2022-04-04, 20:21
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har framkommit uppgifter som tyder på att Kina hjälpte Ryssland med invasionen bara för att de skulle vänta till efter vinter-OS. Så kineserna försöker bara skylla ifrån sig mest hela tiden. Ryssland är numera helt beroende av Kina för handel. Annars kommer snart enda bilen som rullar i Ryssland vara Lada Niva. Allt annat står still nu.

Menar du att Volkswagen VD ljuger när han säger att VW kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet i Ryssland?

"According to a recent report, a source said that Volkswagen Group Russia (plants in Kaluga and Nizhny Novgorod) may resume production in June or July this year."

https://www.gizchina.com/2022/04/04/volkswagen-russia-plant-may-resume-production-in-june-july-this-year/

Ärligt talat så tror jag inte ens skit att tyska bilproducenterna kan dumpa ryska marknaden bara så där, det är ju som att ta en yxa och hugga av sitt egna ben
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, tror du att USA kommer att tillåta det?

Det verkar enligt min mening som om USA tänker lösa den ryska frågan en gång för alla nu, tongångarna är bra mycket hårdare än vad de brukar vara, visserligen är "Sleepy Joe" lite egen och troligen lätt dement men han talar ju ett ovanligt klarspråk för att vara en amerikansk president.
Inte ens Turkiet tillåter det. Erdogan har varit 100% tydlig med att Ryssland måste lämna tillbaka Krim också. Det är därför det inte går att fatta vad Ryssland håller på med överhuvudtaget. Troligtvis bara några få i Rysslands topp som kör ända in i kaklet nu. De har inget annat val längre.
Citera
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Men det där är ju inga intervjuer, det är luffartiggaren P. lancaster, han är ju redan känd för flertalet fabricerade videos, finns det något i videon som pekar på att det inte är fabricerat även denna gången?
Mr Lancaster är en vänlig själ och han gör ett hästjobb. Hans karaktär förblir onedsvärtad.

Med det är vad de han intervjuar säger som är av vikt, inte hans person.
Citera
2022-04-04, 20:23
Medlem
Om två dagar har vi sanningen i Borodyranka.

När skall Sverige börja rensa ut folk och göra persona non grata, ambassaden och konsulat? Vad är problemet med att markera hårdare?

Borde inte förbindelserna helt avbrytas, vi har inte mycket gemensamt idag, det går överhuvudtaget inte att tala med en rysk medborgare för hjärnorna har tvättats för länge.
Citera
2022-04-04, 20:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Originaltexten finns länkad i inlägget så det är säkert äkta vara, men jag förstår tvivlet då den är fullkomligt vanvettig.
Ryssarna förbereder sig själva för att fjärma sig helt från "nazistiska" väst så det kommer bli Nordkorea 2.0 inom några år om vansinnet tillåts fortsätta.
Vi hade klart haft stor nytta av ett fungerande samarbete med ett demokratiskt och västvänligt Ryssland. Det är en sorglig utveckling på vad som verkade vara starten på något nytt för 30 år sedan.
Frågan jag ställer mig efter att ha läst artikeln är hur mycket Ryssland kan rusta utan import och hur farliga de är om några år när det är färdigmördat och färdigknullat i Ukraina? Hur länge dröjer det innan de bestämmer sig för att lite avnazifiering av t.ex Polen eller Finland hade varit kul?
Mycket bra fråga, och en som besvaras med minst 2% av BNP i försvarsutgift plus helst ett Natomedlemskap för samtliga berörda.

Det som kännetecknar detta ny-gamla Sovjet-Ryssland är som jag ser det dels den ogenerade lögnen (se t.ex. Lavrov som flera veckor in i kriget i live PK förnekar att Ryssland attackerat Ukraina), dels den vanvettiga mytbildningen om (”nazistiska”) fiender till det ryska folket. Lägg sedan till sedvanlig rysk brutalitet se Tjetjenien och Syrien) och du har en dödlig cocktail.

Vad gäller militärteknologi så är svaret på din fråga nej, Ryssland kan inte rusta utan import. Det går inte att nog betona hur liten deras teknikindustri är: med en BNP mindre än Kanada och en export som enbart består av råvaror så finns det inte plats för inhemsk teknik nödvändig för missiler och annan modern materiel.Det blir att återvända gamla PC och mobiltelfoner, vilket kan funka för en gerillarörelse, men knappast för en expanderande aggressiv stormakt. Lösningen på på kort sikt är att liera sig med Kina, men de är knappast så dumma att de säljer sina bästa komponenter till en konkurrerande kärnvapenmakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Problemet som ryska ledare nu satt sig i är att ingen kommer att lita på dem trots att jag inte tror att Putin beordrat soldater idiotsaker som att avrätta civila. ...

Slava Ukraina hur som helst! Inget försvarar dessa vidrigheter som nu begås av Ryssland.

Redan i februari så uppgav jänkarna att de fanns "kill lists" : https://www.bbc.com/news/world-europe-60472889

Tyvärr är det här inte enskilda soldaters felsteg, det är enligt plan. (Naturligtvis kan det vara "fel" civila som mördats).
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
So much for "We're not invading".

Ja, att hissa sin nationsflagga brukar betyda att man anser sig ha den territoriella kontrollen.

Det är väl nazister man jagar, inte territorium?
Citera
2022-04-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan inte fortsätta såhär, att väst måste gå in militärt som man gjorde på Balkan ser jag som oundvikligt, finns ingen anledning att vänta anser jag.

Ja man kan hoppas på det iaf, var lite lättare då iom att Serbien är ett ganska litet land.
Citera
2022-04-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Mr Lancaster är en vänlig själ och han gör ett hästjobb. Hans karaktär förblir onedsvärtad.

Med det är vad de han intervjuar säger som är av vikt, inte hans person.

Så det är ytterligare ett arangerat "scoope" bara.

Inget som pekar på att det skulle vara äkta alls, förutom lancasters karaktär då naturligtvis....
Citera
2022-04-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo. Tyskarna fick rentav tag på apelsiner och kunde tillverka Fanta. Det är ju nazi-läsken no. 1.

Skämt åsido (man måste kunna skämta också): Det lutar ändå åt att Putin trodde att han skulle komma undan med detta. Ryssarna kan omöjligt ha kalkylerat med så hårda reaktioner från omvärlden — eller...? Oerhört märkligt, men jag har svårt att föreställa mig något annat.

Ta det jag skrev förut med en nypa salt. Splittring och oenighet i Europa gynnar Rysslands sak, men samtidigt får man ha i åtanke att oenigheten rör nivåskillnader. Ja, så ser jag på Tysklands och Frankrikes svar på den ryska aggressionen.

Fast jag undrar om det finns någon idé i Ryssland om att inte upprepa Hitlers misstag i händelse av storkrig. Tyskland under andra världskriget är trots allt det enda exempel vi har i närtid på en europeisk stormakt som fört krig på flera fronter samtidigt. Det hade förmodligen gått bättre för tyskarna om man besegrat Storbritannien efter Frankrike och först därefter attackerat Sovjetunionen, fast den sovjetiska krigsindustrin fick upp farten mer och mer, vilket tvingade fram en invasion som kunde väntat något år. Kärnvapen i all ära — har vi otur är Putin beredd att ta fajten om han anser att det är nödvändigt på sikt.

Så här, man skulle rulla igenom ukraina på några dagar då alla högre politiker och befäl hade blivit mutade och man skulle göra det med silkesvantar. Efter skulle Rosgvardia och Omon följa och så fort en stad var intagen börja sin etniska rensning. När information om den etniska rensningen nådde omvärlden skulle Ryssland ljuga, vända på steken, förneka och köra hela batteriet med psyops och om några år hade väst glömt Ukraina och gått vidare till nästa häftiga diskussionsämne. Ukrainarna skulle så sakte få inrätta sig i det nya tsarryssland.

Ett par misstag, FSB snodde mutpengarna, man väntade ut OS så soldaterna sålde all bensin och mat för sprit och Ukrainarna sköt tillbaka. resten är historia.

Jo, också att Ryssarna kört en afghan och bara hade en stark arme på papperet.
Citera
2022-04-04, 20:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Man kräks av att se skiten.
Ja varför fortsätter Röda Armén att bomba civila? Här är en film från dagens bombning av Mykolaiv. Flera civila döda. Helt meningslöst.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1511031927880531972
Citera
2022-04-04, 20:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Belaryssier publicerade vad ryssråttorna snodde och skickade "hem". Och vissa svenska debiler vill att dessa ska komma hit och "befria Sverige". Fr vad? Folkets egendomar? Plundra butiker? Alla putinister i Sverige bör avslöjas och elimineras på ett eller annat sätt!

https://motolko.help/ru-news/belaruski-gayun-opublikoval-dannye-soldat-marodyorov-vs-rf-kotorye-mogut-byt-prichastny-k-prestuplen iyam-na-territorii-ukrainy/

Kovalenko Evgeny Evgenievich skickade 450 kg till Rubtsovsk. instrument, musikhögtalare, bord, tält och så vidare. Telefon: +79130213100
Lazarev Artem Petrovich skickade 255 kg till Rubtsovsk. reservdelar och elskoter. Telefon: +79132257343
Nikolaev Pavel Alexandrovich skickade 205 kg till Rubtsovsk. instrument, TV och fåtölj. Telefon: +79235652819
Serdtsev Andrei Nikolaevich skickade 150 kg till Rubtsovsk. verktyg, saker och TV. Telefon: +79831816692
Valiev Georgy Muratovich skickade 150 kg till Rubtsovsk. verktyg och saker. Telefon: +79133660555
Stepanov Nikolai Nikolaevich skickade 140 kg till Ussuriysk. delar och luftkonditioneringsapparater. Telefon: 89146747822
Kanbolatov Eldar Arslanovich skickade 140 kg till Rubtsovsk. verktyg och kläder. Telefon: +79230096646
Zhukovsky Roman Aleksandrovich skickade 130 kg till Rubtsovsk. verktyg, saker och TV. Telefon: +79133615429
Chuchalin Evgeny Viktorovich skickade 100 kg till Rubtsovsk. verktyg, saker och några tv-apparater. Telefon: +79230018617
Voloshchuk Ivan Ivanovich skickade 95 kg till Rubtsovsk. verktyg, saker och TV. Telefon: +79627939791 (hustrus/mammas nummer)
Kolotsey Sergey Alexandrovich skickade 90 kg till Ulyanovsk. bagagelucka. Telefon: +79378814554 (släktings nummer)
Yushin Vladimir Sergeevich skickade 85 kg till Chita. kläder. Telefon: +79243830515
Grigoryan Artur Ashotovich skickade 60 kg till Gornyak. saker, batterier och reservdelar till PC. Telefon: +79831066239
Shulaykin Nikolai Nikolaevich skickade 60 kg till Birobidzhan. kläder och fisketillbehör. Telefon: +79142155101
Datsyuk Ivan Andreevich skickade 60 kg till Rubtsovsk. kläder. Telefon: +79137976731
Kuzmin Igor Sergeevich skickade 50 kg till Rubtsovsk. verktyg och saker. Telefon: +79236497934

Vet du hur info har läckt ut? ÄR det nån källa på ryska posten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in