2022-04-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur beskriver du begreppet "abnorm" i kvantitativa termer?
Blått hår & radikalfeminizt. Som du.
Citera
2022-04-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Att inte kunna hålla sig till ämnet däremot är lite märkligt. Du verkar ju läst och förstått ämnet. Ändå klarar du det inte. Men det känns skönt att du fick sagt att du föredrar böcker och vi andra står i en klass under dig. Det är verkligen klass på dig.

Ska passa på att svara på frågan själv. Ja, du kan lägga med ditt intresse för film så länger det gäller ny mainstream. Har inte sett en bra film på väldigt länge. Tror de tio senaste filmerna jag sett har varit dokumentärer. Snark. Har växlat över helt till böcker med risken att man blir lite snorkig och självupptagen.
Du tycker inte att man kan se en film för att en transa förekommer i filmen?
Citera
2022-04-04, 12:16
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:

Ok, så det är läsförståelsen som är problemet. Tyvärr inget jag kan hjälpa dig med.
Citera
2022-04-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Blått hår & radikalfeminizt. Som du.
Fel igen. Jag är gråhårig och inte det minsta abnorm.

Du verkar däremot ha känslomässiga problem om du hänger upp dig på folks hårfärg. Man skulle kunna säga att du är abnorm.
Citera
2022-04-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Ok, så det är läsförståelsen som är problemet. Tyvärr inget jag kan hjälpa dig med.
Jag ställde en fråga. Var den för svår? Be någon vuxen hjälpa dig isf.
Citera
2022-04-04, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag ställde en fråga. Var den för svår? Be någon vuxen hjälpa dig isf.
Ditt manus verkar väldigt begränsat. Din enda metod verkar vara klassisk pilpul. För in debatten på ett sidospår, fokusera uteslutande på någon perifer detalj & driv det hela längre & längre från ursprungsfrågan. Försök provocera fram ilska hos motståndaren.

Ni är så oerhört enkla att genomskåda.

Gradvis...
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2022-04-04 kl. 13:15.
Citera
2022-04-04, 18:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Dock var väl filmer om karaktärerna Fu Manchu och Charlie Chan ganska populära på 30-talet. Det var kineser/asiater som spelades av västerlänningar. Men att plötsligt få se den kända skådespelerskan Katharine Hepburn spela en kinesisk kvinna fungerade såklart inte alldeles oavsett.

Även i något nyare filmer som den första Bondfilmen Dr No på 60-talet spelades kineser av icke-kineser, och det blev bra. Christopher Lee spelade också Fu Manchu på 60-talet i en serie engelska filmer. Han spelade ofta skurkroller som Dracula mfl så det fungerade också bra (att han plötsligt blev kines).

Det måste vara Värdshuset sjätte lyckan (The Inn of the Sixth Happiness, 1958). Ingrid Bergman spelar en missionär i Kina, inte en kinesiska dock.

OK, då mindes jag fel.
Citera
2022-04-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ditt manus verkar väldigt begränsat. Din enda metod verkar vara klassisk pilpul. För in debatten på ett sidospår, fokusera uteslutande på någon perifer detalj & driv det hela längre & längre från ursprungsfrågan. Försök provocera fram ilska hos motståndaren.

Ni är så oerhört enkla att genomskåda.

Gradvis...
Det var ju i så fall du som förde in debatten på ett sidospår.
Citera
2022-04-04, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Alltså, det kan ju vara intressant någon sällsynt gång. Jag är nyfiken på många saker i världen, och en film som handlar om hur en person utvecklas till att bli transa, hur hans liv gestaltar sig, hur han gör för att lära sig att klä sig, sminka sig och agera som en kvinna - eventuella missar i detta som kanske kan bli humor -, och vilka svårigheter han möter, skulle faktiskt kunna intressera mig.

Problemet är att filmindustrin försöker normalisera sådana fenomen - liksom även homosexualitet - och att dessa karaktärer omotiverat måste petas in överallt. Och likadant med svarta, judar och kvinnor. Allra värst blir det när man gör nyinspelningar på gamla storfilmer, där alla redan "känner" karaktärerna. Man vet att den handlar om vita män i typiskt manliga roller och vita kvinnor i typiskt kvinnliga roller. Ibland bygger ursprungsfilmen till och med på en roman, där författaren beskriver de namngivna karaktärerna. Han kanske beskriver en rödhårig stridspilot med fräknar som heter Brian, och en krigssjuksköterska med det långa, blonda håret i en stor knut under sjuksköterskemössan, som heter Veronica.

...och så känner dagens filmmakare, när de gör en remake, att den rödhårige piloten måste bytas ut mot en svart kvinna, och den blonda sjuksköterskan måste bli en judisk transa. Bara för att. Och hela konceptet med filmen blir förstört, plus att man vanhedrar romanförfattarens minne... Du ser inte det absurda?
Citera
2022-04-04, 21:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det var ju i så fall du som förde in debatten på ett sidospår.
Då återgår vi till topic.

Jag skulle säga att 2007 var det sista året det gjorde någon film eller TV-serie i USA som gick att se utan att woke-propagandan blev helt överdriven. Efter "No Country for Old Men" så har det inte producerats något av värde. Efter 2012 är det direkt löjligt & närmast av Nordkoreakaraktär.
Citera
2022-04-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då återgår vi till topic.

Jag skulle säga att 2007 var det sista året det gjorde någon film eller TV-serie i USA som gick att se utan att woke-propagandan blev helt överdriven. Efter "No Country for Old Men" så har det inte producerats något av värde. Efter 2012 är det direkt löjligt & närmast av Nordkoreakaraktär.
Jaha? Gör det att man inte kan se filmerna? (Jag är alltså inte någon stor filmåskådare så jag har ingen aning.)
Citera
2022-04-04, 21:53
Medlem
Citat:
Jaha? Gör det att man inte kan se filmerna? (Jag är alltså inte någon stor filmåskådare så jag har ingen aning.)

Ja, uppenbarligen? Eller varför tror du annars att den här 41 sidor långa tråden är fylld av olika människor som tycker precis såhär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in