2022-04-04, 19:28
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag antar att om några dagar kommer världen chockas igen:
https://www.theguardian.com/world/live/2022/apr/04/russia-ukraine-war-latest-zelenskiy-calls-russian-forces-butchers-after-civilian-mass-graves-found-a round-kyiv-live

Snart måste FN agera, säkerhetsrådet kan köras över av generalförsamlingen har jag för mig. Ryssarnas etniska rensning måste stoppas.
Citera
2022-04-04, 19:28
Medlem
Gällande Bucha;
Såg precis en förklaring till en del av de döda civila på en pro-rysk kanal,Telgram. De menar att det är ukrainska styrkor som skjutit på premissen att det var "sabotörer" då många hade ryska MRE's ( De stora gröna lådorna)som, enligt ryssarna sjävla, de delat ut till alla civila.
Tittar man på bilderna noga så ser man att vid många lik ligger också dessa MRE's.

Jag känner endå att det kan finnas LITE substans i detta. Vad tror ni ?
Jag kan också givetvis ha totalt j*vla fel.

Nej jag är inget rysstroll, putinlover och allt vad ni nu vill kalla det. Jag är helt emot detta krig och står på Ukrainas sida. Med det sagt så vill jag också påminna er alla om att propaganda är inte något som endast ryssar håller på med, även resten av världen pumpar ut propaganda dag som natt.

Tack.
Citera
2022-04-04, 19:31
Medlem
raskenss avatar
Rysk soldat som stolt poserar vid tre förbrukade svenska pansarskott. Vilken triumf för Ryzzen speciellt med tanke på att skotten troligtvis trasat några Z-fordon och troligtvis friterat några ryssar.

https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1510920467288317952?t=tRUryFsL9qX1z-zT9_OC7w&s=19
Citera
2022-04-04, 19:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag antar att om några dagar kommer världen chockas igen:
https://www.theguardian.com/world/live/2022/apr/04/russia-ukraine-war-latest-zelenskiy-calls-russian-forces-butchers-after-civilian-mass-graves-found-a round-kyiv-live

Och om det är värre än i Bucha, vad gör världen då förutom nya fördömanden och krav på ytterligare sanktioner?

Lika bra att vidta alla sanktioner man kan, borde redan varit sjösatt.

Passa på att gå in militärt i Ukraina och skydda befolkningen, det borde gjorts redan när de första bostäderna utsattes för attacker.
Citera
2022-04-04, 19:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Gällande Bucha;
Såg precis en förklaring till en del av de döda civila på en pro-rysk kanal,Telgram. De menar att det är ukrainska styrkor som skjutit på premissen att det var "sabotörer" då många hade ryska MRE's ( De stora gröna lådorna)som, enligt ryssarna sjävla, de delat ut till alla civila.
Tittar man på bilderna noga så ser man att vid många lik ligger också dessa MRE's.

Nej jag är inget rysstroll, putinlover och allt vad ni nu vill kalla det. Jag är helt emot detta krig och står på Ukrainas sida. Med det sagt så vill jag också påminna er alla om att propaganda är inte något som endast ryssar håller på med, även resten av världen pumpar ut propaganda dag som natt.

Tack.

Det finns absolut ingenting konstigt eller fel i att ifrågasätta Ukraina, Zelensky eller väst. Tvärtom. Däremot i tråden märks det tydligt när det inte är en genuin fråga utan handlar om desinformation med länkar till Kreml trogen propaganda. Det är skillnad på saklig objektiv kritik och de som uppenbarligen talar direkt för Putin.

På din fråga, ingen aning. Därför skriver jag ofta och även nu att oberoende måste in så snabbt det bara går, saker ska dokumunteras, verifieras och utredas. Ryssarna har tyvärr ingen trovärdighet alls, kan det som de säger vara sant, ja. Men då de ljugit om så mycket finns ingen anledning att tro dem nu heller, därför måste oberoende in och utreda, människor det går att lita på.
Citera
2022-04-04, 19:36
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det stämmer helt enkelt inte.
1991 års röstprocent att lämna Sovjet var nästan 84% i både Luhansk och Donetsk.

Vad som skett efter det är ren rysk hjärntvätt av befolkningen där en isolerad grupp separatister beväpnats av Kreml både militärt och i propaganda och tveksamma opinionssiffror.

Inte ens i Kharkiv trodde befolkningen ryssarna skulle invadera. Så längt sträckte sig propagandan.
Eller så är det så att de tycker att Zelenskys regim, som inrättades efter en statskupp 2014, är korrupt och inte vill ha med den att göra. Det är faktiskt inte så långsökt.
Citera
2022-04-04, 19:37
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Gällande Bucha;

Tack.

Tror ingen blir skjuten för en matranson. Förväntades de neka att ta emot mat menar du? Känns lite tunnt att bli skjuten av försvarande armén för. Men de har väl tittat på bilderna, sett paketen och tänkt att det går att sälja till hemmapubliken. Håller inte för en utredning som det rimligen blir nu när det inte skjuts. Jag väntar på den och fram till dess tror jag på det enklaste och rimligaste alternativet.
Senast redigerad av reptileking 2022-04-04 kl. 19:42.
Citera
2022-04-04, 19:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Eller så är det så att de faktiskt tycker att Zelenskys regim, som inrättades efter en statskupp 2014, är korrupt och inte vill ha med den att göra. Det är faktiskt inte så långsökt.

Ukraina har problem med korruption absolut, men då Ryssland är mer korrupt så skulle korruptionen öka om Putins mål lyckas. Så bara av den anledningen går det att vara emot invasionen.

Ju mer korrupt, desto enklare kan Putin styra som han vill.
Citera
2022-04-04, 19:39
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om det är värre än i Bucha, vad gör världen då förutom nya fördömanden och krav på ytterligare sanktioner?

Lika bra att vidta alla sanktioner man kan, borde redan varit sjösatt.

Passa på att gå in militärt i Ukraina och skydda befolkningen, det borde gjorts redan när de första bostäderna utsattes för attacker.

Håller med om helt. När har det gått "för långt" egentligen.
Citera
2022-04-04, 19:40
Moderator
-Info-s avatar
"Mariupol är besegrat" eller "Mariupol är snart besegrat" brukar det låta här ibland. Men så verkar det inte vara alls. Ryssarna har kört fast i Mariupol:

Citat:
US defense official:

- A “bitter fight” continues over Mariupol, but “there are no indications that the Russians have made any progress” in taking the city, the official said.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-04-04-22/index.html
Citera
2022-04-04, 19:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Eller så är det så att de tycker att Zelenskys regim, som inrättades efter en statskupp 2014, är korrupt och inte vill ha med den att göra. Det är faktiskt inte så långsökt.

Ja, det måste vara varför hela Ukraina nu sluter upp bakom Zelensky och ukrainska armén
Seriöst, hör du själv hur du låter?
Din tankevurpa är enorm.

Det är nämligen extremt långsökt, jämfört med att peka på att Kreml hela tiden fört proxykrig genom Donbass fram till denna regelrätta invasion.
Agendan visade ju sig i samma stund första ryska stridsvagnen rullade över gränsen.
Citera
2022-04-04, 19:41
Medlem
Citat:
Gällande Bucha;

Tack.

Det är lustigt hur snabbt man drar slutsatser. Det brukar ta lång tid.
De nämner även vita armbindlar som ska signalera ‘ryssvänlig’ som de flesta som ligger på marken verkar ha.
Det tog även 2 dagar innan de ‘hittade’ de massakrerade.
Undrar dessutom om de som är kvar vågar säga något annat än att det var russar som gjorde det.
Men det lutar ju åt att det är ryssar, men i krig kan man aldrig dra slutsatser för snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in