysstrollen någon video upplagd på telegram om befriade och lyckliga människor i bucha? det kryllar ju utav fejkade "reportage" i andra städer, tror du ryssarna våldtar och mördar deras barn om de inte ställer upp, eller gör de det oavsett?

edit , duger föresten satelitbilder på kropparna som ny times granskat för att du ska "byta sida" , eller räcker det med att det är ryssarna som anfallit med endast propaganda som motivering, du gillar ju att jmf med USA andra krig mot irak där de inte hittade aktiva kärnvapen, (det var dock bara en av anledningarna som de gick till krig på, resten kan du enkelt finna, såväl fn reslutionen som USA ville uppräthålla, som amerikanska senatens godkännade)
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1441

Irak-situationen kan du inte snacka dig ur, den skäms t. om vanliga amerikaner över. Det var kärnvapen man gick in för. De fabricerade efterbevisen är inte värda ett skit.

Du kanske borde läsa dokumenten själv eller se de hundratals sändningar i media innan man gick in i Irak eller varför inte presidentens tal om anledningen?

Ge dig nu.

Jag vet inte vart du fått ifrån att jag skulle gilla att ryssar mördar och våldtar barn. Du är en riktig sjuk jävla människa.

Du utgår ifrån bilder, ingen kontext för fem öre, där vissa har vita armbindlar. Vi vet vad azov gör med såna.

Du kan gärna posta bevis som säger att de civila inte var aktivt stridande (dvs inte civila) eller inte dog i eld mellan de två stridande sidorna.

Eller kan du posta något som visar ryska soldater avrätta civila iskallt?

Har du någon kontext öht eller är det bara din sjuka fantasi som är igång igen?

Bara för jag inte har hat i mig och är fullständigt psykotisk gör det mig inte till en pro-ryss. Sanningen är långt därifrån.

Jag tycker bara det ska utredas ordentligt innan WW3 smäller av och att folk inte ska läsa en rubrik, få hybris och psykos och börja foama kring munnen.
Citera
2022-04-04, 23:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ukraina behöver mer avancerade vapen som de är utbildade på. Om man utesluter flyg, vad kan skeppas in som kan användas effektivt vid östfronten?

Lite i distansordning;
Fordonsbaserade större luftvärn är väl det mest effektiva som det ser ut, om seriösa försök i öst skulle göras.
Drönare, typ dom turkiska är vettiga i många fall också.
Samt tyngre stridsvagnar, vilket ju är i faggorna lite (T-72or från Polen).

Håller luftvärnet viktigast, då man har uppenbara problem att slåss mot ryskt flyg och ryska missiler/robotar som ju slår på lång distans.
Citera
2022-04-04, 23:09
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här har du ett av många bevis. Satellitbilder visar att kropparna har legat på vägen i 3 veckor. Men du kanske tror satellitbilderna är manipulerade:

https://twitter.com/MatinaStevis/status/1511061258233122824?t=b9Iys4dF7K8fFAa9Y_1wzw&s=19

Vad bevisar det, om jag får fråga?

Var det civila eller var det civila som stred? Då är man inte civil.

Var det civila fångade i korseld mellan stridande sidor?

Varför hade vissa vita armband (pro-Ryssland)?

Du kanske har bevis för hur dessa på bilderna isåfall dog? Du kanske har video eller liknande där ryska trupper iskallt avrättar civila för nöjes skull?

Har du någon kontext?

Nej vi kickar igång ww3 utan kontext.

Det är helt sjukt hur ni får tunnelseende och inte läser allt utan det ni blir provocerade av. Är det någon psykisk störning?

Kommer det fram bevis för att Ryssland begått krigsbrott (för bilderna är inte bevis hur mycket du än vill) så kör på, alla på Ryssland, jag går med och strider mot de själv.

Förövrigt så kommer ni inte ifrån att borgmästaren skrev 1 april att staden var säkrad och återtagen.
Citera
2022-04-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
F-22 har iofs god fömåga att slå mot markmål , sen om det är det mest optimala är en annan femma.
God skulle jag inte kalla det men den kan slå ut vissa markmål.
Den kan inte använda antiradarrobotar och är inte byggd för SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) den är inte tänkt för uppgiften.
Citera
2022-04-04, 23:10
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vice hade en bra dokumentär där du får titta på klusterbomber i bostadskvarterar (det är iför ingen nyhet, ett av brotten ICC redan har mer än nog täckning för att utreda)

här tex (vice gör bra reportage rent gennerlt)

https://youtu.be/hhBfNDVs-PY?t=207

Snacket om kluster bomber har pågått sen början av Mars månad. Man hänvisade även till FN som uppgav att "det fanns pålitliga källor". Nu har det gått en månad utan att FN kan presentera ett enda riktiga bevis för det. Nu försvarar jag inte Ryssland, jag förnekar ingenting, jag bara pratar fakta, om FN lägger fram beviset då pratar vi, just nu bara snack.

Samtidigt som inga ryska kluster bomber kan ens komma i närheten av den där massakern av civila som ukrainska armen utförde i Bucha. Ryssland kallade in ett extra möte i FN om Bucha massakern som USA försöker att blocka nu, Ryssland uppger att man har bevis på att det var Ukrainska Armen som massakrade civilbefolkning i Bucha, USA fotsätter blockera mötet, varför?
Citera
2022-04-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vad bevisar det, om jag får fråga?

Var det civila fångade i korseld mellan stridande sidor?

Varför hade vissa vita armband (pro-Ryssland)?

Du kanske har bevis för hur dessa på bilderna isåfall dog? Du kanske har video eller liknande där ryska trupper iskallt avrättar civila för nöjes skull?

Har du någon kontext?

Nej vi kickar igång ww3 utan kontext.

Det är helt sjukt hur ni får tunnelseende och inte läser allt utan det ni blir provocerade av. Är det någon psykisk störning?

Kommer det fram bevis för att Ryssland begått krigsbrott (för bilderna är inte bevis hur mycket du än vill) så kör på, alla på Ryssland, jag går med och strider mot de själv.

Förövrigt så kommer ni inte ifrån att borgmästaren skrev 1 april att staden var säkrad och återtagen.

Och hur ska trovärdig bevisning om krigsbrott se ut enligt dig?
Citera
2022-04-04, 23:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Det är inte relevant i sammanhanget eftersom man inte får avrätta krigsfångar oavsett om de är legala eller illegala kombatanter. De hittades bakbundna och med skott i bakhuvudet. Vad är det du insinuerar, att de skulle krigat med bakbundna händer och sen blivit skjutna i bakhuvudet i strid?
Citera
2022-04-04, 23:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Bättre ta det säkra före det osäkra.
Attackera eller inte attackera — det är frågan.

Just nu är det lite som att sitta i samma båt, hela gänget, ute på öppet hav. I en annan båt sitter ryssarna. Inte fan ser det ljust ut, inte...
Citera
2022-04-04, 23:14
Medlem
2014 mördades över 30 rysktalande i Odessa av Azovanhängare. De hade bokbord utanför stadshuset i Odessa.

Även Ukraina har kapacitet att utföra extremt våld. Man bör utreda Bucha ordentligt innan man kan vara säker på vad som har hänt.
FB brukar vara bättre på källkritik…

https://youtu.be/OIXI_pE6aZo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in