2022-04-04, 19:43
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det måste vara varför hela Ukraina nu sluter upp bakom Zelensky och ukrainska armén
Seriöst, hör du själv hur du låter?
Din tankevurpa är enorm.

Det är nämligen extremt långsökt, jämfört med att peka på att Kreml hela tiden fört proxykrig genom Donbass fram till denna regelrätta invasion.
Agendan visade ju sig i samma stund första ryska stridsvagnen rullade över gränsen.
Tankevurpan är din och består i din tro att "hela Ukraina stödjer Zelensky". Vilken slaskblaska har påstått det?
Citera
2022-04-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Fungerar inte sanktionerna?
Knappt en månad efter det att västvärlden införde hårda sanktioner mot Ryssland så har rubeln backat upp mot den amerikanska dollarn till nivåer som senast sågs före invasionen av Ukraina.

https://qz.com/2150212/the-ruble-has-bounced-back-are-sanctions-not-working/

Sanktioner tar tid att ge effekt och framför allt när ett land har förberett sig på det. Att stirra sig blind på en valutakurs under en kortare tid är helt oväsentligt. Snabbast slår sanktionerna på logistiska problem.
Citera
2022-04-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rysk soldat som stolt poserar vid tre förbrukade svenska pansarskott. Vilken triumf för Ryzzen speciellt med tanke på att skotten troligtvis trasat några Z-fordon och troligtvis friterat några ryssar.

https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1510920467288317952?t=tRUryFsL9qX1z-zT9_OC7w&s=19

Exakt. Ryska soldater har fått order att fotografera sig med utrustning från väst som de hittar.
De ryska korkskallarna tror att ingen ska förstå att det är förbrukade engångsvapen.
Citera
2022-04-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Gällande Bucha;
Såg precis en förklaring till en del av de döda civila på en pro-rysk kanal,Telgram. De menar att det är ukrainska styrkor som skjutit på premissen att det var "sabotörer" då många hade ryska MRE's ( De stora gröna lådorna)som, enligt ryssarna sjävla, de delat ut till alla civila.
Tittar man på bilderna noga så ser man att vid många lik ligger också dessa MRE's.

Jag känner endå att det kan finnas LITE substans i detta. Vad tror ni ?
Jag kan också givetvis ha totalt j*vla fel.

Nej jag är inget rysstroll, putinlover och allt vad ni nu vill kalla det. Jag är helt emot detta krig och står på Ukrainas sida. Med det sagt så vill jag också påminna er alla om att propaganda är inte något som endast ryssar håller på med, även resten av världen pumpar ut propaganda dag som natt.

Tack.

Det är ju svårt att bevisa/motbevisa. De vittnesmål som finns från boende i området säger enhälligt att ryska soldater har skjutit mot civila, både till synes okontrollerat men även riktat mot sådana som tillfångatagits. Jag har inte sett några vittnesmål att ukrainska soldater har skjutit mot civila i Bucha. Det finns även film på när ryska soldater skjutit mot ex civila bilar.

Syftet med rysk propaganda är just att skapa osäkerhet kring vad som är sant. Ofta ger man samtidigt flera olika officiella och inofficiella förklaringar för vad som har skett. Det skapar både osäkerhet och gör att man senare kan välja förklaring baserat på vilken som fungerade bäst.
Citera
2022-04-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om det är värre än i Bucha, vad gör världen då förutom nya fördömanden och krav på ytterligare sanktioner?

Lika bra att vidta alla sanktioner man kan, borde redan varit sjösatt.

Passa på att gå in militärt i Ukraina och skydda befolkningen, det borde gjorts redan när de första bostäderna utsattes för attacker.

Tyvärr kommer nog omvärlden aldrig att gå in med trupper oavsett vilka fler ohyggligheter som avslöjas. NATO vill inte kriga mot en kärnvapennation och ryssarna sitter med veto i säkerhetsrådet (svinen borde sparkas ut därifrån förstås) så några FN-trupper lär det ju inte bli heller. Det blir fördömanden och mer sanktioner. Bara att hoppas att Ukraina åtminstone får kraftigt ökade vapenleveranser från väst, även flyg då.
Citera
2022-04-04, 19:54
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Eller så är det så att de tycker att Zelenskys regim, som inrättades efter en statskupp 2014, är korrupt och inte vill ha med den att göra. Det är faktiskt inte så långsökt.
Skojar du? Eller är du dum på riktigt?
Citera
2022-04-04, 19:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Mariupol är besegrat" eller "Mariupol är snart besegrat" brukar det låta här ibland. Men så verkar det inte vara alls. Ryssarna har kört fast i Mariupol:

Bra! Hoppas att Röda Armén möter sin undergång där! Varenda rysk soldat förtjänar att slaktas som djur.

Det börjar ärligt talat bli svårt att se hur ryssarna ska klara av nåt som ens liknar en offensiv i öster. Det återstår bara spillror av de arméer som försökte inta Kiev och jag misstänker att de trupper som stångat sig blodiga mot Mariupol inte har mycket stridsvärde kvar.
Senast redigerad av fernebo 2022-04-04 kl. 19:57.
Citera
2022-04-04, 19:56
Medlem
Termos99s avatar
Mariupol kämpar vidare. Staden som sagts ha fallit eller ska falla, fler gånger än vad jag minns. Men än håller Ukrainarna ut.

Fierce fight on in Mariupol: Why is the coastal city important for Russia

As the fight continued in the port city of Mariupol, Ukrainian forces put up a tough battle against the Russian troops in order to regain control over the city. The question arises why the coastal city is important for Russia.

https://www.indiatoday.in/world/russia-ukraine-war/story/fierce-fight-mariupol-coastal-city-important-russia-1933517-2022-04-04
Citera
2022-04-04, 19:56
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Skojar du? Eller är du dum på riktigt?
Det är vad de själva säger, kära Svenskbanan. Trot eller ej.
Citera
2022-04-04, 19:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Tyvärr kommer nog omvärlden aldrig att gå in med trupper oavsett vilka fler ohyggligheter som avslöjas. NATO vill inte kriga mot en kärnvapennation och ryssarna sitter med veto i säkerhetsrådet (svinen borde sparkas ut därifrån förstås) så några FN-trupper lär det ju inte bli heller. Det blir fördömanden och mer sanktioner. Bara att hoppas att Ukraina åtminstone får kraftigt ökade vapenleveranser från väst, även flyg då.

Ja tyvärr lutar det åt det hållet just nu, dock kan det snabbt ändra sig då det finns länder som har en lite vassare attityd, till exempel Polen och Litauen.

Att väst har övergett tanken på att ta och behålla initiativet är ett nederlag i sig. Att parera är lika med att Putin kan göra som han vill.

Väst har också kärnvapen att hota med.
Citera
2022-04-04, 19:58
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Tankevurpan är din och består i din tro att "hela Ukraina stödjer Zelensky". Vilken slaskblaska har påstått det?
Din stendumme idoit.
Har Ryssland tagit över Ukraina på fem dagar?
Inte? Då har du ditt bevis.
Citera
2022-04-04, 19:59
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Gällande Bucha;
Såg precis en förklaring till en del av de döda civila på en pro-rysk kanal,Telgram. De menar att det är ukrainska styrkor som skjutit på premissen att det var "sabotörer" då många hade ryska MRE's ( De stora gröna lådorna)som, enligt ryssarna sjävla, de delat ut till alla civila.
Tittar man på bilderna noga så ser man att vid många lik ligger också dessa MRE's.

Jag känner endå att det kan finnas LITE substans i detta. Vad tror ni ?
Jag kan också givetvis ha totalt j*vla fel.

Nej jag är inget rysstroll, putinlover och allt vad ni nu vill kalla det. Jag är helt emot detta krig och står på Ukrainas sida. Med det sagt så vill jag också påminna er alla om att propaganda är inte något som endast ryssar håller på med, även resten av världen pumpar ut propaganda dag som natt.

Tack.

Varför välja Telegram med märkliga förklaringar över mer vanliga sidor? En mer sansad / normal rapportering än deras som hittar någon detalj, förstorar den och berättar vad du ska tro om den.

https://youtu.be/60-bvJtDWQ0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in